ישראל ידועה כמדינה שאחראית לייצור לא מעט פטנטים, רעיונות חדשניים ופורצי דרך וכמובן אקזיטים במיליונים שהפכו את בועת ההיי-טק הישראלית לכזו שממוקמת מיד אחרי עמק הסיליקון בארצות-הברית. לצד הטכנולוגיות המהירות והמתקדמות, קיימים מותגים ישראליים מוכרים המתמחים בתעשייה מסורתית, שנושאים בחובם הצלחות לא פחותות. הם אמנם פועלים בטכנולוגיה ותיקה יותר, אך ההצלחות המקומיות והבינאלומיות שלהם תורמות לישראל - גם ברמה הכלכלית וגם ברמה ההסברתית.
שוחחנו עם שני מנכ"לים ומנכ"לית של שלוש חברות ישראליות מצליחות, כדי שיספרו לנו קצת על התחום הזה - שבסופו של דבר גם הוא מחזק את מיקומה של ישראל בעולם ותורם לא מעט לגאוותנו הישראלית.
תמיר מלמוד הוא מנכ"ל סודהסטרים ישראל, חברה שנוסדה באנגליה בשנת 1903 ונכנסה לפעולה בישראל בשנת 1998. "לאחר שסודה קלאב הישראלית רכשה את המותג, החברה הפכה להיות המובילה בתחום המים המוגזים וכיום מוכרת את מוצריה בקרב 45 מדינות ברחבי העולם, מספר מלמוד. "24 מיליון אנשים ברחבי העולם נהנים מידי יום מסודהסטרים".
מנכ"לית רושדי תעשיות מזון היא סיגל שילוני, ואתם וודאי מכירים את הטחינה של "בארכה" שהחברה מייצרת. "אני מאמינה גדולה בפוטנציאל העולמי של מוצרים מבוססי שומשום. כשהייתה לי ההזדמנות, חברתי לאיברהים, אדם מיוחד ואמיץ שרוצה לפרוץ קדימה וביחד חיזקנו את רושדי תעשיות מזון, שכבר הייתה בבעלותו. בנינו יחד את בארכה, שהיום הוא המותג המוביל בישראל בתחומו", מוסיפה שילוני.
אדר אזנקוט המכהן כמנכ"ל כרומגן, נושא איתו סיפור הקמה ששלוב בסיפור של ישראל. "כרומגן הוקמה ב-1962 מתוך מטרה להכניס תעשייה לקיבוץ שער העמקים. הכניסה הצליחה ויחד עם ההתפתחות בקיבוץ פיתחנו גם את המוצר שלנו. בהתחלה בכלל עסקנו בשימוש בכרום לציפוי מתכות, אך בראשית שנות ה-70 הרעיון נזנח ועברנו לתחום דודי השמש. בהתחלה היו אלה דודי חשמל ואז דודי שמש, תחום שאנו ממשיכים לשכלל עד היום", מספר אזנקוט. "אנחנו נמצאים בלמעלה מ-40 מדינות בעולם כאשר ישראל היא ללא ספק חוד החנית בתחום. יש מדינות שרק עכשיו מתחילות ללמוד את מה שעשינו לפני שנים רבות".
"ישראל נתפסת כאומה חדשנית וחכמה"
מעניין לראות כיצד המותגים הישראלים הללו שלובים בהתפתחותה ועיצובה של מדינת ישאל. אם מדובר בתהליכים חברתיים, כלכליים או דיפלומטיים - לא מדובר בתעשייה הרמטית אלא בחברות שמחוברות באמת למדינת ישראל. שילוני מספרת למשל, ש"בארכה" היה המותג הערבי הראשון שהעז ופרץ לקונצנזוס הישראלי. "עם הרבה התמדה בארכה סללה את הדרך לכל קטגוריות הטחינה ואפילו זכינו בתואר "הטחינה הטובה בישראל". המותג, המזוהה מאוד עם הישראליות ה"אסלית" - פרץ לשוק הבינלאומי.
