נחיתת החירום שביצע אמש (שלישי) צוות מסוק היסעור שעלה באש בשדות קיבוץ בנגב מנעה אסון קשה בהרבה. גורמים בחיל האוויר הדגישו שהאירוע נמצא בחקירה ראשונית אולם אופן הפעולה של צוות המסוק הוא שמנע אירוע חמור יותר.

מסוק היסעור היה בטיסת אימונים והטיס צוות מיחידת שלדג המובחרת. תקלת מנוע חמורה התרחשה בגובה של 170 מטרים, הצוות האווירי ולוחמי שלדג פרקו מהמסוק בשלום והאש התפשטה מהמנוע לגוף המסוק שהושמד כליל. 

מסוק אחר הוציא משם את צוות היסעור כשהם בריאים ושלמים, אך התקרית הזו מתרחשת על רקע העובדה שחיל האוויר היה אמור להחליף את מסוקי היסעור שלו כבר לפני מספר שנים וגילם מורגש היטב.

מסוק
עדיין מתפקד הרבה בזכות צוותי קרקע אך לא לעולם חוסן. יסעור|צילום: שי לוי

מסוקי היסעור חגגו השנה 50 שנות טיסה בחיל האוויר, הישג מרשים לצוותי הקרקע בעיקר, אלו המכשירים את הכלים. הבעיה היא שמדובר במסוק שירד כבר לפני שנים רבות מפס הייצור ואמור היה להיות מוחלף כבר בשנת 2009.

עיכובים ובירוקרטיה לא ברורה כמו גם תוכניות רכש שלא אושרו הביאו לכך שמסוקי היסעור עדיין טסים. המצב הטכני של מסוקי היסעור עלה גם בדו"ח מבקר המדינה שפורסם השנה. בחיל האוויר ציינו שהדו"ח נלמד ואף שהופקו לקחים שעלו בו. אולם נושא החלפים והמצב הטכני של המסוקים המשיך להיות כאב ראש קשה.

בין השאר על הרקע הזה הגיע לישראל נשיא יצרנית המסוקים חברת "סיקורסקי", דן שולץ, שסיפר בראיון מיוחד ל-mako "הגעתי לישראל כדי לדאוג להספקה של חלקי חילוף למסוקי חיל האוויר הישראלי. המסוקים ותיקים וכחלק מהשירות של החברה אנחנו מנסים לספק פתרון לחיל האוויר שלכם".

צפו בתרגיל הפלס
הניסיון המצטבר מלמד שיש להחליף. תרגיל מוסק|צילום: דובר צה''ל, באדיבות גרעיני החיילים

בחיל יש מי שכבר מדברים על התאונה הזו כתמרור אזהרה לגבי הדחיפות להחלפת המסוקים. גורמים בחיל גם הזכירו את העובדה שהמצב היה דומה במערך מסוקי הקוברה.

במקרה ההוא, חיל האוויר המשיך להטיס אותם למרות בעיות טכניות ותקלות רבות. בסופו של דבר במרץ 2013 התרסק מסוק קוברה ליד קיבוץ רבדים, בתאונה נהרגו סא"ל נעם רון ורס"ן ארז פלקסר ז"ל. כשנה לאחר מכן מסוקי הקוברה יצאו משרות.

נזכיר שגם אם ימצאו עוד היום מחליף למסוקי היסעור. מבין המתחרים של סיקורסקי-לוקהיד ושל "בואינג", תהליך הבחירה עוד ייקח כמה חודשים והמסוק הראשון יגיע רק 36 חודשים מרגע אישור ההזמנה וגם את זה יש לקחת בחשבון.

בינתיים מפקד חיל האוויר קרקע את מערך היסעור והקים צוות לבדוק מה גרם לאש במנוע. בחיל הוסיפו כי הצוות שמונה לחקור את האירוע היה סביב המסוק בשטח בחיפוש אחר הקופסא השחורה. בכיר בחיל האוויר ציין: "אנו גאים בתפעול צוות האוויר שהציל חיים. נבין ונעמיק מה גרם לאש".