ענקית המשקאות והחטיפים פפסיקו הודיעה היום (ב') כי תרכוש את החברה הישראלית סודהסטרים בעסקת ענק של 3.2 מיליארד דולר - שבועיים בלבד לאחר שהמנכ"לית ב-12 השנים האחרונות, אינדרה נואי, הודיעה כי תעזוב את תפקידה בקרוב.

העסקה תעניק ל פפסיקו גישה ישירה לבתיהם של הלקוחות - באמצעות המכשירים של סודהסטרים - ולא רק דרך החנויות, בתקופה שבה תעשיית מוצרי המזון עוברת מהפכה: יותר לקוחות עוברים לקניות באינטרנט, ועל מדפי המכולות והסופרים בעולם תופסים המותגים הפרטיים יותר ויותר מקום - ודוחקים את רגליהם של מותגי הענק.

רכישת סודהסטרים היא אחד הצעדים הנועזים של נואי, שבשנות כהונתה ניסתה לנווט את החברה לכיוון מוצרים בריאים יותר, מופחתי סוכר, על רקע המודעות הגוברת של לקוחותיה בצפון אמריקה לנזקים הבריאותיים של משקאות ממותקים.

את מקומה של נואי בת ה-62 יתפוס בתחילת אוקטובר נשיא פפסיקו רמון לגוארטה, בן 54. בהצהרה שפירסם, אמר לגוארטה בין השאר כי "פפסיקו מוצאת דרכים חדשות להגיע ללקוחות מעבר למשקאות בבקבוקים". העסקה מעידה על כך שלגוארטה מתכנן להמשיך את דרכה של נואי בכל הקשור לשינוי המיקוד של החברה. פפסיקו פועלת כיום ב-45 מדינות, ומפיצה את מוצריה ל-80 אלף חנויות קמעוניות ברחבי העולם. השווקים הגדולים ביותר שלה הם גרמניה, צרפת, קנדה וארה"ב.   

על רקע השינויים בתעשיית החטיפים והמשקאות בשנים האחרונות, הנובעים משינוי בהעדפותיהם של הצרכנים, התרחשו באחרונה כמה עסקות בתעשייה, המעידות לאן נושבת הרוח. רק לפני כמה ימים הודיעה קוקה קולה כי תרכוש נתח בבודי-ארמור - חברה המייצרת משקאות ספורט הנחשבים חלופה יוקרתית למשקאות הספורט הרגילים. מוצרי החברה, שנוסדה ב-2011, אינם מכילים צבעים או חומרי טעם מלאכותיים. הצעד של קוקה קולה הגיע לאחר שנים שבהן נאבקה להשיג נתח שוק בתחום משקאות הספורט, מול הצלחתו של המותג גאטורייד, השייך לפפסיקו.

רכישות נוספות קשורות למתחרה עולמית חדשה יחסית בשוק המשקאות: קבוצת JAB הלוקסמבורגית של משפחת ריימן. בסוף 2015 רכשה הקבוצה את קוריג גרין מאונטן קופי, תמורת 13.9 מיליארד דולר. קוקה קולה החזיקה בשעתו נתח בקוריג, והסכימה למכור את כל אחזקותיה. בינואר השנה, JAB רכשה את יצרנית המשקאות המוגזים ד"ר פפר סנאפל, ומיזגה אותה עם קוריג, לחברה אחת שהכנסותיה השנתיות מגיעות ל-11 מיליארד דולר.