לראשונה מאז חודש יולי 2023 ישראל תקבל בחודשים הקרובים שמונה מטוסי חמקן נוספים מסוג 35-F "אדיר". כך נודע ל-mako מקצין בכיר בחיל האוויר.
מטוסי הקרב יגיעו אחרי שדרוג תוכנה ומערכות שמשפר את היכולות המבצעיות שלהם. "מדובר בתוספת כוח משמעותית ליכולות המבצעיות בכל הזירות, קרובות ורחוקות", אמר הבכיר.

הסיבה העיקרית שהביאה לעיכוב במשלוחי המטוסים הייתה בשל עניין פריסה התשלומים בין משרד הביטחון למנהלת ה-F-35 האמריקאית (JPO). בימים האחרונים שישה מטוסים ישראלים כאלו שירדו מפס הייצור סיימו עדכוני תוכנה וניסויי טיסה. שניים נוספים לקראת סיום התהליך, כשנקבע גם תיאום עם מטוסי תדלוק של חיל האוויר האמריקאי, שילוו אותם לישראל עם עצירה באירופה.
על פי גורמים בחיל האוויר, משלוח של שלושה מטוסי F-35 צפוי להגיע לישראל בחודש מרץ ושלושה חמקנים נוספים צפויים להגיע בחודש אפריל או בתחילת מאי. עוד שני מטוסים יגיעו לבסיס חיל האוויר עד לסוף השנה הנוכחית.
עם סיום תהליך האספקה הזה, יעמוד מספר החמקנים של ישראל על 47. הבכיר בחיל האוויר מוסיף שבתחילת 2026 תסתיים אספקה של שתי טייסות, ומספר החמקנים יגיע ל-50 כפי שנקבע בהסכם הראשון עליו חתמה ישראל עם הממשל האמריקאי. נזכיר שלאחר מכן, יחל מימוש העסקה שנחתמה לאספקה של עוד 25 מטוסי חמקן.

צי מטוסי החמקן F-35I "אדיר" של חיל האוויר הישראלי אשר מונה כיום 39 מטוסים, שהשתתפו גם ביירוט המתקפה האיראנית, רשם במהלך המלחמה נתוני הפעלה גבוהים במיוחד. כך עלה מנתונים שפורסמו בארה"ב ומדברי גנרל דונלד קרפנטר, ראש הלוגיסטיקה וההפעלה במנהלת ה-F-35 האמריקנית (JPO).
"האדירים שיגיעו לישראל אחרי שדרוג התוכנה שמביא אותם ל'בלוק' מתקדם יותר, יהיו עם יכולות מבצעיות גבוהות יותר בתחום האוויוניקה, הפעלת חימושים ותחומים נוספים שלא ניכנס אליהם", אמר קצין בכיר בחיל האוויר. הוא מוסיף שזה קורה אחרי שבמהלך המלחמה "הטמענו כאן בישראל יחד עם היצרנית (לוקהיד מרטין) יכולות חדשות, כשכל מהלך כזה לוקח את המטוס לקצה חדש".
חלק מהיכולות האלה נחשפו על ידי חיל האוויר במלחמה, בין השאר בחיסול הדרמטי של מוחמד דף אחרי עשורים של מצוד, על ידי זוג מטוסי F-35I שהטילו פצצות JDAM על היעד שבו דף שהה.
בביטאון חיל האוויר נכתב: "את המשימה קיבלה טייסת "אדיר" (F-35I) מנבטים ואת החיסול ביצעו זוג מטוסים באמצעות שמונה טון פצצות ברד כבד (JDAM). יכולת זו לתליית פצצות פצצות כבדות על כנפי המטוס החמקני, בנוסף לתחנות חימוש הפנימיות, נפתחה בתהליך מזורז בעיצומה של המלחמה והוסיפה יכולות מבצעיות חדשות למערך המתקדם".
את זה חיל האוויר השיג יחד עם לוקהיד מרטין ודרך מטוס האדיר של מרכז ניסויי טיסה (מנ"ט), שעל פי בכירי חיל האוויר "עבד בלי הפסקה במלחמה". כל שינוי ותוספת יכולת למטוס החמקן דורשת סדרה של טיסות ניסוי, כדי לבדוק את האופן המיטבי ליישום השינוי ואת הבטיחות למטוס ולטייס. במהלך המלחמה הטמיעו באמצעות אדיר מנ"ט יכולות מבצעיות חדשות רבות.
כאמור, טייסת מנ"ט השלימה במלחמה סדרת טיסות ניסוי שבסיומה מטוסי ה-35-F הותאמו לנשיאת פצצות חכמות JDAM מתחת לכנפיים. המשמעות של זה היא יכולות תקיפה גדולות יותר ועוצמתיות יותר של המטוסים, שיכולים כעת לשאת יותר פצצות וחימוש כבד, מבלי שהוא מוגבל רק לתא החימוש הפנימי שלהם.

מהנתונים שפורסמו בארה"ב עולה שמטוסי האדיר הישראליים טסים פי 5 מהממוצע שהיה בשגרה שלפני המלחמה, כשחלק מהגיחות נמשכות חמש שעות ויותר, והמטוסים צברו שתיים עד ארבע גיחות למטוס ביממה. כך על פי גנרל קרפנטר האמריקאי. מדובר בנתונים גבוהים במיוחד, גם ביחס למפעילות אחרות בעולם, מה שמלמד על ניצול מקסימלי של מטוסי הקרב החדשים ביותר של חיל האוויר.
"צי החמקנים הישראלי שנבנו על ידי לוקהיד מרטין השיג 75% יכולת משימה מלאה וקצב משימה של 85%, למרות זינוק של 565% בשעות הטיסה הממוצעות החודשיות על פני תקופה של שישה חודשים", אמר גנרל דונלד קרפנטר.