נציבת קבילות החיילים, תא"ל (מיל') רחלי טבת ויזל, הגישה לשר הביטחון, יואב גלנט, ולוועדת החוץ והביטחון של הכנסת את דו"ח נציבות קבילות החיילים לשנת 2022. מהדו"ח עולה כי הייתה עלייה חדה בקבילות קבוצתיות כאשר נושא פיקוד ומנהיגות היוו את החלק הארי בעיסוק הנציבות (כ-40%).

עלייה נרשמה גם בקבילות אנשי קבע ומילואים. "צה"ל רואה חשיבות רבה בעשיית נציבת קבילות החיילים (נקח"ל) וילמד מהדו"ח ומהלקחים העולים ממנו", נמסר מדובר צה"ל שהוסיפו כי "צה"ל מקדם הנגשת כלים למפקדים צעירים לטיפול מיטבי בחיילים".

מהדו"ח עולה כי בשנת 2022 הוגשו 6,075 קבילות מהן 58 אחוזים נמצאו מוצדקות. עוד עולה שנרשמה עלייה חדה, 350 אחוז, במספר הקבילות הקבוצתיות שהוגשו, עלייה של 13 אחוז נרשמה במספר הקבילות שהגישו אנשי הקבע ועלייה של 11 אחוז נרשמה במספר הקבילות שהגישו אנשי מילואים. ירידה נרשמה במספר הקבילות שהגישו מלש"בים, 17 אחוזים.

נקח"ל עסקה בשנה החולפת בנושאים מגוונים, בהם: פיקוד ומנהיגות, המענה רפואי הניתן למשרתים, זכויות בתחום השכר ותנאי השירות בצה"ל, מערך המילואים, משרתי הקבע והמועמדים לשירות ביטחון.

בתחום ה"פיקוד ומנהיגות" עיקר הקבילות נוגעות לאי טיפול מפקדים בנושאים הקשורים לזכויות הפרט, זכויות רפואיות, שכריות וכאלו הקשורות לתנאי השירות, ובנוסף לזה גם לאירועי אלימות פיזית ומילולית, נוקשות יתרה, ואפילו שימוש פוגעני ברשתות החברתיות כאשר מרבית הקבילות הוגשו כלפי מפקדים בדרג הזוטר.

מפקד וחייל לוחם, אילוסטרציה (צילום: דובר צה''ל)
נושא הפיקוד והמנהיגות במוקד. אילוסטרציה|צילום: דובר צה''ל

"המ"מ משרה אווירת פחד"

באחד המקרים מפקדת חשפה בפני משפחה של חיילת, שהיא מנהלת רומן עם חייל לא יהודי, מה שהביא לפגיעה קשה בפרטיות וסכסוך במשפחתה של החיילת. בין הדוגמאות הנוספות בדו"ח: "מפקד מחלקה נשפט לאחר שסטר לחיילת "בצחוק" לאחר ששרה בקול רם עם חברותיה".

במקרה אחר "חייל בשירות חובה הלין על כך שמפקד המחלקה (מ"מ) דחף אותו, היכה באגרופים והפילו לרצפה במהלך ויכוח שהתפתח ביניהם". במקרה נוסף "הקובלים כי מפקד המחלקה משרה אווירה של פחד, משפיל את החיילים, מטרטר אותם עד כדי כך שבאחת הפעמים נקע אחד החיילים את הקרסול. עוד נטען כי המ"מ נוקט כלפיהם באלימות פיזית". בדו"ח נכתב כי "להתנהגויות מעין אלה אין מקום בצה"ל ויש לפעול למיגורן ללא דיחוי".

בנושא זכויות הפרט נכתב ש"גם השנה נפגעו זכויותיהם של משרתים בצה"ל בשל פערים מקצועיים של חלק מהגורמים האמונים על המענה לפרט. זאת לצד אחריות מפקדים לסייע לפקודיהם בנושאים אלה. זכויותיהם של חיילים נפגעו, בין היתר, לאחר שגורמי המקצוע והמפקדים לא הקפידו לוודא כי הרישומת האישית תואמת את תפקידם של החיילים בפועל".

"גרמו להחרפת מצב רפואי ונפשי"

אילוסטרציה, למצולמים אין קשר לנאמר (צילום: דובר צה''ל)
אילוסטרציה, למצולמים אין קשר לנאמר|צילום: דובר צה''ל

קבילות רבות הוגשו גם בתחום זכויותיהם הרפואיות של חיילים. עיקר הפגיעה בתחום הזה מגיעה מצד מפקדים שלא מאשרים לחיילים לממש הפניות ומונעים מפגש עם רופאים מומחים. "מקרים אלה גורמים לא אחת להחרפת מצבו הרפואי או הנפשי של החייל ותחושת תסכול וחוסר אונים", כתבה נציבת קבילות החיילים.

