אין תמונה
בשגרה ובקרב. טייסות המסוקים של חיל האוויר

מסוקי הקרב של חיל האוויר ביצעו לאורך השנים אלפי תקיפות של קיני מחבלים, בלבנון ובשטחי יהודה, שומרון ועזה. באינתיפאדת אל אקצה ביצעו מסוקים גם סיכולים ממוקדים כנגד פעילי טרור. בעתות מלחמה, לבד מחילוץ פצועים מעבר לקווי האויב, השתתפו מסוקי חיל האוויר במשימות שונות כמו הנחתת סיירת הצנחנים בעומק סוריה. בשגרה מבצעים המסוקים משימות תובלה, חילוץ מטיילים ועוד.

שיעור היסטוריה: מערך המסוקים בחיל האוויר הישראלי הוקם בשנות ה-50, וכלל תחילה מסוקים קלים בודדים ומאוחר יותר גם מסוקי תובלה. עידן המסוקים הכבדים נפתח בשנות ה-60, עם הקמת "טייסת מובילי הלילה", בשמה הקודם "טייסת הסופר פרלון". לבסוף, החל החיל לשלב גם מסוקי קרב בשנות ה-70. מסוקי חיל האוויר השתתפו במלחמות ישראל, החל ממלחמת ששת הימים.

מבנה: הטייסות פזורות בבסיסי חיל האוויר ברחבי הארץ, והן למעשה יחידות בחיל האוויר, שלאו דווקא קשורות לטיסה – ישנן גם טייסות תחזוקה ומנהלה, למשל. טייסות המסוקים השונות פזורות בבסיסים השונים, ולכל טייסת כלי הטיס הייחודיים לה:

"טייסת הצרעה" היא טייסת מסוקי קרב המפעילה מסוקים מדגם אפאצ'י לונגבאו מבסיס רמון.
"טייסת מובילי הלילה"
ובכינויה הקודם "טייסת הסופר פרלון" היא טייסת מסוקי חילוץ ותובלה המפעילה מסוקי יסעור מבסיס תל נוף.
"טייסת הדרקון המעופף"
שכונתה גם "הטייסת האדומה" היא הטייסת היחידה בחיל האוויר המפעילה מטוסי ומסוקי קרב. הטייסת משמשת לביום אויב, ומשמשת טייסת אימון לכמעט כל מערכי חיל האוויר. הטייסת מפעילה, בין השאר, מסוקי צפע, מבסיס עובדה.
"טייסת דורסי הלילה"
היא טייסת מסוקי חילוץ ותובלה המפעילה מסוקי יסעור מבסיס תל נוף.
"טייסת ציפורי המדבר"
הוקמה בתחילת שנות ה-60 כטייסת הכשרה לטייסי מסוקים, שעד אז הוכשרו רובם ככולם בחו"ל. לקראת שלהי שנות ה-60 הפכה לטייסת מבצעית עצמאית. הטייסת מפעילה מסוקי סער מסוג ינשוף (בלקהוק) מבסיס חצרים.
"טייסת החרב המתהפכת"
היא טייסת מסוקי חילוץ ותובלה המפעילה מסוקי ינשוף (בלקהוק) מבסיס פלמחים.
"טייסת המסק"ר (מסוק קרב) הראשונה"
היא טייסת מסק"ר המפעילה מסוקי צפע מבסיס פלמחים. וכן, הצלחתם לנחש – היא הטייסת הראשונה בחיל האוויר הישראלי שקלטה מסוקי קרב.
"טייסת מגע הקסם"
היא טייסת מסק"רים המפעילה מסוקי פתן (אפאצ'י) מבסיס רמון.
"טייסת מגיני המערב" היא טייסת מסוקי סיור ימי המיועדת לסיוע למשימות חיל הים, שפועלת בשיתוף פעולה עם שייטת הסטי"לים. כיום מפעילה הטייסת מסוקי עטלף מבסיס רמת דוד, שיכולים לפעול גם היישר מספינות הטילים הכוללות מנחתי מסוקים.

