השבוע פרסם משרד החינוך את תכניתו לצמצום פערים במערכת החינוך. לדברי שר החינוך, הרב שי פירון, מדובר בשיטת תקצוב חדשה, כזו שתשקף נאמנה את ערכיה של מדינת ישראל. "65 שנה מדברים על הפערים החברתיים בישראל. היום אנחנו אומרים בקול ובמעשה: לחלשים ניתן יותר, כי זו חובה לאומית. ניתן להם הרבה יותר שעות תגבור, משום שמגיעה להם הזכות השווה לממש את הכישרונות והיכולות שלו בחיים ובשוק העבודה", אמר השר פירון.

השותף לתנועה שי פירון (צילום: פלאש 90)
"היום אנחנו אומרים בקול ובמעשה: לחלשים ניתן יותר". שר החינוך, הרב שי פירון|צילום: פלאש 90
תקצוב דיפרנציאלי והגדלת שעות לתלמידים מהעשירון התחתון זו בשורה ענקית לפריפריה", סבורה ד"ר אורנה שמחון, מנהלת מחזור הצפון במשרד החינוך, "זו הזדמנות אמתית לצמצם פערים בין מגזרים ובין הפריפריה למרכז. התקצוב החדש יעזור לנו להשפיע לטובה על שינוי בהישגי התלמידים בטווח הארוך. נעשה כל מאמץ לניצול השעות הנוספות ולהקל  על העומס בחטיבות הביניים". 

תוספת של מיליארד שקל

מיד לאחר כניסתו לתפקיד הנחה שר החינוך לבחון את אופן שינוי הקצאת התקציבים לשעות ההוראה במערכת החינוך. זאת משום שחלוקת התקציבים הייתה לא שוויונית ופגעה באוכלוסיות חלשות. לפיכך, המשרד הקים ועדה מקצועית שבחנה את הנושא והמליצה על יישום המודל החדש. על פי מודל זה, נקבעות  שעות הבסיס לכיתות א'-ט' באופן שוויוני ואחיד לכולם. אבל התוספת לשעות הבסיס, כלומר שעות התגבור, תהייה דיפרנציאלית. וכך החל משנה זו יקבלו בתי הספר שעות תגבור על פי עשירון הטיפוח שנקבע להם: גבוה, בינוני, או נמוך. על פי נתוני ה- OECD ישראל היא המדינה שבה קיימים הפערים הגדולים ביותר בין תלמידים מרקע חלש לתלמידים מרקע חזק. מודל התקצוב החדש נועד לצמצם פערים אלו ולקדם שוויון הזדמנויות במערכת החינוך. מודל התקצוב מהווה נדבך נוסף בהטמעת "התכנית ללמידה המשמעותית" במערכת החינוך, עליה הכריז משרד החינוך בחודש ינואר תשע"ד.

על כן נקבעה תוספת של מיליארד שקל לסל שעות התגבור, למימון 150,000 שעות. מתוכן: 90 אלף שעות תגבור יתווספו ליסודי. 60 אלף שעות תגבור יתווספו לחטיבות הביניים. שעות התגבור ישמשו לחיזוק מקצועות ליבה כגון: שפה, מתמטיקה ואנגלית ולפיצול לקבוצות למידה קטנות, פיתוח מצוינות, עבודות חקר, העצמת התלמיד ועוד. המודל החדש יוטמע לאורך חמש שנים, בתהליך הדרגתי.

וכך, בבתי ספר יסודיים מרקע חלש תהיה התוספת הממוצעת כ-7 שעות שבועיות לכיתה. בתי ספר מרקע בינוני יקבלו תוספת ממוצעת של כ-3 שעות שבועיות לכיתה. ואילו בבתי ספר מרקע חזק  שעות הלימוד יישארו בממוצע כפי שהיה בעבר. בחטיבות ביניים יקבלו בתי ספר מרקע חלש תוספת ממוצעת של כ-14 שעות שבועיות לכיתה. בתי ספר מרקע בינוני ייהנו מתוספת ממוצעת של כ-3 שעות שבועיות לכיתה. ואילו בבתי ספר מרקע חזק תהיה תוספת ממוצעת של שעה וחצי שבועית לכיתה, בלבד.

מרוויחים יותר? (אילוסטרציה) (צילום: אייל בן יעיש, חדשות 2)
תוספת של מיליארד שקל לסל שעות התגבור. התוכנית לצימצום פערים|צילום: אייל בן יעיש, חדשות 2
"לתת צרכים יותר מדויקים"

ליפעה עמית שליאר, מנהלת בת הספר דרכא דנציגר בקרית שמונה, יש רק מילים חמות לומר על התכנית. מבחינתה, זו בדיוק התוספת שתלמידיה צריכים. "דרכא דנציגר הינו בית הספר הממלכתי החילוני היחיד בקרית שמונה, והוא כולל גם את תלמידי החינוך המיוחד, תלמידים עם לקויות למידה ובעיות בעיצוב התנהגות. בבית הספר לומדים 1300 תלמידים בכיתות ז'-י"ב'.

"צוות בית הספר עובד קשה כדי לייצר תמונת עתיד, תחושת מסוגלות וערך ולאפשר לתלמידים לחלום הכי גבוה, לדחוף, לעודד, לראות רחוק, לייצר אופק. כדי לתת לתלמידים את מירב הסיכויים להגיע לתעודת בגרות הכי משמעותית שאפשר. אנחנו עושים זאת באמצעות עבודה אינטנסיבית של הצוות, תגבור ותרגול בקבוצות קטנות. התכנית החדשה של משרד החינוך תעזור לנו לתת עוד שעות ולתגבר תלמידים שזקוקים לכך. זהו שינוי דרמטי מבחינתנו. זהו שינוי ש"רואה" אותנו, בפריפריה, שלוקח בחשבון שככל שאתה רחוק יותר מהמרכז האפשרויות והאלטרנטיבות נמוכות יותר. אני מרגישה שבית הספר עטוף ברוח גבית של משרד החינוך, של רשת דרכא ושל הרשות המקומית בקרית שמונה. ושהתכנית הזו מעצימה את יכולת של בית הספר לתת צרכים יותר מדויקים, יותר שעות הוראה במקצועות מורכבים יותר  ומייצרת שוויון הזדמנויות לתלמידים".