הרגע הזה, שבו מכניסים לראשונה אצבע הססנית לפיו של התינוק ומרגישים שפיץ קשה וחד, הוא אחד המרגשים בהורות. הבעיה היא שהרגע הזה נקנה בלא מעט ייסורים, בכי ולילות לבנים. לפעמים מתלווים גם שלשולים וחום לחגיגה, ובכל מקרה, מדובר בתענוג מפוקפק למדי.

תינוקת מחייכת עם שתי שיניים (צילום: אימג'בנק / Thinkstock)
בדם, יזע ודמעות? לא תמיד. שיני חלב|צילום: אימג'בנק / Thinkstock
צפו בסדרה: אמא'לה, אני אבא!

אז איך יודעים שיש שן בדרך? האם אכן יש קשר בין בקיעת שיניים ובין חום ומה אפשר לעשות כדי להקל על המשונן הקטן? במדריך שלפניכם.

חוסר שקט, חניכיים נפוחות ויד בפה

1. האם יש סדר קבוע לצמיחת השיניים? "השן הראשונה בוקעת בדרך כלל בין גיל שלושה חודשים לגיל שנה, והממוצע עומד על שישה חודשים", מסבירה איריס כהן, רוקחת בכירה בסופר-פארם. "לרוב, השן הראשונה שצומחת היא אחת החותכות התחתונות, אחר כך זו שלידה ואחר כך שתי החותכות של הלסת העליונה, ומשם ממשיכים. עד גיל שנתיים וחצי-שלוש אמורות כל 20 שיני החלב להיות בחוץ".

2. איך יודעים שיש שן בדרך? "התהליך של בקיעת שן נמשך כמה ימים, שבהם התינוק יכול להיות חסר מנוחה, קצת יותר בכיין מכרגיל, ולייצר הרבה יותר רוק. החניכיים נפוחות, אדומות ומגורות, והתינוק דוחף הרבה את היד לפה, ולא רק את היד - אלא כל מה שהוא יכול. בהרבה מקרים התינוק מאבד את התיאבון, ובעיקר מתקשה לישון, ואיתו כל הבית".

3. יש קשר בין בקיעת שיניים לשלשולים וחום? "הקשר בין חום ושלשולים לבקיעת שיניים שנוי במחלוקת. יש רופאים שטוענים שאין קשר, ומצד שני יש מחקרים שמראים שבזמן בקיעת השיניים מופרשים בחניכיים חומרים מעוררי דלקת, שעלולים להעלות חום. בכל מקרה, אסור להסתמך על קשר אפשרי, כי תמיד יכול להיות שהתינוק תפס וירוס שלא קשור לשיניים, וחשוב לשים לב לסימנים חריגים ולפנות לרופא במידת הצורך".

"לא להגזים בכמויות התכשירים המאלחשים"

4. יש תכשירים לטיפול בכאב?"קיימים בשוק כמה תכשירים בצורת ג'ל, ובהם חומר הרדמה במינון נמוך מאוד, המיועדים לאלחש את המקום הנפוח והכואב בחניכיים. הם מספקים הרגעה זמנית, וניתן להשתמש בהם כמה פעמים ביום. יש להקפיד לא להגזים בכמוית של הג'ל הזה וחשוב לא לעבור את המינון המומלץ לפי הגיל. בכל מקרה של ספק יש להיוועץ ברופא או ברוקח וזאת על מנת שהחומר לא יגיע ללוע, ירדים את המעבר לקנה הנשימה ויגרום לתינוק לשאוף רוק או מזון.

"בנוסף, ישנם ג'לים טבעיים המיועדים להקל על הכאב והתהליך הדלקתי, המבוססים על צמחים מרגיעים כמו קמומיל. קיימות גם טיפות הומאופטיות המתאימות לתינוקות רכים, המקלות על הכאב ועל תהליך הבקיעה, כמו הומיאופלו. כמוצא אחרון, אפשר לקחת משככי כאבים בסירופ או בנרות. פרצטמול מומלץ מומלץ עד גיל חצי שנה, ואיבופרופן מגיל חצי שנה ואילך".

פעוט משחק בפה 1 (צילום: melking, Istock)
התינוק מרבה להכניס ידיים (ורגליים) לפה? צפו להפתעה בקרוב|צילום: melking, Istock

5. מה עוד אפשר לעשות? "מילות המפתח הן קירור ועיסוי. אפשר לתת לתינוק נשכנים ייעודיים, שקיררנו היטב במקרר או במקפיא (לפי הוראות היצרן). כאן חשוב להדגיש שיש לוודא שהנשכן תמיד שלם ונוזל קירור לא נוזל ממנו, כי הוא רעיל. כמו כן, אפשר לתת מאכלים קרים, לפי גיל התינוק. ניתן גם לעסות את החניכיים: פשוט מכניסים אצבע שטופה היטב לפה של התינוק, ומעסים את החניכיים בתנועות סיבוביות".

6. מאיזה שלב צריך לצחצח? "עששת יכולה להיווצר אצל תינוקות בדיוק כמו אצל מבוגרים, ולכן חובה לצחצח כבר עם בקיעת השן הראשונה. בשלב הזה מספיק לקחת בד גאזה, להרטיב אותו, ולשפשף את השן עם קצת מאוד משחת שיניים לתינוקות. קיימים בשוק גם אצבעונים, אותם מרכיבים על האצבע של ההורה אשר משמשים כמעין מברשת שיניים לצחצוח ראשוני. עם העליה בכמות השיניים בפה, אפשר כבר לעבור לשימוש במברשת שיניים ראשונית, בעלת סיבים רכים במיוחד, המיועדת לגיל הזה. חשוב לדעת שהסוכרים הגורמים עששת נמצאים גם בתחליפי החלב ובחלב אם. היות ובלילה מופרש פחות רוק ששוטף את עודפי הסוכר מהפה רצוי, אם התינוק כבר נגמל מארוחות ליליות, לצחצח לו שיניים רק אחרי הבקבוק האחרון או ההנקה האחרונה. חשוב שהורים יכירו את "עששת ההנקה/הבקבוק", שמאוד אופיינית לתינוקות קטנים, ויידעו שהמצב האידיאלי הוא לשטוף את הפה אחרי ההאכלה האחרונה לפני הלילה".

מעיק לא פחות: גם מתמודדים עם הגזים
 >> פה לפה: האם בריא ללעוס את המזון עבור התינוק?