תנאי קבלה: על מנת להיות טייס מסוקים או טייס מסוקי קרב יש לעבור את קורס הטיס הנחשק, הנודע לשמצה בקשיים שהוא מערים על המנסים לצלוח אותו. אבל עוד לפני שניגשים למעבר הקורס – יש להגיע לפתחו.
הקורס מכשיר אנשי צוות אוויר לתפקידי טייסי קרב, תובלה ומסוקים, נווטי קרב ותובלה ומכוננים. תפקידים אלה דורשים שילוב של יכולות כקצין, כמפקד וכלוחם, יחד עם כישורים טכניים ברמה גבוהה. במסגרת השירות מפעילים אנשי צוות האוויר כלי טיס ומערכות נשק מהחדישים והמתקדמים בעולם, ולכן לא מקילים ראש גם בתהליך הקבלה לקורס עצמו.
הדרישות מהמלש"בים (וגם מחיילים שכבר משרתים) המבקשים לענוד בסופו של דבר את הכנפיים הנכספות, מתחילות, כמובן, בנתונים האישיים שנקבעו בצו הראשון: הפרופיל הרפואי המינימלי לקבלה לקורס הוא פרופיל 82, זאת ללא סעיפים פוסלים. הסעיפים הפוסלים העיקריים הם מחלת אסטמה פעילה, מיגרנות, בעיות אורטופדיות קשות ובעיות שמיעה. הקורס מיועד לחיילים ולחיילות כאחד – זאת, לאחר מאבק לא קל לשילוב נשים שהגיע עד לבג"ץ.

מעבר לדרישות הסף, המבקשים להגיע לקורס צריכים לעבור מיונים נוספים. ראשית יש לעבור מבחנים פסיכוטכניים מיוחדים בלשכת הגיוס, הכוללים בדיקת קואורדינציה, כושר טכני מעשי, תפיסה צורנית והבנה טכנית עיונית. אלה שעוברים את הבדיקות יזומנו למבחנים פסיכוטכניים ופסיכולוגיים נוספים ביחידת המיון של חיל האוויר, ובהם בדיקת חלוקת קשב, מבחני אישיות ותפיסה מרחבית, ראיון עם פסיכולוג ומבחנים בסיסיים לבדיקת כושר טיסה. לאחר מכן מגיע השלב הבא: בדיקות רפואיות ביחידת רפואה אווירית (הקרויה ירפ"א), ביניהן בדיקת דגימות במעבדה, בדיקות ראייה, עיניים ושמיעה, אק"ג, אף-אוזן-גרון ועוד.

מי שסיים את כל אלה בהצלחה יזומן לבסוף לגיבוש טיס בן שישה ימים הנערך בבית הספר לטיסה וכולל סדרת מיון מרוכזת, הבוחנת מאמצים גופניים ומנטליים, תרגילי מנהיגות ומחשבה תחת לחץ ומבדקים נוספים. מי שעובר גם את כל אלה – יזומן לגיוס לקורס טיס.

שימו לב כי כל המועמדים שיימצאו מתאימים לפי הנתונים הראשוניים יזומנו למבדקים לקורס. בנים לא יכולים להתמיין ליחידה נוספת במקביל למיון לטיס, שבעצם מקפיא את שאר המיונים. חתימת ויתור אפשרית רק בשלב הגיבוש ואינה הפיכה. מרגע החתימה לא ניתן לחזור לתהליך. בנות יכולות להתמיין לתפקידים נוספים במקביל למיון לטיס, והן יכולות לחתום ויתור בכל שלב. שימו לב כי במידה ולא קיבלתם זימון – אין מניעה לבקש אותו. בנות המתקבלות לקורס נדרשות להתחייב ל-36 חודשי חובה. בנים ובנות כאחד נדרשים לחתום על 9 שנות שירות בקבע מסיום הקורס.

טייס חיל האוויר ברקע מסוק (צילום: David Silverman, GettyImages IL)
הטובים לטיס. כן, גם למסוקים|צילום: David Silverman, GettyImages IL

הכשרה: קורס הטיס נמשך שלוש שנים וכולל מספר שלבים. בוגרי הקורס מסיימים אותו עם דרגת סגן ועם תואר ראשון מטעם אוניברסיטת בן גוריון. בממוצע, רק אחד משישה חניכים זוכה לסיים את הקורס בהצלחה. חניכי הקורס מכונים "פרחי טיס", והחל משלב ה"ראשוני" מכונים "צוערי טיס".

השלב הראשון בקורס הוא ה"מכין", שנמשך כחצי שונה וכולל טירונות חי"ר, פרק של לימודים אקדמיים במתמטיקה ובפיזיקה, קורס תולדות צה"ל וטיסות מיון במטוס הסנונית.

