מאז ומתמיד, התקיימה במדינת ישראל חברה הטרוגנית, כאשר ככל שהזמן עובר, עוד ועוד בידולים תופסים את מקומם בהוויה הישראלית: תרבותית, דתית, חברתית ולשונית, ערבים ויהודים, חילונים ודתיים, צברים ועולים חדשים, סטרייטים וגאים וקבוצות רבות אחרות. לעיתים ההיבדלות אינה ניכרת כלל, או לכל הפחות אינה יוצרת מחלוקות מהותיות, אך לעיתים הקוטביות הזו מייצרת קרעים ושסעים וביניהם גם לא מעט שנאה, שמקורה בקסנופוביה – פחד מהזר ומהאחר.

במערכת החינוך הבינו, שכדי להביא לשינוי אמיתי, על הקבלה וההכלה של האחר להתחיל כבר בחינוך הממסדי ועוד מגיל צעיר. ההנחה היא שככל הערכים יוטמעו מוקדם יותר, כך אלה ישאו פרי מוקדם יותר. אז מה כוללת התכנית, ששמה "האחר הוא אני"?

הנטל על ההורים גדל. ארכיון (צילום: רויטרס)
צוק איתן. השפיע לרעה על יחסי יהודים ערבים|צילום: רויטרס
אחריות אישית - ערך עליון

החזון אליו נושא משרד החינוך את עיניו הוא חברה שמקבלת ומכבדת את האחר, מקפידה על מעורבות חברתית ודוגלת בשיח דמוקרטי. כדי לחתור למטרות אלו, מערכת החינוך פועלת לטיפוח הממד האנושי אצל כל אחד מהתלמידים, העמקת הערכים של תרומה ונתינה לקהילה והגברת המודעות לאחריות אישית כערך עליון.
משרד החינוך מעמיד לרשות המשתתפים בתהליך מרכז ידע ארצי, אינטרנטי, בו אלה יכולים להוסיף חומרים לאתר ולהציג יוזמות מהשטח. נושאי הלימוד שיועברו יותאמו לגילאים השונים ולהתפתחותם הקוגניטיבית והרגשית. ערכים מנחים כמו כבוד האדם, שוויון, סובלנות, קבלת האחר, חמלה ועוד, יידונו במהלך השנה בשיעורים, לצד פעילויות ייחודיות סביב מועדים שונים בלוח השנה האוניברסלי והמקומי. בתוך המסגרת החינוכית יתקיימו מפגשים בין אוכלוסיות שונות, כשהמטרה היא לא למקד את השיח בתוך תחומי המערכת החינוכית, אלא לצאת עימם הלאה, למעגלים רחבים יותר של היישוב והקהילה שסובבת אותם. בנוסף, הטרה היא ליצור שיתוף בין מסגרות החינוך השונות, שייצור בסופו של דבר תהליך שיפרה את כל הצדדים הלוקחים בו חלק.

אמנות משותפת

הקיץ האחרון רק הדגיש והעצים את גודל התהום הפעורה בין הערבים ליהודים. כדי להתעמת עם המציאות הקיימת ולנסות ולחנך לשלום את שני הצדדים, יצא משרד החינוך בסדרת מיזמים ופרויקטים שונים במוסדות לימוד בצפון, העוסקת במגוון הזהויות בישראל ובחיים זה לצד זה, מתוך הבנה כי אחת הדרכים לקירוב לבבות היא האמנות. בין הפרויקטים המתוכננים: השתלמות למורים במגזר הדרוזי בנושאי קיימות ושמירה על הסביבה, פרויקט האמנות של כולאננה, שבמסגרתו יוכשרו מורים יהודים וערבים להנחיל ערכי חיים משותפים במסגרת יצירות אמנות. כחלק ממיזם זה, קבוצות מעורבות של תלמידים יהודים וערבים ייפגשו במוזיאונים לסיורים וליצירה משותפת ויחקרו במהלך השנה את תרבותו של האחר.

שנה לרצח בברנוער (צילום: RTR)
הרצח בבר נוער. חינוך לסובלנות|צילום: RTR
הסברה, חשיפה ומודעות

בשנים האחרונות נוסדה מסורת באשדוד: שבוע "ואהבת לרעך כמוך", העוסק בחשיפה ומודעות לבעלי צרכים מיוחדים. בעיר, בה ישנן כאלפיים משפחות שבהן אנשים עם צרכים מיוחדים, מתקיימות במהלך השבוע בחודש דצמבר פעולות הסברה, חשיפה, ומודעות בכל מוסדות החינוך בעיר. הפעולות שמתקיימות בנושא בבתי הספר מיועדות הן למורים והן לתלמידים, כשהפעילות בחדר המורים מיועדת להרחבת הידע של הצוותים החינוכיים ומתן הכלים לעבודה מול התלמידים. בכיתות הלימוד פועלים המורים לחשוף את התלמידים להתמודדות היומיומית של אנשים בעלי צרכים מיוחדים. לכבוד שבוע זה הוקם אתר אינטרנט מיוחד בו מוצגים חומרים ומידע על הפעילויות השונות. אחד הפרויקטים שהתקיימו בנושא נקרא "פלסטלינה בצבעים" ובמסגרתו הוקמה קבוצת תיאטרון, שנבחרה לאחר אודישנים. בקבוצה, המונה כ-35 תלמידים מאשדוד, חברים 14 ילדים בעלי צרכים מיוחדים. במסגרת פעילותה, יצרה הקבוצה את המחזה "חדר משלי", שנכתב בהתבסס על חומרים אישיים של חברי הקבוצה, בהם באה לידי ביטוי מערכת היחסים החברתית של הילדים.

המטרה: קידום חברת מופת

על מנת ליצור התחייבות של התלמידים לערכים החברתיים אותם מנסה לקדם משרד החינוך, הוחלט ליצור אמנה לקידום חברת מופת, שעיקריה סובבים סביב ההכרה באחר ובזכויותיו, וקידום של סובלנות, הבנה ורגישות לצרכי האחר. מלבד התלמידים, חתמו על האמנה עד כה הנשיא היוצא שמעון פרס, ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר החינוך שי פירון. באמנה מתחייבים התלמידים שלא לעמוד מהצד נוכח גילויי אלימות, גזענות, עוולות, חוסר צדק ופגיעה באחר, וכן לפעול ככל יכולתם כדי למגר ולהוקיע תופעות אלה. מטרת כתיבת האמנה היא להוות מעין מצע לקידום ערכים שלאורם נרצה לחיות הן כחברה והן כפרט ולהיות בסיס להידברות ושיתוף בין כל מרכיבי החברה. את האמנה, שנכתבה על ידי אנשי חינוך, ניתן למצוא באתר "האחר הוא אני".