זה אולי נראה לכם שהם תמיד היו פה, אבל הסופר מרקטים הראשונים הגיעו לארץ הקודש רק בסוף שנות החמישים. עד אז, היו בארץ חנויות מכולת שסיפקו לאזרחי הארץ הצעירה בעיקר מוצרי יסוד בסיסיים.

ב-28 לאוגוסט 1958 נפתח סניף הסופרמרקט הראשון: סניף שופרסל הראשון שהוקם ברחוב בן יהודה 79 בתל אביב. הקונה הראשונה בסניף, אגב, הייתה לא אחרת מאשר הגברת סליבן, אשתו את של אד סליבן כוכב הטלוויזיה האמריקני הנודע.

אין תמונה
הגברת סאליבן בכבודה ובעצמה, אשתו של הכוכב האמריקני, הייתה הקונה הראשונה

אז מה השתנה מאז? יצאנו לבדוק מה ההבדלים המהותיים שחלו בתחום. תופתעו למשל לדעת שבעבר מוצרי הגיינה ומזון לבעלי חיים לא נמכרו בסופרים וכיום מי שפוקדים בעיקר את המדפים הם דווקא הגברים.

"הרכיבי לך כרצונך מערכות כלים צבעוניות"

בניגוד לזמנים עברו בהם נשים ערכו את מירב הקניות, כיום תמצאו גברים רבים בסופר  עם רשימות קניות ארוכות שערכו עבורם הנשים, שוברים את הראש על איזה מוצרי הגיינה נשיים לקנות להן (עם כנפיים או בלי?) ומתמהמהים שעות על סוג הדאודורנט הגברי ביותר בחנות. אין ספק שמאז  ועד היום ההבדלים רק התעצמו בתחום היבוא, סוגי המצרכים והתמחור.

אופי הקנייה השתנה לבלי היכר: אם פעם אדם היה נכנס למכולת וקנה מספר מוצרי יסוד, כיום אנשים קונים הרבה מעבר למה שהם אכן צריכים. המגוון והשפע הביאו לאפשרות בחירה שלא הייתה קיימת בעבר; אם פעם אמא הייתה מכינה סוג אחד של אורז הרי שכיום קיימים בסופר לפחות חמישה סוגים שונים כך שהצרכן יכול למצוא את הסוג שמתאים לו בול ואפילו המתקשים יכולים לבשל הכל עם הוראות בגב המוצר.

גם בתחום היבוא חלו שינויים משמעותיים: דלתות הים התיכון נפתחו ליבוא היישר מחוץ לארץ והביאו איתם שלל טעמים ומוצרים חדשים. גם ריבוי הקטגוריות והמגוון התרחב ובענק: כיום למשל, לא צריך ללכת לחנויות מיוחדות כדי שגם לכלב שלכם תהיה ארוחת ערב מזינה. האוכל שלו נמצא במדף מיוחד בסופר.

אין תמונה
"אני תמיד חוזרת לשופרסל". היו זמנים

 "מאמי, אל תשכח להביא עוף"

אין תמונה
החליפו את חנויות המכלת הקטנות

אם פעם קנינו אבוקדו ופולקע שיספיק לארוחה או שתיים, כיום אנחנו קונים כמויות שמתאימות לארוחת חג שתערך בעוד חודשיים ופשוט מקפיאים דברים בפריזר. עניין זה מתקשר להתרחבות סלי הצריכה של רשתות הסופרמרקט, מה שקשור לסיסטמה האמריקאית של מה שגדול יותר יותר טוב (ולרוב גם יותר זול). 

עניין התמחור גם הוא השתנה – רשתות השיווק כוללות גם מבצעים, קופונים, כרטיסי מועדון ואפילו כרטיסי אשראי של הרשת. מעודדי מכירה משלבים בין חווית הקנייה בסופר לבין הנחות על צריכת דלק, למשל, כך שיש מרחב תמרון שיווקי ומסחרי גדול מאי פעם. ובל נשכח את כניסתו של שחקן חדש שחולל מהפיכה: האינטרנט מאפשר כיום לבצע את כל הקניות און ליין, עם רשימות שזוכרות עבורנו מה הזמנו בפעם הקודמת ומשלוחים שדופקים לנו בדלת מבלי שכלל הטרחנו את עצמנו לסניף הקרוב.

אין תמונה
גבינה בטעם אמריקאי מישהו?

בעוד פרסומות למוצרים בעבר נטו לפתות נשים להשתמש בהם (כמו חומרי ניקיון), כיום ישנם מוצרים רבים שייחודיים רק לגברים. הפרסומות כבר מזמן לא מדברות בלשון נקבה, והמראה של גברים משוטטים עם רשימה ביד אחד וטלפון סלולרי בידם השנייה, הוא אחד המראות השכיחים שאפשר להיתקל בהם.

בואו לגלות איזה ישראלים אתם: ענו על השאלון ואולי תזכו בקניות לשנה מתנה!