צפיפות בקו 125 (צילום מהמפייסבוק של תמר זנדברג) (צילום: מתוך הפייסבוק של תמר זנדברג)
נסיעה בקו 125 שצילמה גלי פרוינד. "מיד אנשים צועקים עלייך"|צילום: מתוך הפייסבוק של תמר זנדברג
נוסעי התחבורה הציבורית מכירים את התרחיש הזה היטב, לאחר המתנה לא תמיד קצרה בתחנה צפופה, מגיע האוטבוס המיוחל. מרבית הממתינים בתחנה מצליחים לעלות, גם אם בכוח על האוטובוס, חלק נופלים לאחור ונשלחים להמתין לאיסוף הבא. בתוך האוטבוס אין מה לדבר על מקום לשבת, במקרה הטוב ישנה גישה לעמודי הביטחון. הצפיפות, החום והעצבים הופכים את השימוש בתחבורה הציבורית לפעולה לא פשוטה שלא פעם הורסת את היום. אם אינכם משתמשים בתחבורה הציבורית, אתם מוזמנים לחפש בפייסבוק או באינסטגרם את ההאשטאג #אוטובוסעכשיו ולקבל המחשה ויזואלית למה שהנוסעים נאלצים להתמודד איתו מדי יום.

גלי פרוינד, סטודנטית בת 22 הצליחה להמחיש בתמונה את מה שהיא עוברת בניסעותה בקו 125: "זה קו מאוד ארוך וגם היחיד שמחבר בין צפון תל אביב לדרום העיר, יפו ובת ים", היא מספרת, "בגלל היותו קו כל כך ארוך, יש לו ביקוש מאוד גדול ולכן הוא תמיד מפוצץ. האוטובוס עוצר בתחנה, אתה מנסה לעלות, או שאתה נדחף פנימה או שאתה נופל אחורה ונשאר בתחנה. הנהג סוגר את הדלת לפעמים בברוטליות ואלו שכן מצליחים להיכנס נדחקים פנימה.

"על פי החוק אפשר להכניס עד 28 אנשים בעמידה, לכן אני גם לא מאשימה את המפעילים, שהולכים על פי התקנות שנותנת להם המדינה, ולכן גם כשיש עומס אין להם אפשרות להוסיף עוד קווים. ביום שבו צילמתי את התמונה, הצלחתי להשתחל לתוך האוטובוס. מיד אנשים צועקים עלייך שאת דוחפת אותם, או שאת לא נותנת להם לעלות על האוטובוס. כולם עצבניים. והכי גרוע זה שגם הנהג נהיה עצבני. את עומדת דחוסה ואם תהיה תאונה עם אוטובוס כזה זה יהיה אסון גדול. רק הבוקר חברה שלי הייתה עדה למקרה שאישה מבוגרת נפלה בשל צפיפות ונסיעה פרועה, היא נפצעה ופונתה באמבולנס. העניין הוא שזה ממש לא משנה מתי את עולה על האוטובוס. אני יכולה להעיד שקו 125 לא צפוף רק בשעה מסויימת. הוא צפוף גם ב-12 בצהריים, גם בבוקר, גם אחרי הצהריים וגם בשעות הערב. הקו פשוט מלא".

"אנשים מאחרים ומגיעים עצבניים לעבודה"

עמית כץ, בן 30 שנוסע באופן קבוע בקו רמת גן חיפה, הינו כבד ראיה, מה שלא מאפשר לו להוציא רישיון ועל כן אין לו ברירה אחרת מלבד התניידות באמצעות תחבורה ציבורית: "אם הייתי יכול לנהוג לא הייתי מעז לעלות על תחבורה ציבורית בארץ" הוא מסביר, "התנאים פה באמת בלתי נסבלים. רק ביום שבת האחרון נסעתי באוטובוס מרכבת מרכז בתל אביב לרמת גן בשעה 19:58, לכל הדעות לא שעת עומס. ועדיין, האוטובוס היה מפוצץ עד אפס מקום. אנשים דחסו ועלו אחד על השני.  

צפיפות בקו 189 (מתוך הפייסבוק של תמר זנדברג) (צילום: מתוך הפייסבוק של תמר זנדברג)
קו 189 של דן. "גם כשיש עומס, אין להם אפשרות להוסיף קווים"|צילום: מתוך הפייסבוק של תמר זנדברג
"אני יכול להעיד שזה קורה גם בקו 61 וגם בקו 51, וגם בקו 66 של דן וגם בקו 123 של אגד בחיפה. יש כל כך הרבה קויים שהצפיפות בהם נוראית, ואני עוד לא מדבר על ריחות לא נעימים, או נהגים לא סבלניים שנוהגים בצורה שמסכנת את הנוסעים. הצפיפות פשוט בלתי נסבלת, זה גורם לאנשים לאחר ולהגיע עצבניים לעבודה וזה לא צריך להיות ככה. הפתרון חייב להיות להעלות תדירות של אוטובסים, ולשנות את סדרי העדיפויות, בסך הכל אם תהיה תחבורה ציבורית טובה, יההי פחות מכוניות על הכביש, פחות פקקים ואנשים הרבה יותר רגועים".

