מנכ
קסם אישי, בייבי, קסם אישי|צילום: Kevork Djansezian, GettyImages IL
בעולם העסקים יש את הכרישים הקטנים והכרישים הגדולים. אז איך תמיד הכרישים הגדולים מצליחים לסגור את העסקאות שלהם, שמתבטאות במיליארדים רבים של דולרים ומשפיעות על העולם כולו?

שלוש עסקאות בולטות בעולם העסקים נעשו לאחרונה, עסקאות עליהן כולכם כנראה שמעתם. אז אם גם אתם תמיד תהיתם איך צוקרברג שכנע את אינסטגרם לעבור אליו בחצי מהמחיר הראשוני שהציע, למה גוגל ומוטורולה עשו עסקה שעשויה לשנות את עולם הסלולר ומה ההשפעה של מיקרוסופט על סקייפ? עכשיו אולי תקבלו קצת תשובות.

אינסטגרם - פייסבוק: צוקרברג הפעיל קסם אישי

את עסקת אינסטגרם עשה מארק צוקרברג, כך לפי הדיווחים, כמעט לבדו. מועצת המנהלים שלו, שמורכבת מאנשי מקצוע רציניים (כיאה לשכר שהם מקבלים), כמעט שלא הייתה בסוד העניינים. אחרי משא ומתן קצר הוא הזמין את קווין סיסטרום, מייסד אינסטגרם, לביתו שבפאלו אלטו, ושם הצליח להוריד אותו מהסכום המקורי אותו דרש – שני מיליארד דולר.

אז נכון, אפשר לומר מלכתחילה שהחברה הצעירה של סיסטרום דרשה יותר מדי, אבל עסקה חלקה ומהירה כל כך היא נדירה יחסית, ואפשר לייחס זאת גם לכשרונו של צוקרברג לגרום לסיסטרום להרגיש בבית.

כמו בכל עסקה, ברור שהשירות המצוין של אינסטגרם מצד אחד, והרצון למנוע תחרות אפשרית מצד צוקרברג עשו את שלהם, אבל אי אפשר להתעלם מהחשיבות של יחסים בין אישיים בסגירת עסקאות גדולות, שמשתלבים לעיתים עם הצרכים העסקיים.

צוקרברג, לפי הדיווחים, שקל אף להתקרב יותר להצעתו המקורית של סיסטרום. בסופו של דבר, כך לפי ההערכות, הסכים לתת סכום של כמיליארד דולר, סכום ראוי לכל הדעות, גם בגלל ההבנה שהוא יכול ללמוד מאנשי אינסטגרם איך משפרים עיצוב ובונים ממשק מהנה יותר למשתמש. סיסטרום, עם חברה שזכתה להשקעה ראשונית של כ-60,000 דולר בלבד ומקבל מיליארד אחרי שנה וחצי, יכול להיות מרוצה.

מיקרוסופט – סקייפ: גוגל וויתרה, מיקרוסופט לקחה את הסיכון

העסקה הגדולה ביותר של מיקרוסופט, בסכום של 8.5 מיליארד דולר, עוררה תהיות רבות בדבר השאלה האם מדובר בסכום גבוה מדי. סקייפ, שמוכרת לרובנו בתחום השיחות הקוליות ושיחות הוידאו באינטרנט, היא בעלת כ-280 מיליון משתמשים פעילים (והרבה יותר משתמשים לא פעילים), ובכל זאת אנליסטים לא היו בטוחים שהסכום הזה משתלם. מדובר ברכישה הגדולה ביותר של החברה אחרי עסקת רכישה של חברת פרסום ב-6 מיליארד דולר.

איך בסופו של דבר מיקרופוסט זכתה בחברה שגם פייסבוק, גוגל וסיסקו התעניינו בה? הסיבה במקרה הזה היא, כנראה, הנכונות לקחת סיכונים. במקרה זה מדובר בסיכון משפטי. יכול גם להיות שהצורך של החברה בשירותים של סקייפ היה גדול יותר משל החברות האחרות. בחברת גוגל עשו בדיקה מעמיקה של החברה, והחליטו לוותר עליה בגלל בעיה ברישום הפטנטים שלה. הפטנטים של החברה רשומים על שם חברה שקשורה למייסדי סקייפ, אך משפטית המחויבות הזאת לא הספיקה ליועצים המשפטיים של החברה, שהחליטה לוותר על העסקה – בין היתר בשל הסיבה הזאת. במיקרוסופט כנראה רצו את החברה יותר.

