"לחזק חולשות, לגלות את החוזקות המוסתרות ולהעצים אותן, וכך לעזור לילד לפתח את הדימוי העצמי ואת האמון שלו בעצמו ובסביבה". המילים החשובות האלה משמשות כמשנתו של מג'יד פארג', מורה מצטיין, רכז מגמת מכונות ומכטרוניקה וסגן רכז המכללה להנדסאים, בביה"ס החקלאי הניסויי כדורי בגליל התחתון. "לכל ילד יש חוזקות וכשילד מאמין בעצמו שהוא מסוגל, שהוא אחראי - הדרך פרושה בפניו", הוא מבהיר: "יותר משחשוב הלימוד עצמו, חשוב הדימוי העצמי של הילד. כשהדימוי העצמי גבוה, הילד יעשה את הלמידה בעצמו".

מה שמתאר פארג' נקרא בלשון מקצועית יוזמה ל"קידום למידה משמעותית", כזו שמעודדת את התלמידים לפתח את כושר החשיבה, היצירה והלימוד העצמי, לעודד צמיחה אישית ומעורבות חברתית. לקראת שנת הלימודים הנוכחית, ועם הפנים לשנים הבאות, התגבשה במשרד החינוך מדיניות שמטרתה לעודד למידה משמעותית בכל שלבי הגיל, כמענה למציאות הדינאמית ולשינויים הפוקדים את החברה הישראלית.

תלמידיו של מג'יד פארג' בבית ספר כדורי
תלמידיו של מג'יד פארג' בבית ספר כדורי
"הכי חשוב: לבנות מערכת אמון חזקה"

הוא בן 40, מתגורר בכפר ראמה שבגליל, נשוי ואב לארבעה ילדים. לפני כשנה זכה בפרס המורה היזם (פרס רקנאטי-צ'ייס-רש"י), בזכות יוזמת "אתגר לתעשייה". מטרת התכנית היא לסייע לתלמידים בעלי מוטיבציה נמוכה, המגיעים מרקע סוציואקונומי נמוך שחוו קשיים מרובים. "הרעיון שבבסיס היוזמה הוא לגרום לתלמידים אלה להאמין בעצמם ולעודד אותם להשתלב בלימודים, להצליח במבחנים ובכלל זה בבחינות הבגרות והמשך ללימודים במסלול הנדסאים". בסופו של תהליך, המטרה היא לקחת את המיומנויות אותם פיתחו ולנתב לקריירה צבאית.  

השירות הצבאי של פראג' עצמו היה זה שהוביל אותו היישר לקריירה בחינוך והוראה. "התחברתי לתחום", הוא מספר, "בייחוד לתלמידים שהגיעו מרקע סוציואקונומי קשה. הבנתי שכשמורה מצליח לעזור לתלמידים שלו שלא מאמינים שיצליחו לפרוץ דרך - הוא פורץ את הדרך גם עבורו".

איך מצליחים לגרום לתלמידים להתעניין ולהשקיע בלימודים לאורך זמן?
"זה לא קסם, זה תהליך ארוך שמתפרש על פני כמה שנים. הכי חשוב זה לבנות מערכת אמון חזקה, להביא את היחסים עם התלמיד למצב בו הוא מאמין בך כשאתה בא לדחוף אותו קדימה. אני לדוגמה מנחה את הצוות שלי לתת לתלמידים בתחילת השנה מבחנים קלים שיוכלו להצליח בהם, כדי שלא יחוו כישלון על ההתחלה.

"המטרה שלי היא להראות להם שהם יכולים לא רק להשיג תעודת בגרות, אלא גם להמשיך במסלול לכיתות י"ג וי"ד עד לקבלת תואר הנדסאי מכונות. שיאמינו בעצמם ובנו, המורים שלהם, כשאנחנו אומרים להם שאנחנו יכולים לעזור להם להגיע לקריירה צבאית".

מג'יד פארג' בחברת מנהל בית הספר הלל הילמן
מג'יד פארג' בחברת מנהל בית הספר הלל הילמן
"כשתלמיד מצליח - ההתרגשות עצומה"

הגאווה הגדולה היא לראות את התלמידים באים לבקר ולעדכן גם לאחר תום הלימודים. "לפני חג סוכות הגיע בוגר שלנו שנמצא בסיירת מטכ"ל. זה היה משמח, כי יש תחושה ואווירה של המשכיות", אומר פארג', "תלמידים מתקשרים לאחל חג שמח, גם כאלה שכבר נישאו והם בעלי משפחות שומרים על קשר. זה נותן לי תחושה שהצלחתי להציל עוד נפש".

הרבה רגעים טובים נחרתו במהלך השנים בזיכרונו, רבים מהם מגיעים במסיבות הסיום: "כשתלמיד שלא האמין שהוא מסוגל לסיים את הלימודים עולה לבמה ומקבל דיפלומה של הנדסאי, זו התרגשות פנימית עצומה. אתה יודע שהיה לך חלק בתוצר הסופי".

לצד רגעי השמחה, ישנם לעתים גם רגעים קשים במיוחד. "אחד התלמידים, מהמצטיינים, בעל רמה לימודית טובה, ילד שרצה לשרת שירות צבאי משמעותי, נהרג בעזה. הייתי בהלוויה וחודש אחרי באזכרה. התבקשתי לומר כמה מילים, הרגשתי שאיבדתי בן שחינכתי וגידלתי, זה היה מאוד קשה ומדכא".

החינוך כידוע, לא יכול לנבוע רק מהמורים בבית הספר. להורים הוא מייעץ להשקיע באישיות של ילדיהם. "אם הדימוי העצמי מתחזק - כשמתגברים על הקשיים, הדרך ללימודים ולהישגים בחיים סלולה. כשילד חווה הצלחות הוא יפרוץ לעצמו את הדרך ויבנה את עצמו, ירגיש שהוא קיים, משמעותי, תורם לחברה, הוא כבר ירצה להמשיך הלאה. על הדרך הוא גם יצליח בלימודים".