אמא עם תינוק (צילום: אימג'בנק / Thinkstock)
אפשר לעזור לו להשתחרר|צילום: אימג'בנק / Thinkstock

אם פעם דאגתם רק לעצמכם, כשיש לכם יצור קטן וחסר אונים שתלוי בכם, כל סדר העדיפויות משתנה. לפעמים תמצאו את עצמכם צוהלים ברחבי הבית בסיומו של התקף גזים, או שתתנפחו מגאווה, רק כי התינוק שלכם עלה 300 גרם בשבוע.

ויש גם את עניין היציאות. הורים שהתינוק שלהם מעולם לא סבל מעצירות, לעולם לא יבינו את האושר המזוקק של החלפת חיתול מלא, שמסיים עוצר יציאות מייסר. אבל למה זה קורה בכלל ואיך אפשר לחסוך מהם את הסבל הזה? הנה מדריך קצר. 

תדירות יציאה משתנה 

1. לפני שמדברים על עצירות, מה נחשב לתדירות סבירה של יציאה? "קשה להתחייב על תדירות נורמלית אצל תינוקות", מסבירה איריס כהן, רוקחת בכירה בסופר פארם. "מגיל חודש, כלל האצבע הוא שאצל יונקים הגמישות רבה יותר". הקלישאה מדברת על פעם בשבוע או שבע פעמים ביום, אבל כל עוד היציאות רכות וקורות לפחות אחת לשבוע, כנראה שהכל בסדר. אצל תינוקות בני אותו גיל שניזונים מתמ"ל (פורמולה) נצפה לראות יותר יציאות – פעמיים עד שלוש פעמים ביום.

2. למה זה קורה? מערכת העיכול של תינוקות לא מכילה מיד עם הלידה את כל המרכיבים הדרושים לעיכול יעיל. בחלב האם יש מרכיב פרה ביוטי שעוזר לעיכול, ובפורמולות השונות יש מרכיבים פרה ביוטיים המנסים להיות דומים ביותר למרכיב זה. חשוב לזכור שמדובר במצב נורמלי, שמופיע אצל תינוקות רבים, ועם טיפול מתאים עוברת בקלות יחסית אצל רובם.

3. ולמה זה כל כך נורא, בעצם? תינוק עם עצירות אמנם חוסך לכם חיתולים, אבל ממש לא מדובר במצב רצוי. העצירות מחמירה את כאבי הבטן של הגזים, מכיוון שכל המערכת חסומה. בנוסף, כשהיציאה המיוחלת מגיעה היא עלולה להיות יבשה וקשה (בגלל השהות הארוכה במעיים), ולפצוע את פי הטבעת של התינוק.

עשו: תרופות סבתא או אבקה מסיסה

4. מה אפשר לעשות כדי להקל על העצירות? חשוב לציין שבגילים הרכים הקיבה ומערכת העיכול רגישות מאוד, ולכן מומלץ להתייעץ עם רופא על כל רעיון לפני שאתם מיישמים אותו. בין היתר, נהוג להמליץ על מעט מיץ שנסחט מעגבנייה, טיפת שמן זית או מים שהושרו בהם שזיפים יבשים. גם עיסוי עדין לבטן והנעה של הרגלי התינוק בתנועות דיווש יכוים להניע את המערכת ולפתור את העצירות.

5. ומה עושים אם פתרונות הסבתא לא עובדים? יש פתרון תרופתי? ישנן תרופות המבוססות על דו-סוכרים, שאינם נספגים במעי ו"מחליקים" את פעולת העיכול, אולם הן מחייבות אישור מרופא. אם הבעיה נמשכת, לקראת גיל חצי שנה אפשר לשלב במזון של התינוק אבקה מסיסה על בסיס של חומר שנקרא פוליאתילן. הוא נטול טעם, נמס בכל משקה ובכל טמפרטורה. הוא מרכך את הצואה ומגדיל את הנפח שלה באמצעות ספיחת מים, כדי להמריץ את פעילת המעי.

אל תעשו: לא לווותר על הברזל

6. מה אסור לעשות? יש לא מעט טיפים שאולי ישחררו את העצירות, אבל עלולים לגרום נזק. אחד ההזויים שבהם הוא להחדיר ענף פטרוזיליה לפי הטבעת, אבל גם טיפים שנשמעים הגיוניים יותר, כמו גירוי של פי הטבעת בעזרת מדחום או מתן שמן פראפין או גליצרין לא בהכרח מומלצים, ויש להיעזר בהם רק בהמלצת רופא.

תינוק בלבן יונק משד אימו בטורקיז עוצם עיניים (צילום: jupiter images)
להוריד מהתפריט מצליבים|צילום: jupiter images

גבר מאכיל תינוק בבקבוק (צילום: אימג'בנק / Thinkstock)
או להחליף פורמולה|צילום: אימג'בנק / Thinkstock

7. יש הבדל בין תינוקות יונקים לתינוקות שניזונים מפורמולה בענייני עצירות? גם יונקים וגם תינוקות שאוכלים תמ"ל עלולים ללקות בעצירות. אצל יונקים ייתכן ששינוי תזונתי של האם יביא לשינוי – כצעד ראשון מומלץ להוריד מהתפריט מצליבים (כרוב, כרובית, ברוקולי וכו'), וכן מאכלים שגורמים לעצירות אצל מבוגרים – כמו אפרסמונים, רימונים, בננות ומצות. אצל תינוקות שניזונים מפורמולה ייתכן שהחלפה של סוג הפורמולה תפתור את הבעיה, ולכן מומלץ לנסות לעבור סוג ולבדוק אם יש שיפור.

8. האם כדאי להפסיק את הברזל? טיפות הברזל הן אמנם חשודות מיידיות בגרימת גזים ועצירות, אבל בהחלט לא מומלץ לוותר עליהן מבלי שדאגתם לתחליף ראוי או לכל הפחות התייעצתם עם רופא ילדים.

הכתבה באדיבות סופר-פארם