נוחי דנקנר הודיע השבוע שהוא לא מוותר רק על העיתון היומי לטובת גרסת הדיגיטל כחלק מהצמצומים, אלא אפילו מוותר על מטוס המנהלים של קבוצת אי.די.בי שבשליטתו. אך בעוד הוא מעדיף לוותר על מטוס הצ'אלנג'ר 604 של חברת בומברדייה שרכש ב-26 מיליון דולרים לפני כארבע שנים, ובוחר להכניס אותם מיליונים בחזרה לכיסו, כצעד של התייעלות. חבריו למעמד דווקא לא מוכנים לחזור לעמדת הצ'ק אין בשדה התעופה או לטוס בטיסות הקונקשן המתישות, הם נשארים עם המטוסים הפרטיים שלהם ואפילו עושים עוד קצת כסף בהשכרתם.
שרי אריסון, איתן ורטהיימר, בני שטיינמץ, טדי שגיא ואחרים ממשיכים לתחזק את מטוסיהם הפרטיים או שוכרים חברה שתעשה זאת עבורם. בדקנו מי שיפץ את שלו לאחרונה, ממי ניתן לשכור את המטוס תמורת סכום נכבד וכמובן - למי יש הכי גדול.
איתן ורטהיימר: 45 מיליון דולר למטוס
יו"ר חברת ישקר, ובנו של התעשיין סטף ורטהימר, נהנה משני מטוסים שונים המשמשים את משפחת ורטהיימר לצרכיה הפרטיים ומטיסים את אנשי החברה לעסקיהם ברחבי העולם. את המטוס הראשון, "גלובל 5000" גם הוא מתוצרת בומברדיה, רכש איש העסקים בשנת 2005, במחיר של כ-45 מיליוני דולרים. בתוכו, מספרים מה שביקרו בו, ניתן להנות מכ-13 כורסאות נוחות, מיטה זוגית מתקפלת, שני חדרי שירותים מפוארים, מערכת DVD לצד מסכים רחבים וכמובן טלפון לוויני ואינטרנט.
כדי לשכור את מטוס הפאר תאלצו לוותר על כ-8,000 דולר לשעה. אולם בעוד שבעבר הייתה חברת ישראייר אחראית על תפעולו, כיום הוא מתוחזק על-ידי חברה שוויצרית.
מטוס נוסף בבעלות ישקר שבעבר יכולתם לשכור באמצעות התעשייה האווירית וכיום מתופעל על-ידי אותה חברה שוויצרית הוא הגלקסי 200. ולא, אין קשר למכשיר הסלולר, המתחרה הצמוד של האייפון. במטוסים השונים דאגו גם למטבחון קטן עם מכונת קפה, תנור ומיקרוגל המשמש את הדיילת במסגרת עבודתה. אבל אם תדרשו קייטרינג איכותי כמו זה של בעליו, תצטרכו להוסיף עוד כמה אלפי יורו.
נועם לניר: מיליונר צנוע
באותו דגם בה מתעופפת משפחת ורטהיימר, גלקסי 200, טס גם נועם לניר, שאת הונו עשה מחברת הימורים אינטרנטית בה השקיע ובזכות המילון האינטרנטי “בבילון”. לניר רכש את הגלקסי מידי איש העסקים לב לבייב בשנת 2007, תמורת הסכום צנוע יחסית של כ-15 מיליון דולרים. במטוס כשמונה מושבים, והוא מוצע לטיסות מסחריות על-ידי התעשייה האווירית.
אודי אנג'ל: קפץ עם המטוס לפיינל פור
גם אודי אנג'ל, חבר דירקטוריון לשעבר בחברה לישראל והגרוש של ליאורה עופר, מציע את מטוס הגאלפטרים 4 שברשותו לטיסות מסחריות באמצעות חברת ארקיע. הדגם, הדומה מעט למטוס הגלובל של ורטהיימר, נחשב למיושן יותר, אך לפני כחצי שנה דאג אנג'ל לשפץ אותו ולשפר את ערכו עם מעט צבע מבריק וריפודים חדשים. בינתיים, הוא נהנה ממנו גם לצרכיו הפרטיים. בשנה שעברה למשל, קפץ עם בנו לבקר בברצונלה כדי לצפות במשחקי הפיינל פור מקרוב.
טדי שגיא: רכישה של 50 מיליון דולר
בדומה לוורטהימר, גם טדי שגיא, האיש שמחזיק בחברת פלייטק וזכור בעיקר כמי שיצא עם בר רפאלי, בחר במטוס "הגלובל" של חברת בומברדיה. בשנה שעברה, מאס שגיא בהשכרתם של מטוסים של מיליארדרים אחרים, והחליט לרכוש את מטוס המנהלים החדיש והיוקרתי "גלובל 6000" במחיר של בין 40 ל-50 מיליון דולרים. המטוס שאורכו כ-30 מטר, בנוי לאכלס כשמונה נוסעים וארבעה אנשי צוות אוויר.
אפלרד אקירוב: המטוס משמש את אנשי החברה לנסיעות
אין דבר שהולך יותר טוב עם נדל"ן משובח מאשר מטוס מנהלים צרפתי ונאה. אלפרד אקירוב, איל נדל"ן ובעליהם של המגדלים המפורסמים, כנראה הבין זאת בעצמו ורכש בשנת 2007 את מטוס הפאלקון שברשותו, בעל שני המנועים, ב-27 מיליון דולרים. המטוס, הסבירו בעבר בחברת אלרוב נדל"ן, משמש רבות את אנשי החברה לנסיעותיהם ומייעל את עסקיה. עם זאת, מי שמבלה רבות בשדה התעופה בן גוריון מספר כי את מרבית זמנו עושה המטוס, כמו שאר נכסיו של אקירוב, כשהוא דומם במקומו ובעליו משתמש בו רק לעיתים רחוקות.
בני שטיינמץ: טס לבד
מי שבהחלט מנצל את הנכס, הוא היהלומן בני שטיינמץ, הידוע כמי שמבלה את מרבית זמנו בשחקים או מחוץ לגבולות ישראל. שטיינמץ וויתר על ההכנסות המכובדות מהשכרת המטוס והחליט להשאיר את הגלובל 5000 שלו לעצמו בלבד. לפעולות התחזוקה דואג הצוות הפרטי משלו המורכב משני טייסים ודיילת.
שרי אריסון: בעלת המטוס המפואר מכולם
אבל מי שזוכה בתואר "בעל/ת המטוס השווה ביותר" היא דווקא אישה. בנוסף ליאכטה המפוארת של שרי אריסון, העומדת בראש קבוצת אריסון ובעלת השליטה בבנק הפועלים, מחזיקה גם במטוס בואינג 737 שעוטר בצבעי לבן וסגול בשנים האחרונות. המטוס המרשים מונה כ-20 כורסאות נוחות ומרווחות, אך עם זאת, את מרבית זמנו הוא מבלה דווקא בחנייה של שדה התעופה בן-גוריון. מטוס נוסף שרכשה אריסון בשנים האחרונות הוא הגאלפסטרים G5, שעמד לרשותו של בעלה לשעבר עופר גלזר בתקופת נישואיהם. אריסון ככל הנראה שקלה ללכת בדרכיהם של חבריה הטייקונים האחרים, אך לבסוף בחרה בדגם דומה זה המונה כעשרה מושבים.