רעבים לקולה? לצד מוצרים כמו לחם אחיד, אורז וקפה נמס, משקה הקולה והמים המינרלים היו לאחד המוצרים הנצרכים ביותר של 2012. כך עולה מנתונים שליקט אתר mysupermarket להשוואת מחירים עבור mako.

רשימת המוצרים הנמכרים של 2012 - לפי נתוני mysupermarket (צילום: mako)
צילום: mako

הקולה, כך עולה מהנתונים, הפכה ללא פחות ממוצר בסיס ונחשבת למוצר הרביעי הכי נצרך בהזמנות ברשת ונרכשה בשנת 2012 הרבה יותר מסוכר או נייר טואלט. המים המינרלים נמצאים לא רחוק, במקום השביעי. החטיף הנרכש ביותר, באופן מפתיע, הוא אינו במבה, אלא דווקא חטיף דובונים של "אסם" הממוקם במקום ה-16 ברשימת המוצרים הנמכרים. ממרח שוקולד נוטלה (750 גרם) במחיר כ-20 שקלים מגיע למקום המכובד 18.

האם מחאת הקוטג' שינתה משהו? נראה שלא. מבדיקה שערך אתר השוואת המחירים עבור mako עולה שמחירו של סל הצריכה הממוצע בישראל עלה ב-5.31% בשנה האחרונה. כמו כן, אם בזמן מחאת קיץ 2011 נראו באופק מבצעים והוזלות של מוצרי החלב, לפי נתוני האתר, גם בשנה האחרונה אחוז ההוצאות הגבוה ביותר של הקונים ברשת 18.7% הוקדש למוצרי חלב, לביצים ולסלטים. אחריהם ברשימת המוצרים ששילמנו עליהם ביוקר נמצאים הפירות והירקות, עליהם הוצאנו 11.5% מתוך הוצאות קניות הסופר שלנו ברשת. משקאות אולי נראים לנו זולים באופן יחסי אל שאר מוצרי הצריכה, ובכל זאת, כמעט 10% מכלל ההוצאות הוקדשו להם. על בשר ודגים הוצאנו 7.8% מצריכתנו ברשת. ודווקא על מאפים – המוצר הנצרך ביותר אך גם בין הזולים שקיימים בשוק – הוצאנו רק 3.1% מכלל ההוצאות. 

המוצרים הנמכרים של 2012 - לפי נתוני mysupermarket (צילום: mako)
צילום: mako

שינויים בהרגלי הצריכה

אז מה נשתנה בשנת 2012 לעומת 2011? מסקירה של חברת המחקר "נילסן", המתייחס למכירות המצרכים בשוק כולו, ולא רק באינטרנט, עולה שאנחנו אולי ממשיכים להוציא את מירב כספינו על מוצרי חלב, אך פחות מאשר בשנה שעברה. לפי הנתונים, נראה שמחאת הקוטג' דווקא השפיעה על הצרכנים הישראלים: ב-11 החודשים הראשונים של שנת 2012, ירדו מכירות הקוטג' ב-10%. ועדיין, הקוטג' נשאר ברשימת הקטגוריות המובילות בין מוצרי הצריכה.

גם ההכנסות מצריכת מוצרי חלב אחרים כמו:מעדני החלב, הגבינה הצהובה, היוגורטים המתוקים והגבינות הלבנות, ירדה באחוזים בודדים. ייתכן שהצרכנים מצאו מקור אחר של חלבון - ההכנסות מצריכת שימורי הדגים (טונה למשל) זינקו יותר מכל אחד מהמוצרים הפופולריים ועלתה ב-9%.

נתוני "נילסן" - קטגוריות מובילות של מזון ומשקאות. 

מכירות מוצרים 2012 לעומת 2011 (צילום: mako)
בכחול: מכירות כספיות במיליוני שקלים. בירוק: שיעור השינוי משנת 2011 ל-2012|צילום: mako