לאחר מכן מגיע שלב ה"בסיסי", שלב קרקעי שאורך כחמישה חודשים. הוא כולל סדרות חי"ר מורכבות כמו ניווט והישרדות, קורס צניחה, סדנת מילוט, הסמכה לקצונה ופרק נוסף של לימודים אקדמאיים. בסיום שלב זה מקבלים החניכים סיכת צוות אוויר, שמקבילה לסיכת המ"מ שמקבלים בסוף קורס קצינים בזרוע היבשה. בסוף שלב זה עוברים החניכים טיסות מבחן במטוס העפרוני ובסופן מוחלט על חלוקתם למגמות הטיסה – קרב, מסוקים, נווטים ומכוננים. חניכים המודחים בשלב זה מקורס הטיס יכולים לבקש להתקבל לקורס מפעילי כטב"ם, כלי טיס בלתי מאויש, או לשרת כקצינים בחיל.

השלב הבא הוא ה"ראשוני", שנמשך כחצי שנה. בשלב זה כבר מחולקים החניכים למגמות (קרב, נווטי קרב, נווטי תובלה, מסוקים, מכונני קרנף או ראם), והם לומדים מיומנויות הטסה בסיסיות.

הממוינים למגמת המסוקים יטוסו בשלב זה במסוקי סייפן, שהם מסוקים קטנים וזריזים המשמשים למשימות קלות יחסית. בכל טיסה ייצאו מדריך ומספר חניכים ללמוד את יסודות הטסת המסוק – ביניהן ההמראה, הריחוף וכמובן הנחיתה. אחרי ששולטים ביסודות, מבצעים, סוף כל סוף, את טיסת הסולו הראשונה. לאורך השלב מתרגלים גם טיסות מבנה ולילה, טיסות ניווט באזורי הנגב ומדבר יהודה, הטסה בגובה נמוך וטיסות מכשירים. כמו כן יילמדו ביצוע נהלי חירום וכיצד להמריא ולנחות מקרחות יער קטנות, מוואדיות ומשאר מתארי שטח. בתום השלב ישובץ החניך למסלול טייס מסוקי קרב או למסלול טייס מסוקי סער.

לוחמים יוצאים ממסוק (צילום: IDF, GettyImages IL)
אפאצ'י, בלקהוק, דיפנדר וקוברה, או בעברית פתן, ינשוף, להטוט וצפע|צילום: IDF, GettyImages IL

שלב ה"מבואות" ושלב ה"מסלולים", שנוטים לקרוא להם יחד "שנת ההשכלה", אורכים כשנה ובמהלכם לומדים החניכים את מרבית המכסה לקראת קבלת תואר ראשון. אלה לימודים אקדמיים רצופים ואינטנסיביים מטעם אוניברסיטת בן גוריון, המורכבים משלושה סמסטרים בני 13 שבועות כל אחד. ארבעת מסלולי הלימוד הם מתמטיקה ומדעי המחשב; ניהול מערכות מידע; כלכלה וניהול; ופוליטיקה, ממשל וניהול. בנוסף, לומדים החניכים נושאים צבאיים ותעופתיים ושלושה קורסים באנגלית.

השלב הבא הוא ה"מתקדם", השלב האחרון בקורס, במהלכו נרכשות מיומנויות ההטסה המתקדמות של המסוק ומסתיימים הלימודים האקדמאיים. בסיום שלב זה מקבלים הבוגרים דרגת סגן, כנפי טיס ותואר ראשון. מי ששובץ למסלול טייס קרב יעבור בשלב זה להטיס את מסוק הקוברה, המשמש מסוק תקיפה מבצעי. בעזרת האימונים ילמד החניך להכיר את רזי לוחמת המסוקים, יתמקצע בטיסה בגובה נמוך ובמבנה וישפר את רמתו בניווטים מתקדמים, ביום ובלילה. גם המשובצים במסלול הסער יעברו להטסת מסוק כבד ומשוכלל יותר, הבלקהוק, מסוק מבצעי חדיש שמסוגל לשאת כ-12 לוחמים, על ציודם, כמו גם מנוף הצלה. בשלב זה יתאמנו החניכים בטיסות באזורים הרריים, בטיסות מבנה בגובה נמוך, בפינויים ובחילוצים.

רק אז, אחרי כל זה, מגיע סיום הקורס. שלוש שנים מתחילת הקורס ושבועיים לפני השלמתו, בודקת ועדה מיוחדת את הצוערים וקובעת סופית מי מסיים את הקורס – ומי לא. טקס הסיום, הישורת האחרונה, נערך סך-הכל פעמיים בשנה. הוא מוכר בשם "מסדר כנפיים" ונערך בנוכחות צמרת צה"ל ומערכת הביטחון, וכמובן גם במעמד המשפחות הפרטיות של המסיימים.

