"עשרות מטוסים ועשרות חימושים לאורך 2,000 קילומטרים – זו אחריות מטורפת", הודה רס"ן ד', שאייש את תא השליטה בבור חיל האוויר בליל ההפצצות נגד יעדים אסטרטגיים של החות'ים בתימן. "אנחנו בתא השליטה כבר מהבוקר. עושים תיאומים סופיים והכנות אחרונות למבצע, סוגרים פערים ובודקים שלא פספסנו שום דבר".

בשעה 3:15 לפנות בוקר החל גל התקיפה הראשון של מבצע "העיר הלבנה" במרחב החוף בתימן, והגל השני יצא לדרך ב-4:30 באזור צנעא. במבצע השתתפו 14 מטוסי קרב שהטילו יותר מ-60 פצצות על מטרות שונות, בהן נמלי ראס עיסא, חודיידה וא-סאליף. בצנעא, בירת תימן, הותקפו לראשונה מכלי דלק ונפט ותחנת כוח. התקיפה כללה גם השמדה של שמונה ספינות גוררות, במהלך שנועד לשתק את פעילות הנמלים של החות'ים.

המבצע, שתוכנן בחיל האוויר במשך מספר שבועות, דרש תיאום מורכב בין עשרות מטוסים וכלי טיס שונים, כולל מטוסי תדלוק. רס"ן ד', קצין שליטה אווירית בבור של חיל האוויר, נדרש לסנכרן בזמן אמת בין המטוסים התוקפים, יחידת הבקרה האווירית הדרומית ומטוס ה"עיטם", שמתמחה במשימות בקרה ושליטה וליווה את המבצע מהאוויר.

תא השליטה של חיל האוויר בזמן התקיפה בתימן  (צילום: דובר צה
תא השליטה של חיל האוויר במהלך התקיפה בתימן |צילום: דובר צה"ל

"חוצים את הקו ויוצאים למבצע, זו טיסה מאוד ארוכה", הוא מתאר. "כשמתקרבים למטרות המתח עולה, השקט מתחדד ונהיה רועם יותר. כל אחד צריך להיות מדויק, זה רגע האמת. כשהמטוסים שלנו מדווחים אחרי שיגורים – המתח יורד כי הגענו ליעד, ועכשיו מתחילה הטיסה חזור. כשהמטוסים חוזרים לשטחנו יש הפגת מתח, ורק אז נופל האסימון – איזה לילה מטורף עשינו כאן".

אלפא בצנעא

באותו הלילה בבסיס רמון בנגב, רס"ן נ', טייס קרב מטייסת 201, התיישב בקוקפיט של מטוס ה"סופה" (F-16I) והמריא לטיסה הארוכה ביותר שביצע אי פעם. "בגלל שזו טיסה ארוכה מתכננים אותה לפרטי פרטים עם כל צוות התכנון של הטייסת", הוא מספר בריאיון ל-N12. "כל הזמן חושבים על השלב הבא. לא מסתכלים על אורך הטיסה, אלא תמיד על המשימה הקרובה. זו טיסה מסודרת ומדויקת שמחולקת למקטעים".

רס״ן ד׳ בתא השליטה של חיל האוויר בזמן התקיפה בתימן (צילום: דובר צה
רס"ן ד' בתא השליטה בזמן התקיפה בתימן |צילום: דובר צה"ל

בדומה לתקיפות הקודמות בתימן ובאיראן, גם הפעם נדרש תדלוק באוויר. "האתגר העיקרי הוא לשמור על חדות וריכוז לאורך זמן", מסביר רס"ן נ'. "בגלל אורך הטיסה אתה חייב להישאר חד ומסודר, לתכנן קדימה ולעבוד בצורה הכי מדויקת. זו טיסה שדורשת דיוק מושלם. גם אתמול, כשנתקלנו בהפתעות באוויר, ידענו בדיוק איך להגיב כי תרגלנו מקרים ותגובות ברמה הפרקטית".

"בדרך הלוך אתה כל כך מרוכז במשימה שאפילו לא שם לב לזמן שחולף", מספר רס"ן נ'. "אתה חושב רק על המשימה הבאה". הוא משגר את הפצצות, מוודא פגיעה במטרה ומדווח "אלפא" בקשר. "גם אחרי הביצוע המשימה עדיין לא נגמרה, אבל מתחילים להבין את המשמעות של מה שעשינו ואת הייחודיות שבזה. באמת מתחילים לחשוב על זה רק כשנוחתים, עד אז עדיין מתעסקים בטיסה".

כבר ברגע הטלת החימוש על המטרה, הוא מתאר, הבין שהמשימה בוצעה בדיוק לפי התכנון. "הכול היה בדיוק כמו שתכננו, על הצד הטוב ביותר. יש תחושה טובה שעשינו משימה כל כך מורכבת והצלחנו לעשות אותה בצורה מדויקת. אנחנו כבר מוכנים למשימות הבאות – מבחינתנו זה לא סוף הסיפור".

יציאת המטוסים לתקיפה בתימן (צילום: דובר צה
"רק כשנוחתים נופל האסימון מה עשינו", אחד הקצינים שהשתתף בתקיפה בתימן |צילום: דובר צה"ל

"אם החות'ים רוצים מלחמת התשה – הם יקבלו"

בניגוד לשתי התקיפות הקודמות בתימן, האחרונה שבהן לפני יותר מחודשיים וחצי, הפעם הותקפו גם יעדים בבירה צנעא, מעוזם של החות'ים. "את תורת הלחימה במעגל השלישי פיתחנו במשך שנים רבות", הסביר רס"ן ד'. "ההתאמות שאנחנו עושים משתנות בהתאם למטרות. האויב מנסה לפגוע בנו עם אחוזי הצלחה נמוכים מאוד, וכל ניסיון שלהם מוביל לתגובה שלנו שפוגעת ביעדים האסטרטגיים שלהם במאה אחוזי דיוק".

"אחד הדברים שמאפשרים לנו לבצע את המשימות האלה ולהגיע לכל מקום שנדרש זה צוותי הקרקע של הטייסת שעובדים ומטפלים במטוסים 24/7 כבר מעל שנה", מדגיש רס"ן נ'. "זה מה שמאפשר לי ונותן לי תחושת ביטחון להגיע לכל מקום שנדרש ולבצע כל משימה". רס"ן ד' מוסיף: "הם מנסים לפגוע בנו עם אחוזי הצלחה מאוד נמוכים, אבל כל ניסיון כזה שלהם מוביל בסופו של דבר לתגובה שלנו שפוגעת להם ביעדים אסטרטגיים עם מאה אחוזי הצלחה ובצורה מדויקת. אם הם רוצים מלחמת התשה, הם יקבלו אותה".

יציאת המטוסים לתקיפה בתימן (צילום: דובר צה
יציאת המטוסים לתקיפה בתימן |צילום: דובר צה"ל

במהלך המשימה לא ידע נ' על הטיל הבליסטי ששיגרו החות'ים למרכז הארץ, וגילה על כך רק כשנחת בבסיס, אחרי שעות ארוכות באוויר. "אומנם זו משימה קצת יותר מיוחדת", מתאר רס"ן נ', "אבל יש לנו עוד הרבה אתגרים שהם לא רחוקים כמו הטיסה הזאת, בין אם זה לסייע לכוחות שלנו שנלחמים ברצועת עזה ולתת להם את הסיוע הכי טוב, ובין אם להגן על היישובים בישראל מכטב"מים ואיומים אחרים. אנחנו ממשיכים להילחם ואם נצטרך לחזור לשם – נעשה זאת".