הנושאים שעליהם קבלו משרתי הקבע נגעו בעיקר בפגמים ביישום מודל הקבע החדש, עיכוב ושגיאות בטיפול בבקשות לקיצור שירות, העדר שקיפות, מתן הבטחות ללא סמכות ועוד. במקרה שלהם 64 אחוז מהקבילות נמצאו מוצדקות. ואילו המקרה של אנשי המילואים מרבית קבילות עסקו בתגמולים, החזרי נסיעות, טיפול בבקשות לשינוי שיבוץ, פערים ברישומת ועוד. "יש לוודא כי אנשי המילואים, הנקראים לדגל ותורמים מזמנם ומיכולותיהם למען ביטחונה של המדינה, מקבלים את מלוא זכויותיהם, ללא כל עיכוב" נכתב.

מדובר צה"ל נמסר בתגובה:

"צה"ל רואה חשיבות רבה בעשיית נציבת קבילות החיילים (נקח"ל), וילמד מהדו"ח ומהלקחים העולים ממנו. ניתן לראות ירידה במספר הקבילות בנושאי הגיוס לצה"ל,זמינות תורים רפואיים, היסעים למשרתים ועוד, בין היתר בעקבות הלמידה והפקת הלקחים מדו"חות ומקבילות שהוגשו בעבר. מפקדי צה"ל בכלל המדרגים עוסקים רבות בטיפול בפרט, תוך הנגשת כלים למפקדים צעירים. מקרים של אפליה, אלימות פיזית ומילולית כלפי משרתים מנוגדים לערכי צה"ל, והם מתוחקרים ומטופלים ביד קשה.

כחלק מהשאיפה לשיפור מתמיד של הארגון, צה"ל מבצע סקרים ושיחות חתך על מנת לזהות נושאים שדורשים טיפול. קיימים מוקדים שונים להנגשת מידע וטיפול בפרט, ביניהם מוקד קצינת פניות הציבור, אשר תפקידם זיהוי, טיפול וידוע המפקדים במגמות חריגות. צה"ל משקיע משאבים ותקציבים רבים בשיפור תנאי השירות ,הרפואה, רפואת הנפש, המזון והתשתיות של המשרתים. צה"ל פועל להטמעת מדיניות "מודל הקבע החדש" באמצעות חניכת המפקדים והסגלים, בקרה, תחקור והפקת לקחים בנושא.

צה"ל פועל לשיפור הטיפול במשרתי המילואים, בתוך כך הוקם אתר המנגיש זכויותיהם ושודרגה המערכת המשמשת את גורמי הטיפול באוכלוסיית המילואים למערכת יעילה ומדויקת יותר. במהלך 2022 בוצע מהפך במוקד השירות למועמדים לשירות ביטחון של יחידת מיטב, ולראייה כמות הקבילות שהוגשו בשנה זו היא הנמוכה ביותר מאז הקמתו. צה"ל ימשיך ויפעל לשיפור והנגשת המענה לפרט בכלל התחומים.

בתחום הפיקוד והמנהיגות: המקרים המתוארים חמורים ביותר, המשרתים שנפגעו מלווים ככל הנדרש. במקביל, מתבצעים סקרים ושיחות חתך עם משרתים בכלל הדרגים, על מנת לזהות מגמות ונושאים שדורשים טיפול. כמו כן, צה"ל מפעיל מוקדים להנגשת מידע וטיפול יעיל בפרט, ביניהם מוקד קצינת פניות הציבור, אשר מזהה מגמות ומקרים הנדרשים בטיפול ומביאה אותן לידיעת המפקדים.

בתחום תנאי המחייה והתשתיות בצה"ל: בשנתיים האחרונות, במסגרת פרויקט "קו המגע", שופצו 26 מוצבים, ו-20 מוצבים נוספים בתהליכי שיפוץ ותכנון. בנושא התזונה, בימים אלו מתממשת תכנית מקיפה לקידום הנושא, הכוללת שיפוץ תשתיות ב-130 חדרי אוכל, הנגשת מזון איכותי למוצבים בקצה, ביצוע ביקורות פנימיות שוטפות וטיפול בליקויים העולים מהן. בנוסף, שופרו תנאי השירות של מפקדי המטבחים.

בתחום שירותי הרפואה בצה"ל: בשנים האחרונות ניתן לראות עלייה בדרישה לשירותי בריאות הנפש בכלל החברה הישראלית, ובתוך כך בצה"ל, ועל כן מושקעים משאבים רבים על מנת להתמודד עם מגמה זו. במסגרת תכנית "רפואה בשבילך", זמני ההמתנה לקב"ן יקוצרו ותתאפשר לראשונה קביעת תור לקב"ן באמצעות אפליקציית זימון התורים של חיל הרפואה, בדיסקרטיות מלאה.

בנוסף, בנובמבר האחרון הושק המוקד הצבאי לרפואה דחופה מרחוק, המאפשר לחיילי צה"ל לפנות לקבלת מענה רפואי ראשוני, כולל התכתבות והתייעצות און-ליין עם סגל רפואי כונן. במקביל, צה"ל פועל לקידום פגישות טיפול "מרחוק" באמצעים דיגיטליים, באופן שיקצר את משכי ההמתנה. באשר למקרים בהם מפקדי צה"ל מונעים או פוגעים בטיפול והמענה הרפואי של חייליהם, צה"ל מגנה ומטפל במקרים אלו".