לפני כחודש הושק שירות חדש במסגרת האפליקציה "איפה-בוס", (המספקת נתונים בזמן אמת לגבי זמני האוטובוסים וקרבתם לתחנה) שנקרא "סרדין", ובו יכולים הנוסעים להעביר דיווח בזמן אמת על מצב הצפיפות באוטובוסים, "בכדי לייצר שינוי ולהעלות את המודעות למצב הרגשנו שאנחנו חייבים להסתמך על דיווחים של נוסעים", אומר איתי חיים מנכ"ל ארגון נוסעי התחבורה הציבורית בישראל, "כל הארגון הזה נולד מתוך חוויות אישיות לא נעימות, במטרה להביא לשינוי מדיניות ולהפחית את הצפיפות באוטובוסים, וכך נולד סרדין. עיקר הדיווחים שקיבלנו היו על קווים בפתח תקווה ובתל אביב, וגם על קווים 71 ו-72 בירושלים, ו-61 ו-63 בתל אביב ורמת גן. ניכר שהבעיה היא באמת במטרופולינים הגדולים, אם כי ישנם גם דיווחים על עומסים בבאר שבע, בעיקר בקווים שנוסעים לבסיסים צביאים. ביישובים אחרים בארץ הבעיה היא פחות הצפיפות ויותר הנגישות. כרגע משרד התחבורה ניזון רק מדוחות של חברת  "ריבה", חברת ביקורת מקצועית לתחבורה הציבורית, אבל לא תמיד הדיווח שלה יעיל, כי הוא לא מגיע מצד נוסעים שחווים את העומס באות והרגע, ועל כך המדינה משלמת מיליוני שקלים בשנה. לעומת זאת, באמצעות אפליקציה חינמית אנחנו יכולים לייצר דיווח לא פחות טוב בעלות של אפס שקלים למשלם המיסים".

35% מהנסיעות בדן הן בדוחק גבוה

אתמול (יום ג') התקיים בכנסת כינוס של השדולה לתחבורה ציבורית בר קיימא בראשה עובדים חברי הכנסת תמר זנדברג ויריב לוין, במהלך הכינוס הוצגו נתונים שנאספו על ידי פרוייקט סרדין במהלך חודש וחצי, לפיהם בכ-45% מהנסיעות אין מקום ישיבה פנוי באוטובוסים, וכי שעות העומס הנן לא רק בשעות השיא, אלא גם בשעות הערב. מהנתונים עלה עוד, כי חברת דן היא המפעילה הצפופה ביותר עם 35% מהנסיעות בדוחק גבוה, לעומת 14.6% בחברת אגד.

צפיפות בקו 55 (מתוך הפייסבוק של תמר זנדברג) (צילום: מתוך הפייסבוק של תמר זנדברג)
קו 55 של חברת "קווים". מותר להעלות עד 65 נוסעים באוטובוס עירוני|צילום: מתוך הפייסבוק של תמר זנדברג
"יש לציין שהתקנה של משרד התחבורה הקובעת כי מותר להעלות עד 65 נוסעים באוטובוס עירוני אינה מובנת", מוסיף כץ, "בכל אוטובוס עירוני לא מפרקי (כפול) ישנם 37 מקומות ישיבה ולנהג מותר להעלות עוד 28 נוסעים, הבעיה היא שאין דרך לאכוף את התקנה הזאת. הנהג לא יכול לספור בכל תחנה כמה נוסעים עלו, כמה ירדו וכמה נשארו בתוך האוטובוס, ולכן הם מעלים נוסעים שלא פעם פשוט נמעכים על הדלת. המציאות הזאת גם מסכנת חיים, שכן אחת הסכנות הגדולות היא ששדה הראיה של הנהג נחסם, הוא מבקש מהנוסעים להתרחק מהמראה הקדמית, אבל אין להם לאן ללכת".

"משרד התחבורה לא נותן תשובות"

אין תמונה
ח"כ זנדברג. "זה קורה בכל שעות היום והלילה"
"ח"כ לוין ואני הקמנו שדולה לתחבורה ציבורית במטרה לטפל בנושא הזה, ודי מהר נתקלנו בתגובות שאמרו שזה נושא מאוד משעמם. רוב האנשים בכנסת נוסעים ברכב פרטי ולכן אכפת להם מפקקים, או מכביש שנסגר לצורכי עבודות. התחבורה הציבורית שמשרתת בעיקר מבוגרים וסטודנטים בכלל לא קיימת בסדר היום הציבורי", אומרת ל-mako ח"כ תמר זנדברג, "לכן חשבנו על הפרויקט אוטובוס עכשיו. באמצעות האינסטגרם ובשיתוף סרדין, במטרה להראות ולהנציח את הצפיפות באוטובוסים.