"אנחנו כיום משווקי הסודה הגדולים בעולם. 1.5 מיליארד ליטר סודה המסופקים ליותר מ-8 מיליון בתים בעולם, 70 אלף חנויות שמוכרות את המוצרים שלנו - והכל הכל מיוצר במפעל אחד בנגב", מספר מלמוד, מנכ"ל סודהסטרים.
אנחנו פועלים בשנים האחרונות בהשקעה ניכרת בתחום של אנרגיה ירוקה וחיסכון בחשמל", אומר אזנקוט, מנכ"ל כרומגן. "הטכנולוגיות שלנו נותנות מענה לבעיות עולמיות. יש הרבה מאוד התעניינות בנו והפטנט האחרון שלנו הוא ה"דיגיטל", אשר מנהל את המים החמים בבית ויודע להגיד לכמה מקלחות יספיקו המים שמחוממים בדוד השמש".
איך עוד מתקיים הקשר שלכם לישראל? האם יש דברים מיוחדים שקשורים לישראלים שאתם עושים?
מלמוד מספר כי "מלבד המוצר המצוין שלנו, אנחנו גם ידועים בפרסום החדשני שלנו. את וודאי מכירה את הפרסומת בכיכובה של סקארלט ג'והנסן - פרסומת ששודרה בגמר הסופר-בול האמריקאי, ומדובר באירוע הכי נצפה בעולם. עשינו גם קמפיין שהפך לוויראלי ובו צפו מעל 50 מיליון איש - בכיכובו של ה"הר" ממשחקי הכס. אנשים מקשרים את סודהסטרים לישראל, וכשהמותג שלנו נראה צעיר ומרענן - זה גם מה שהם יכולים לחשוב על ישראל".
שילוני טוענת כי הקהל הישראלי עובר טרנספורמציה בתחום הבריאות וכיום הם עונים על הצורך במוצרים בעלי ערכים תזונתיים גבוהים. "השומשום המלא של "בארכה" מגיע ממחוז חומרה שבאתיופיה, בית הגידול של זן השומשום המובחר ביותר בעולם ולכן השומשום המלא בעל איכויות תזונתיות גבוהות במיוחד. יש ביקוש הולך וגובר למוצרים בריאים ואנחנו קשובים למה שקורה בקרב הציבור הישראלי".
"גם אנחנו קשורים לצרכנים הישראלים ולצורך בחיסכון וביעילות. המטרה שלנו היא לשנות את הדרך היסודית שבה הלקוחות צורכים את המים החמים, כך שהם יודעים בדיוק כמה מים יש להם, דבר שמשפיע על איכות החיים", אומר אזנקוט.
אני משערת שכמי שעומדים בראש חברות ישראליות מוכרות ברחבי העולם, אתם מקבלים התעניינות רבה מצד הקולגות או הלקוחות. האם יש לכם מסר שתרצו להעביר בעניין זה לישראלים?
"ישראל נתפסת כאומה חדשנית וחכמה והמוצרים שלנו נתפסים ברחבי העולם כמוצרים באיכות גבוהה" אומר אזנקוט. "אני חושב שגם ברמה העסקית, אנשים מרגישים מאוד בנוח לעשות עסקים עם חברות ישראליות. במקרים של חברות קיבוציות, אנחנו מביאים איתנו גם את ה"ארומה הקיבוצית" זאת משום שהקיבוץ הוא עדיין סיפור מאוד מעניין ברמה העולמית. מבחינה כלכלית השילוב של בניית אמון מול הלקוחות העולמיים ושל מוצרים חדשניים והתפתחות טכנולוגית עקבית יכול לפתוח את הדרך להרבה מאוד תעשיות ישראליות בעולם".
שילוני מוסיפה כי "בארכה היא סיפור מדהים על תעשייה לא מתפשרת שמשלבת בכל דבר שהיא עושה חדשנות, מצוינות איכות וטעם לצד שותפות יוצאת דופן בנוף הישראלי שמציג דו קיום אמתי". מלמוד מוסיף כי "צריך להתגאות בתעשייה הישראלית ולפרגן לה. מדובר בתעשייה מצוינת שמייצאת מוצרים נצרכים ואהובים בעולם כולו וחשוב שאנחנו נאמין במוצרים שלנו".