ביטול הטיסות הזרות לישראל הותיר ישראלים רבים בארץ, בשדות התעופה ובמדינות בהן טיילו, כשהם מחכים לפתרונות חלופיים. מי מהם שבדק אפשרויות לטיסה חלופית באמצעות אחת מחברות התעופה הישראליות נדהם לגלות כמה יעלה לו כרטיס על טיסה כזאת. חלק מאותם הנוסעים אף יצאו במחאה בפייסבוק ובכלי התקשורת נגד חברות התעופה, ובעיקר נגד חברת אל על והמחירים המופקעים של הכרטיסים שנותרו לחברה למכור.
"מי שלא חייב לטוס כרגע, שלא יטוס"
"אני תקוע בשדה תעופה באיסטנבול, אז חותך לאמסטרדם ומשם - טיסת אל על לארץ במחיר מופקע של 1,100 דולר לכיוון אחד", כתב עידן בעמוד הפייסבוק שלו. "אם אתם חייבים לטוס לפריז לכמה ימים מסיבה כלשהי, תשלמו מחיר של כרטיס ללוס אנג'לס", כתב דור בפוסט אחר וישראלי בשם דוד אף הוסיף צילום מסך של טיסה ללונדון, כיוון אחד, ב-1,878 דולר.
חברות התעופה הישראליות, מנגד, מסבירות כי לא שינו את המחירים כלל. "אל על דוחה מכל וכל את הטענות בדבר העלאת מחירים", נמסר מהחברה, "מחירי הכרטיסים נקבעו מבעוד מועד והחברה לא שינתה את התמחור שלהם". אז איך בכל זאת קורה שאנשים שחייבים לטוס נאלצים לשלם סכומים מופרכים?
"אל על למעשה צודקת כשהיא אומרת שלא העלתה את המחירים כפי שאנשים טוענים", אומר בכיר בענף התיירות ל-mako, "הסיבה שזה נראה כך היא כי שכרגע נשארו באוויר משהו כמו 40 אחוז מהמטוסים שמגיעים לישראל. חברות התעופה הזרות מוצאות פתרון חלופי עבור הנוסעים שלהן וקונות כרטיסים במטוסים של אלעל ולמעשה 'סותמות' אותם".
השיטה לפיה פועלים בחברות התעופה – לפיה קבוצות המושבים נמכרים במחירים שונים, מותירה בדרך כלל את המושבים היקרים ביותר פנויים. "נשארים מקומות בודדים על כל טיסה ותמיד אותם מושבים אחרונים הם היקרים ביותר. לכן, אם עכשיו מחפשים טיסה פנויה נתקלים במחירים הזויים לכאורה – כמו טיסה לניו יורק ביותר מ-2,000 דולר או לפריז ב-1,000 דולר. מחירי הכרטיסים ליעדים כמו תאילנד, לעומת זאת, שאל על היא כמעט היחידה שטסה אליהם, כמעט ולא השתנו", אומר הבכיר ומדגיש "הטיפ הצרכני שלי הוא שמי שלא חייב לטוס כרגע שפשוט ימתין, שלא יטוס".
במועצה לצרכנות מנגד, לא מסתפקים בהסברים הללו. "משנוצר עודף פתאומי ובלתי צפוי בביקוש, בעקבות ביטולי הטיסות של חברות זרות עקב המלחמה, הופכת אל על, למעשה, למעין מונופול לשעה", אמר מנכ"ל המועצה לצרכנות, עו"ד אהוד פלג בהודעה לעיתונות, "חוסר התחשבות בנוסעים שנקלעו למצוקה במצב זה, וניצול המצב למכירת המושבים במחירים היקרים שיועדו להם, הופך להיות מעשה בלתי הוגן שלה העולה לכדי ניצול ציני של המצב".
בראיון לאתר mako הוסיף עו"ד פלג: "לטענת אל על, היא מכרה כבר את הכרטיסים הזולים יותר במטוסים ונותרו רק המושבים שהם מתמחרים כיקרים יותר וזוהי תוצאה כמובן של היצע וביקוש. החברה מכסה את עלות הטיסה אחרי מספר מסוים של כרטיסים שנמכרו וכל השאר הם רווחים. בימים כתיקונים ישנה תחרות ואין בעיה עם זה, אבל אנו לא נמצאים בימים כתיקונם וכרגע אין תחרות. במצב כזה ישנו רווח שהוא רווח לגיטימי וסביר ויש רווח שהוא מופרז. הייתי מצפה שבעת הזאת, אל על כחברה שפטריוטיות הפכה לסמל מסחרי שלה תנהג בסולידריות ותמכור את המושבים הללו באופן שיהיה לה רווח סביר ולא מופרז. אם אל על רוצה לנהוג בסולידריות שלא תנצל את המצוקה הזאת שנקלעו אליה הצרכנים ושהיא קוראת לה ביקוש והצע אלא שתבין ממה נובע הביקוש הזה ולא תחכה להתערבות הממונה על הגבלים העסקיים".