האימונים לא מסתיימים בשלב זה, והטייסים החדשים עוברים לקורס האימון המבצעי (קא"ם), המתבצע בטייסות המבצעיות ונמשך כחצי שנה. קא"ם מסוקים נערך על מסוקי ינשוף; קא"ם מסק"ר (מסוקי קרב) נערך על מסוקי קוברה.

ובסדיר: שירות כטייס מסוקים הוא ארוך ומשמעותי, מאתגר ומעניין. השירות כולל אימונים קבועים, השתתפות בפעילות המבצעית ועוד. לא בכדי קוראים לחיל "משפחת חיל האוויר" – רבים הטייסים העוברים עם משפחתם להתגורר בשיכונים שבאחד מבסיסי חיל האוויר, כך שהשירות ממש קל"ב (קרוב לבית) וגם התנאים מעולים. נכון שמעתם כל הזמן שבבסיסי חיל האוויר מפנקים? אז השמועות נכונות. גם בריכה ואולם קולנוע תצליחו למצוא ברוב הבסיסים שכוללים טייסות מכובדות.

יציאות: בשלב הקורס היציאות לא קלות בכלל, לפחות שבועיים-שלושה בין יציאה הבייתה לזו שאחריה. כמובן שהדברים משתנים לאורך השלבים השונים. במהלך השירות הסדיר טייס הקרב הוא כבר איש קבע, והיציאות נקבעות לפי הצרכים. כאמור, לעתים קרובות עוברת כל המשפחה לתוככי הבסיס הצבאי, כך שהיציאות הן יומיומיות.

תפקידים במסגרת היחידה: לבד מטייסי המסוקים, שעוברים כאמור את קורס הטיס, בסביבת טייסות הקרב יש עוד שלל תפקידים תומכים, החל מתפקידי שלישות וכלה בתפקידי תחזוקה.

נשק ואמל"ח: היסעור הוא מסוק התובלה הכבד המשמש כיום בחיל האוויר; הינשוף (הבלקהוק) הוא מסוק התובלה החדיש ביותר בחיל. מסוקי הקרב הצטרפו בהדרגה: ראשית, בשנות ה-70, ה"להטוט" (דיפנדר) וה"צפע" (קוברה), אליהם הצטרף בתחילת שנות ה-90 גם ה"פתן" (אפאצ'י). ב-2005 הצטרפו גם מטוסי ה"שרף" (אפאצ'י לונגבאו), הנחשבים למתקדמים בעולם. מעל ספינות הטילים של חיל הים פועל מסוק העטלף.

_OBJ

מדים: מדי חיל האוויר הם בצבע חאקי (בז'). סמל הכותפת במהלך שלב ה"מכין" הוא כותפת כחולה. בשלב זה ובמרבית השלבים שאחריו חובשים החניכים כומתה אפורה בעלת פס לבן סביב שוליה, ורקע לבן (האופייני לקורסי קצונה, בדומה לצוערי בה"ד 1) מאחורי סמל חיל האוויר. סמל הכותפת במהלך שלב ה"בסיסי" הוא כותפת כחולה עם פס לבן אחד. במהלך שלב ה"ראשוני" נושאים החניכים כותפת כחולה עם שני פסים לבנים וכן סיכת צוות אוויר, ובמהלך שלב ה"מבואות" סמל הכותפת הוא כחול עם פס לבן רחב. במהלך שלב ה"מסלולים" נוסף לפס הרחב פס לבן דק. בשלב זה מחליפים החניכים את הכומתה בכובע קסקט. במהלך שלב ה"מתקדם" הסמל הוא כותפת כחולה מבד, עם פס לבן עליו רקום משולש.
הטייסים נועלים נעליים שחורות וסרבל טיסה, והם עונדים כנפי טיס. על א' הם נעים במדי קבע של חיל האוויר (מכנסיים כחולים כהים וחולצה כחולה בהירה), כנפי טיס ונעליים שחורות, ולהם כובע קסקט, ולעתים קרובות, ממש כמו שחשבתם, משקפי טייסים ומעיל עור.