המסקנה היא, בכל מקרה, שבמיקרוסופט היה זה סיכון שהיו מוכנים לקחת. לאחרונה דווח שבחברה מוותרים על שירות המסנג'ר המוכר והוותיק לטובת הסקייפ, מה שללא ספק מחזק הערכה זאת.

גוגל - מוטורולה: רק כדי לדפוק את אפל ומיקרוסופט

העסקה הכי גדולה של מיקרוסופט עמדה על 8.5 מיליארד? גוגל עושה זאת בגדול יותר, עם 12.5 מיליארד דולר, למרות שחייבים להודות שזאת נשמעת עסקה יותר טובה עבורה. למרות שמוטורולה היא לא יצרנית מכשירי האנדרואיד המובילה (ספק אם סמסונג הייתה מסכימה להימכר), יש לה ברשותה יותר מ-17,000 פטנטים רשומים ועוד כ-7500 פטנטים הממתינים לרישום.

בעולם משפטי שמבוסס על פטנטים, ובמלחמת חורמה על פטנטים בין כל ענקיות התוכנה והחומרה, אפשר לומר שמדובר בהתחזקות משמעותית לחברה. כיום היא תהיה מוגנת יותר מפני תביעות משפטיות, ותוכל אף לעשות רווחים נוספים משלה בגין הפרים פטנטים שבבעלותה. מסריח, אולי, אבל כשר.

כשר – ורווחי מאוד. שתי מתחרות בולטות של גוגל מרוויחות סכומים נאים בגין אחוזים מחברות מתחרות על המצאות של חברות אחרות, המצאות שאותן חברות אחרות המציאו, אך לא היו מהירות מספיק לרשום עליהן פטנט. כך, בשקט, גדלה לה תעשייה של רישום פטנטים, גם פטנטים שאין לחברות הענק כוונה בכלל לפתח, רק כדי להרוויח כסף כאשר אחרים יפתחו אותם. על כל מכשיר של htc שנמכר, דווח שמיקרוסופט מקבלת 5 דולרים. איך נאמר? לא רע (במיוחד כאשר החברה הטיוואנית מרוויחה מיליארדים רבים מדי שנה).

מנכ
עולם טוב יותר? שלו, בטוח. מנכ"ל גוגל לארי פייג'|צילום: Justin Sullivan, GettyImages IL


בעסקה לא פשוטה, שכללה רגולציה בשלוש יבשות שונות, גוגל הצליחה בסופו של דבר לעשות זאת. לפי דיווחים עדכניים, אגב, בגוגל גם עובדים ביחד עם מוטורולה על הקמת מה שהם מכנים "אייפון קילר". לגבי זה, נחיה ונראה.

מנכ"ל גוגל הסביר את הרכישה בכך שיכול להיות שעולם העתיד אליו הם רוצים לצעוד יעבוד טוב יותר בשיתוף הפעולה הזה. "הטלפונים בכיס שלנו הפכו לסופר מחשבים שמשנים את הדרך שבה אנו חיים", כתב לארי פייג', בפוסט בבלוג של גוגל, בפוסט שהעלה לרגל פרסום הרכישה. עולם טוב יותר? אולי. עולם טוב יותר לכיס שלו? ברמת וודאות גבוהה. כשמוטורולה מסוגלת לתת פייט טוב לאפל (בתחום הפטנטים כמובן, בלבד, לפחות כרגע) – אפשר בהחלט לומר שבגוגל קנו את מוטורולה בעיקר כדי לדפוק חברות אחרות (באותו האופן שבו אפל ומיקרוסופט עושות).


סימוכין:
http://www.calcalist.co.il/internet/articles/0,7340,L-3571933,00.html
http://www.nrg.co.il/online/16/ART2/359/116.html
http://www.dw.de/boeing-signs-biggest-deal-ever/a-15741816