אז מה קורה אם נתקעתם בחו"ל או בארץ? רונן זהבי, מנהל תחום טיסות סדירות בחברת "גוליבר" מסביר כי מי שהזמין טיסה באמצעות חברות הטיסה הסדירות ולא חייב להגיע בתאריך הספציפי לא צריך לדאוג. "חברות התעופה הסדירות מוצאות פתרונות לכל הלקוחות. לדוגמה: אייר ברלין לקוחות שנמצאים בארץ מאפשרים להם ביטול ללא עלות, לקוחות שנמצאים בחו"ל ניגשים לדלפק ודואגים להם לטיסה חלופית רק לעוד יומיים ומלון לשני לילות. מי שטס בצ'רטרים, המצב בעייתי יותר עבורו. חברת התעופה היא לא זאת שמכרה את הכרטיסים, אלא הספק הוא זה שקנה ממנה ומכר וכל ספק מתמודד אחרת עם המצב".
אבל גם במקרים בהם הטיסה המתוכננת היא טיסה סדירה, הסיטואציה לא תהייה נוחה עבור הנוסעים. איתן מתל אביב, למשל, שביקר באינדונזיה במסגרת טיול מאורגן, נמצא כרגע בבאלי באינדונזיה, ולמרות שהיה אמור לחזור מחר לארץ - הוא עדיין אינו יודע איך זה יתבצע. "היינו אמורים לחזור מחר לישראל עם טיסה של חברת קוריאן אייר", הוא אומר. "לאחר שנודע כי הם מבטלים את הטיסות לישראל סידרו לנו טיסה לסיאול, משם למוסקבה ואז לארץ עם חברת התעופה הרוסית אירופלוט, אך גם היא ביטלה הבוקר טיסות לארץ. אנחנו עדיין לא יודעים מה יהיה ומאוד מודאגים".
דנה, תושבת המרכז, חזרה מטיול ברחבי אירופה עם משפחתה בטיסה שהזמינה מבעוד מועד דרך טורקיה, אך כשנחתה בטורקיה בלילה היא גילתה שלא תגיע הביתה בקרוב. "לקראת הנחיתה, כשהקריאו את השערים לקונקשיינין ודילגו על ת"א, כבר הבנו שיש בעיה וכשנחתנו באיסטנבול כדי להמשיך לארץ, הבנו שהטיסה אכן בוטלה. היה בלגן, כי למעשה התנקזו כל מיני טיסות של ישראלים שחזרו מאירופה. אחת הטיסות כמעט הגיעה לתל אביב ועשר דקות לפני הנחיתה ביקשו ממנה לעשות 'אחורה פנה'.
"נחתנו בערך בחצות וחיכינו על הספסלים עם שתי בנות ותינוקת. בשעה 03:00 העבירו אותנו למלון על חשבונם. היום הגענו לשדה ב-13:00 ומאז אנחנו תקועים. אין קצה כיוון. יש פה רק שמועות על מטוסי אלעל שאמורים להגיע לאסוף את הנוסעים, אבל לא הודיעו לנו שום דבר באופן רשמי עדיין".
מי מוסיף טיסות?
בעקבות המצב החדש, הוסיפו שלושת חברות התעופה הישראלית טיסות חדשות.
אלעל: טיסה 347 לציריך הוגדלה ממטוס מדגם 737 למטוס ג׳מבו. בטיסה 331 לבריסל הוגלה הקיבולת, בטיסה 573 לבוקרשט הוגדלה קיבולת. כמו כן הוסיפה אל על טיסה חדשה 2433 ללרנקה וטיסה להרקליון ביוון.
ארקיע: הוסיפה עוד שלוש טיסות לפחות לקפריסין ובמהלך היום תכלכל את צעדיה בהתאם לצרכים יש ובהתאם לציוד שברשותה.
ישראייר: נערכים להפעיל טיסות לוורונה ופאלמה דה מיורקה. בשלב זה טרם התקבלו האישורים הסופיים. עוד נמסר מהחברה כי "נכון לעכשיו כל הטיסות על גבי מטוסי ישראייר יוצאות במועדן המתוכנן. הצלחנו לשכנע גם את חברות התעופה הזרות מהן חכרנו מטוסים שלמים להמשיך ולבצע את הטיסות לפי התכנון על מנת למנוע פגיעה בנוסעים. חברת ישראייר נערכת לבצע טיסות לעמאן, במידה ואכן חברות התעופה הטורקיות יחליטו להעביר לשם את הנוסעים התקועים בטורקיה. במקביל אנו נערכים להפעלת טיסות לאיי יוון לחילוץ נוסעים שנתקעו שם."