שילוב בנות: דווקא בשנים הראשונות של חיל האוויר שירתו מספר נשים כטייסות (תובלה), ביניהן זהרה לביטוב (המוכרת מספרה של דבורה עומר "לאהוב עד מוות"), שהייתה טייסת במלחמת השחרור ונהרגה בהתרסקות מטוסה, ויעל רום, טייסת דקוטה שהשתתפה בהצנחת הכוחות במבצע קדש. אולם לאורך השנים הופסק שילוב הנשים, והשתרש לתקופה ארוכה. רק ב-1994 עלה הדיון בנושא אי-שילוב הנשים בקורס הטיס לכותרות, כאשר אליס מילר, קצינה בחיל האוויר, עתרה לבג"ץ נגד הרמטכ"ל ושר הביטחון בדרישה לחייב את החיל לזמן אותה למבדקים. היא נתקלה בהתנגדות רבה – מפקד החיל דאז, הרצל בודינגר, התנגד לשילוב הנשים בקורס הטיס; עזר ויצמן, אז כבר נשיא המדינה וטייס קרב בדימוס, הגדיל ואמר למילר את המשפט המצוטט עד היום: "תשמעי, מיידלע, את ראית פעם גבר סורג גרביים? ראית פעם אישה כירורגית או מנצחת על תזמורת? נשים לא מסוגלות לעמוד בלחצים הדרושים מטייסי קרב".

אך למרות ההתנגדות, קיבל לבסוף בג"ץ את עתירתה של מילר, ופסק שיש להפסיק את האפליה ארוכת השנים בין נשים לגברים בקורס הטיס. למרות שמילר עצמה נכשלה מאוחר יותר במבדקי המיון, מאבקה פתח את הדלת לקורס בעבור נשים רבות, ושינה את מעמד האישה בצה"ל. בסוף 1998 סיימה האישה הראשונה את קורס הטיס כנווטת F16.

בנות משרתות כמובן גם בתפקידים אחרים בטייסת – בתפקידי מבצעים (למשל כפקמ"ציות, האחראיות על חדר המבצעים בעתות שדרה וחירום) והנהלה, החל משלישות וכלה בישיבה במגדל הפיקוח, תפקידי מודיעין ועוד.

כולם יודעים ש: "הטובים לטיס", ולאורך השנים נוסף גם כי "הטובות לטייסים". נדמה שלהיות טייס הוא החלום הישראלי: כל אמא רוצה שהבן שלה יהיה כזה, כל בחורה רוצה שהחבר שלה יהיה כזה, וגם, אם אפשר, שהיא עצמה תשלוט בהגאים. רבים חולמים לגעת בשמיים, אבל רק יחידי סגולה מגשימים את החלום ועוברים את כל המכשולים בדרך לכנפי הטיסה הנכספות. יחד עם זאת, לטייסים דבק גם שם של טיפוסים מרוכזים בעצמם ויהירים, שלא לומר אגואיסטים – ופעמים רבות נטען כי סוציומטיות היא תכונה הכרחית בדרך לצלוח את קורס הטיס. המציאות, כנראה, נמצאת - כמו תמיד - באמצע.

לסיים את הקורס כטייס מסוקים נחשב לפעמים כפחות מגניב מלסיים אותו כטייס מטוסי קרב, אבל גם כאן האמת היא יחסית. נכון שמטוס הקרב הוא מכונת מלחמה מרהיבה, אבל עם זאת, טייסי המסוקים זוכים להשתתף באינספור פעולות מלהיבות שטייסי המטוסים לעולם לא יזכו להן. הם עוסקים בשיתוף פעולה עם שלל יחידות מיוחדות, מגיעים לשטח בזמן אמת ומסייעים מקרוב לכוחות צה"ל בפעילות מבצעית. אגב, פעמים רבות דווקא טייסי המסוקים נדרשים למיומנות מקצועית עילאית, בתמרונים ובביצוע משימות מיוחדות מדויקות.

המרוץ לרמטכ"לות: ב-2005 עשה רא"ל (מיל') דן חלוץ היסטוריה, כשהיה לרמטכ"ל הראשון שהתחיל את שירותו בצה"ל כטייס בחיל האוויר. אז למרות שהדיון אודות מלחמת לבנון השנייה נסב גם אודות העובדה שהרמטכ"ל לא הגיע מעולם החי"ר, עדיין משחק התקדים לטובת כל עונדי כנפי הטיס החושקים בדרגות הרא"ל.

האתר הרשמי של חיל האוויר 

>> טייסות מסוקי הקרב של חיל האוויר

פספסנו משהו? מצאתם טעות? נשמח לשמוע מכם עדכונים ותיקונים ולשמור את פז"ם מעודכן בחזית. כתבו לנו ל-pzm@mako.co.il