"התכנסנו הערב, נשים מכל העולם, כדי לתת הכרה בתפקיד הקריטי שנשים ישראליות ופלסטיניות ממלאות בחברה כאן על כל רבדיה", אמרה ביום רביעי שעבר, ערב יום האישה הבינלאומי, שגרירת קנדה בישראל, הגב' דבורה ליונס. ליונס אירחה במעונה הרשמי כמאה נשים מתנועת "נשים עושות שלום", המבקשות לקדם פתרון לסכסוך בין העמים, ולצידן שגרירות ממדינות שונות.

אני חברה בתנועה למעלה משנתיים והגעתי לסקר את המפגש, בו קהילת השגרירות הנמצאות בארץ, הביעו תמיכה וחיזוק בלתי מסויג לנשים ישראליות מכל קצוות הקשת הפוליטית - בדרישתן להשיג שלום.

"אין מטרה נעלה יותר מאשר שלום במדינה", המשיכה ליונס, וריגשה את כל הנוכחות במילותיה הכנות. "במיוחד היום כשאנו נושאות את מבטינו סביב, אנו רואות מספר עולה וגובר של קונפליקטים אשר גובים מחיר אנושי - במיוחד מנשים וילדים. לכן, מצאנו לנכון שהיום, יום האישה הבינלאומי, נישא על נס את התפקיד החשוב שממלאות חברות הארגון נשים עושות שלום בקידום השלום".

לצידה של ליונס התייצבו שגרירות נוספות מסלובניה, פינלנד ואירלנד, כאשר האחרונה הדגישה את מקומן של נשים בעשיית שלום בארצה. בסך הכל תמכו ביוזמת מפגש הנשים הבינלאומי אחת עשרה שגרירות ושלוש סגניות שגרירים.

נשים עושות שלום בשגרירות קנדה (צילום: שגרירות קנדה)
מתי ראיתן כל כך הרבה נשים שונות נרתמות למען מטרה אחת?|צילום: שגרירות קנדה
הטרמינולוגיה בה משתמשות הנשים הייתה Inclusive Security – שמשמעותו ביטחון כולל, מכיל, המכיר במילה "ביטחון" על רבדיה הרחבים. ביטחון הוא לא רק צבא, הוא גם ביטחון כלכלי, חברתי ואישי. אך מעבר להרחבת המושג מדובר בשיתוף נשים בתהליכים המובילים להסכמי שלום. "כאשר נשים מעורבות במשא ומתן", המשיכה השגרירה, "ההסכמים שנחתמים מכילים יותר ומחזיקים מעמד לטווח ארוך יותר. אף על פי כן, כיום רק 9% מהנושאים ונותנים הינן נשים ורק 4% מהחתומים על הסכמים הן נשים. משמעות הדבר היא שכשמדובר בהחלטות קריטיות על ביטחון, ממשל, חוק ותקציבים - חצי מהאוכלוסייה נותרת מחוץ למעמד קבלת ההחלטות".

נוכחותן של נשים בתהליך המדיני או בתדמית ישראל בכלל, הוא נושא שהולך ומקבל משמעות מיום ליום. כך לדוגמה נשות הכותל מהוות גשר חשוב בין ישראל לחברה היהודית בארה"ב, הצהרתה של שגרירת ארה"ב באו"ם ניקי היילי למען ישראל, שהוכיחה שלנשים עמדה ברורה ביחס למצב המדיני במזה"ת ואף פנייתן האישית של חברות "נשים עושות שלום" לאיוונקה טראמפ – מוכיחות כי נשים מביעות דעות נחרצות בנוגע לעתיד הפוליטי באזור. לכך ניתן להוסיף את החלטה 1325 של האו"ם המבקשת לערב נשים בתהליכי קבלת החלטות, שהתקבלה עוד בשנת 2000, אך שאינה ממומשת דיה בישראל.

נשים עושות שלום בשגרירות קנדה (צילום: שגרירות קנדה)
עוד לא ניסינו לשלב מספיק נשים בפתרון המדיני - למה שלא ננסה?|צילום: שגרירות קנדה
ליונס המשיכה ואמרה "אנחנו תומכות בגלוי במעורבות גוברת של נשים בחברה. כך הדבר יביא לשיפור במצבה. נכון שבמדינותינו יש שיפור במצבן של נשים, אך נשים רבות בעולם כולו שעדיין סובלות מקשיים כלכליים, מאלימות מינית וממגוון רחב של מגבלות המונעות מהן לתרום ולממש את הפוטנציאל שלהן. לכן אנו חייבות לשמש מודל לנשים רבות בעולם, אשר תיאלצנה להיאבק שנים רבות על מנת שתוכלנה ליהנות מהחירויות שכולנו בחדר זה נהנות ממנה".

השגרירה ציטטה מחקר שנערך בקרב 174 מדינות, בו התגלה שהמנבא הטוב ביותר למצב של שלום במדינה הוא לא העושר, רמת הדמוקרטיה  או הזהות האתנית-דתית. המנבא הוא היחס לנשים. היא סיימה את דבריה בבקשה והבטחה: "יש לפנינו עבודה רבה, והיא לתמוך אחת בשנייה באזור זה, גם כשאין הסכמה בינינו, וכן לתמוך בהעצמת נשים בעולם כולו".

נשים עושות שלום בשגרירות קנדה (צילום: שגרירות קנדה)
פסקל חן, נציגת נשים עושות שלום, נושאת דברים|צילום: שגרירות קנדה
בהמשך הערב נשאה דברים נציגת התנועה, פסקל חן ונשות התנועה סיימו ב"תפילת האמהות", שיר שנכתב במיוחד על ידי יעל דקלבאום, לרגל "צעדת התקווה" שארגנה התנועה באוקטובר האחרון. הערב נחתם בחיבוקים חמים ועיניים נוצצות של כל משתתפות האירוע המרגש, ששמחו על החיזוק המשמעותי מהשגרירות ומקבלת רוח גבית לעשייתן החשובה.

גילוי נאות - אני חברה בתנועה למעלה משנתיים והגעתי לסקר את המפגש, בו קהילת השגרירות הבינלאומיות הנמצאות בארץ מחזקות נשים ישראליות מכל קצוות הקשת הפוליטית בדרישתן להשיג שלום.