"בדרך כלל, כשאת עולה לאוטובוס צפוף את מתעצבנת ובזה נגמר הסיפור. פה הרעיון הוא להדגיש שיש מכנה משותף, שזה קורה בכל שעות היום והלילה ולא רק בשעות העומס. דווקא בערב, בו אמור להיות מקום, יש צפיפות, כי יש במקביל ירידה בתדירות הקווים ונוצרים עומסים. אתמול הגיעו לדיון תושבים בכל הארץ שהעלו את המצוקות שלהם מול נציגים של משרד התחבורה, שברוב המקרים פשוט לא נתנו תשובות מספקות. הם הטילו אחריות על הרשויות המקומיות. אבל הרשויות המקומיות גם לא מטפלות בזה, בתקופתי בעיריית תל אביב ראש העיר אמר 'אני אחראי על מה שעומד, משרד התחבורה אחראי על מה שנוסע'. יש פה הטלת אחריות מוגזמת ובינתיים יש כאן תחבורה ציבורית שכמעט אי אפשר להתנייד באמצעותה".

המחאה נגד התחבורה הציבורית לא מסתיימת בפעילות השדולה ואיסוף הנתונים באמצעות האפליקציה. מחר תתקיים בתחנת הרכבת בהר הרצל בירושלים הפגנת מחאה על מצב התחבורה הציבורית בעיר, שיוזמים מספר ארגונים כמו "15 דקות", קבוצת המחאה "רכבת תקלה", התנועה הירוקה, מחוז ירושלים של מפלגת העבודה, מרצ והתעוררות.

משרד התחבורה: הרשויות אינן משתפות פעולה עם הקמת תשתיות מתאימות 

"חברת דן מעניקה את השירותים שלה במטרופולין המורכב, הפקוק והסבוך ביותר בישראל, ואולי גם אחד הבעייתים בעולם המערבי כולו", אומר לנו בתגובה דובר חברת "דן", איתן פיקסמן, "אני לא מכיר נהגי רכב ציבורי שמעניקים שירות בתשתית או ברחובות ברמה כזאת של צפיפות כמעט בלתי אפשרית. לא רק בשעות העומס, אלא לאורך היום כולו.

צפיפות בקו 66 (מתוך הפייסבוק של תמר זנדברג) (צילום: מתוך הפייסבוק של תמר זנדברג)
קו 66 של דן. "יש כל כך הרבה קווים שהצפיפות בהם נוראית"|צילום: מתוך הפייסבוק של תמר זנדברג
"גם ח"כ זנדברג, שהתראיינה בנושא, אמרה שהתחבורה הציבורית היא בסך הכל טובה, אבל לחץ ציבורי יכול לגרום לה להיות טובה יותר. אנחנו מצויים בלחץ תמידי כי יש קריטריונים ובקרה בלתי פוסקת על נהגי האוטובוסים, אנחנו יום ויום ושעה ושעה עומדים תחת בקרה צמודה. הצפיפות יכולה להיפתר בהדרגתיות, בשינוי מדיניות שתקנה עדיפות ברורה לתחבורה ציבורית בתוך הערים.

"אין מדינה מתוקנת בעולם שאין בה נתיבים בלעדיים עם אכיפה אמיתית, שמאפשרת מהירות מסחרית גבוהה לאוטובוסים. גם אם נוסיף לצי האוטובוסים שלנו אוטובוסים נוספים הם עדיין יהיו בתוך הסבך הבלתי פוסק של הפקקים. אנחנו מברכים על כל ביקורת במיוחד כשהיא באה מהלקוחות שלנו, אתם תמשיכו לבקר אותנו ואנחנו נמשיך להשתפרד ולשרדג את התחוברה הציבורית".

דובר "אגד", רון רטנר מסר בתגובה: "צפיפות בשעות השיא היא אחד המאפיינים של מערכות הסעת המונים עירוניות בכל העולם - אוטובוסים ורכבות קלות – מפריז ולונדון ועד פראג ומנהטן. אגד מברכת על כל יוזמה לשיפור השירות, אולם מיקוד המאמץ בהקצאה נוספת של נתיבי תחבורה ציבורית, הגברת האכיפה ומתן קדימות ברמזורים ישפרו פי כמה וכמה את המענה התחבורתי לנוסע"

וממשרד התחבורה נמסר בעקבות פנייתנו: "משרד התחבורה מודע לעומסים כאלו ואחרים בשעות מסוימות במהלך היום ופועל נמרצות להוספת שירות ושיפור רמת השירות באותם קווים, וזאת בשני אופנים: האחד, הוספת נסיעות בקווים מסויימים והשני הוספת קוים חדשים. במקביל נקדם בעתיד תכנית להוספת תשתיות תחבורה ציבורית כגון מסלולים ייעודיים ומתן העדפה שבמסגרתה תעלה אמינות השירות ויהיה ניצול טוב יותר של השירות הקיים. ישנו קושי כיום בהקמת תשתיות שכאלו לאור חוסר שיתוף פעולה מצד הרשויות המקומיות, המקשה על שיפור מיידי של המצב"

משרד התחבורה: הרשויות אינן משתפות פעולה עם הקמת תשתיות מתאימות