אין תמונה
אי אפשר בלי שיר לאישה

זה לא סוד ששוק הנדל"ן נמצא בקפאון מזה כמה חודשים, למרות שמרבית העוסקים בתחום מעדיפים לשמור את הנתונים לעצמם בתקווה לשמור על מחירי הדירות גבוהים, כפי שהם היום. אלא שאט אט מצטיירת תמונה שמעידה על הקושי הגדול למכור דירות, ועל מה שמוכנים לעשות בימים אלה בשוק כדי לסגור עסקאות. ולראייה המייל שהגיע בימים האחרונים לרוכשים פוטנציאליים. מחברת גינדי השקעות:

"שלום רב.

בימים הקרובים בכוונתנו לחשוף מבצע חדש וקצר מועד (ל-48 שעות בלבד) במסגרתו נאפשר רכישת דירות בפרויקט גינדי תל-אביב במחיר אטרקטיבי במיוחד. אנו מזמינים אותך, רגע לפני השקת המבצע ליהנות מההטבות ולקבל עדיפות בבחירת מיקומי הדירות".

למי שהספיק לשכוח מדובר באותו פרוייקט מגורים יוקרתי שקיבל מהמפרסמים שלו את השם: "פרוייקט של פעם במאה שנה". פרוייקט המגורים הגדול והמדובר הושק רק לפני שנה בקמפיין ענק ונוצץ שלווה בסדרת אירועים. למתעניינים הוצעה מלבד הזכות לקנות דירה, גם הופעות של אמנים מהשורה הראשונה ושלל פינוקים. מהלך שיווקי שעלותו המוערכת היתה 15 מיליון שקלים. עשו שם הכל כדי לייצר באז ולתת לקונים תחושה של קנייה יוקרתית, חכמה ואיכותית.

ואכן ההיענות הייתה מרשימה. רק במהלך אירועי ההשקה נמכרו כמאה דירות שהכניסו לגינדי השקעות כ-300 מיליון דולר. בתוך שלושה שבועות כבר נמכרו כ-480 דירות מתוך 700 הדירות שעתידות להבנות בפרוייקט. גינדי עשו היסטוריה. עוד לפני שבכלל התחילו העבודות במתחם, או שניתנו ההיתרים המתאימים לבניה בפרוייקט, בצומת הרחובות קרליבך ודרך מנחם בגין בתל אביב. 

אלא שלא כל הנוצץ זהב. על פי הדיווחים בדוחות הכספיים של חברה השותפה בפרוייקט, ברבעון האחרון של 2011 הצליחו למכור רק 5 דירות במתחם השוק הסיטונאי שבתל-אביב, מה שמסביר אולי את המבצע החדש שיצא לדרך בימים אלה. ואולי בנסיון להגיע לתוצאות יותר מרשימות ב- 2012 החליטו על שינוי טקטיקה. לא עוד אירועים נוצצים, הפעם הולכים בגינדי על דיוור ישיר , מענה מהיר למיילים וטלפונים וכמובן פגישות אישיות, כדי להסתכל לקונה הפוטנציאלי בעיניים. במקרה שלנו הפגישה תואמה בתוך עשרים דקות בלבד מהרגע שבו השבנו למייל שהגיע מהם, ומועדה היה מיידי גם כן. לא עברו שעתיים ממשלוח המייל וכבר ישב מולנו נציג מכירות משכנע.

מהר לפני שייגמר?

חופן מטבעות (צילום: SXC)
נשלם פחות? |צילום: SXC

ניכר שהם מאמינים בכל ליבם או לפחות מייצרים את הרושם, שהמבצע אטרקטיבי ושהוא מייצר הסתערות מחודשת על הפרוייקט. אחרי סרטון קצר, עבר איש המכירות להסבר מפורט על הפרוייקט וטיבו. ורק אחרי זה הגיע נציג המכירות למחירים: לדוגמא, דירת שלושה חדרים בתוספת ממ"ד (82 מ"ר, פלוס מרפסת) בקומה העשירית, תעלה במבצע הנוכחי 1.990 מיליון שקלים, במקום 2.400, דירה זהה במיקום משופר בפרוייקט (שפונה לגינה פנימית) תעלה היום 2.225 מיליון שקלים לעומת 2.700 מיליון שקלים במחירון של גינדי.

במילים אחרות, מי שירכוש דירה בפרוייקט השוק הסיטונאי עכשיו, מקבל למעשה מחירים דומים מאוד למה שקיבלו מי שרכשו דירות בעת ההשקה. מה השתנה מאז עד היום? היום כבר ניתן היתר החפירה, העבודות במתחם החלו וגם שלב האיכלוס נראה קרוב קצת יותר, בגינדי מבטיחים היום אכלוס בתוך שלוש שנים וחצי. גם תנאי התשלום נוחים יחסית, במעמד חתימת החוזה ישלם הרוכש רק 20 אחוז מסכום הדירה. עם קבלת היתרי הבניה (שצפויים להנתן בקיץ הקרוב) יוסיף הרוכש עוד 30 אחוזים מהמחיר, סכום שיינתן בהלוואה מהבנק, כשאת הריבית תשלם גינדי השקעות. עם קבלת המפתח, ישלים בעל הדירה את מלוא הסכום.

לכאורה מדובר במבצע אטרקטיבי, אלא שבשורה התחתונה מדובר בעוד מהלך שיווקי, שנועד לסייע לחברה למכור כמה שיותר דירות פנויות, שהן 25 אחוזים מכלל הדירות המוצעות בפרוייקט. "קודם כל חשוב להבין שהמחירים האלה גבוהים מלכתחילה" אומר היום דורון שיפרטו מסוכנות התיווך רימקס "למרות שיש לקחת בחשבון את עניין החניה שמייקר את ערך הדירות במרכז תל אביב. ספציפית לפרוייקט 'גינדי השוק הסיטונאי' אני מעריך שהמחירים עוד ילכו ויתגמשו".