שבוע קשה עבר על מדינת ישראל ואזרחיה. עימותים, פיגועים, פצועים והלוויות. דווקא לנוכח השבוע הקשה, חשוב להדגיש בפני ילדים ובני נוער את חשיבותו של שיח פורה בין האוכלוסיות השונות החיות בישראל בכפיפה אחת. יהודים, נוצרים, מוסלמים, דרוזים ובדווים, חילוניים, דתיים וחרדים.
ביום שני האחרון (17/11) חל יום הסובלנות הבינלאומי. "חשבנו שכדאי לנצל את היום כדי לקיים במקביל את שבוע הסובלנות ברחבי הארץ. בכל בתי הספר בארץ עסקו השבוע בנושאים מגוונים של הכלת האחר והשונה, במסגר שיעורי אזרחות, חברה ושעות מחנך", מספר דני רוזנר, ראש מינהל חברה ונוער במשרד החינוך, "כדי לעשות ולא רק לדבר, יזמנו מפגשים בין בני נוער בכל רחבי הארץ. אבל אירועי השבועות האחרונים עוררו בנו חשש, שמא הפעילויות יתפרשו כלא רלוונטיות. בסופו של דבר החלטנו להדגיש את הפעילויות בבתי ספר שבשלים לכך. למשל בירושלים, שם האווירה טעונה ותוססת ערכנו פעילויות בקרב המורים והמורות בלבד. עד שהרוחות יירגעו" .
תלמידים "נפגשים ומתחברים" ברחבי הארץ
במסגרת שבוע "האחר הוא אני" יזם משרד החינוך מעגלי שיח בין תלמידים במטרה לעודד סובלנות, מניעת גזענות וחיים משותפים בחברה, וכן אירועי מוזיקה, יצירה ואוכל. "המטרה היתה לעסוק בדברים משותפים שמחברים בין בני אדם ולא במה שמפריד", מסביר רוזנר.
במעגלי השיח שנערכו היום (יום ה' 20/11) במספר מחוזות השתתפו תלמידים יהודים (חילונים ודתיים), ערבים, דרוזים, ובדואים, עולים חדשים ותלמידי חינוך מיוחד. האירועים התקיימו בשיתוף מועצות התלמידים, מנהיגויות הנוער וארגון "מתחברים – בונים עתיד ביחד". בכל מפגש נכחו כ-300-800 תלמידי כתות י"א.
אחד המשתתפים הוא עידו טייכמן, תלמיד כתה י"א בבית הספר אורט השומרון בבנימינה. עידו וחבריו התארחו בתיכון אורט רונסון בעוספייה. "התחלנו את הפעילות במעגל דרבוקות, כדי להשתחרר וזה היה מגניב", מספר עידו בהתלהבות. ההמשך כלל מעגלי שיח. בזה בו השתתף עידו סיפר אחד הנערים הדרוזים על מצב לא נעים אליו נקלע. "הוא וחברים שלו, שמשרתים בצה"ל, רצו להיכנס למועדון בחיפה, ולא נתנו להם להיכנס, למרות שאמרו שהם דרוזים שמשרתים בצבא. הנער שסיפר לנו מתנדב במשטרה ומדריך בתנועת נוער. זה מאד צרם לי הסיפור הזה, היה מאד עצוב לשמוע".
זה לא המפגש הראשון של טייכמן עם אירועים קשים. לפני כשנה נסעו הוא וחבריו לפגוש נערים שבכפרם הוצת מסגד, בפעולת "תג מחיר". ואחרונה ביקרו בכפר פורדיס, בעקבות המהומות שהתרחשו בו, שם השתתפו ב"מעגלי שיח מיוחדים שתרמו ל-2 הצדדים. המפגשים האלה חשובים מאד. הם מפרים אותנו, בני הנוער, אנחנו העתיד של המדינה ומי אם לא אנחנו צריכים להתחבר ולהכיר. אחרת המצב עוד עלול להתדרדר. כשלומדים להכיר זה את זה יוצא מזה רק טוב".
עידו, שבחר ללמוד ערבית בתיכון, משוכנע כי ידיעת השפה תשרת אותו בעתיד. "זו הדרך להתקרב, למנוע חוסר הבנה בין הצדדים. אני בטוח שלימודי ערבית יהיו בעלי ערך רב בשבילי גם בצבא ובחיים בכלל, זו שפה מאד שימושית". מבחינתו, אין די במעגלי שיח פעם בשנה ובחינוך להכרת האחר והשונה שמתרחש במסגרת שבוע ייעודי בודד. "המפגשים הללו צריכים להתרחש לכל אורך השנה, שנוכל להכיר, ליצור סולידריות".
"אנחנו צריכים ללמוד לחיות ביחד"
רוזנר מסכים ומבטיח כי מעגלי השיח הנוכחיים הם בבחינת "פתיחה חגיגית", למעגלי שיח ופעילויות נוספות שיתרחשו לאורך השנה ובמהלך השנים הבאות.
שר החינוך, שי פירון, פקד את מפגש שולחנות עגולים שהתקיים בתיכון לאומנויות עירוני א' בתל אביב. במפגש לקחו חלק מאות בני נוער יהודים וערבים ממספר בתי ספר ברחבי העיר.
"העובדה שאנחנו נמצאים פה ביחד ילדים דתיים וחילוניים, יהודים וערבים אומרת שאנחנו צריכים לחיות ביחד ולעבוד ביחד בכל המקומות שרק אפשר בארץ"', אומר שר החינוך שי פירון. "מערכת חינוך המקבלת אחרים היא מערכת הנותנת מקום לכל תלמיד, מייצרת מפגשי עומק בין קהילות שונות ומסירה שנאה, זרות וניכור. תכליתו של שבוע זה היא לבער שנאה, ללמוד לקבל את האחר. כל אחר, ולנהוג לנוכח הצו 'ואהבת לרעך כמוך'".
מפגשים נוספים התקיימו בתיכון אורט רונסון בעוספייה, מרכז ההדרכה של מינהל הנוער בבאר שבע מועדון הנוער ביישוב הר- אדר.