לא רק אזרחי מדינת ישראל חיכו שמערכת הבחירות תסתיים, גם בצבא מחכים בקוצר רוח להקמת הממשלה. זאת כדי לקדם את תכניות העתיד ובעיקר רכש בהיקף עצום של 11 עד 15 מיליארד דולר.

מדובר על מטוסים ומסוקים חדשים לחיל האוויר, נגמ"שים, טנקים, טילים ותותחים ליבשה לצד עוד כמה דברים שאסורים בפרסום.

הממשלה החדשה שתקום אמורה לאשר גם את תוכנית העבודה הרב שנתית (תר"ש) "תנופה", המחליפה את תר"ש גדעון, ונמצאת כבר תקופה ארוכה בעיקר על הנייר. "תנופה" מציגה את פניו של צה"ל תחת הרמטכ"ל כוכבי וגם כאן מדובר באישור של הדרג המדיני לעוד מיליארדי שקלים.

השמירה על בטחון המדינה עולה הרבה מאוד כסף, והממשלה החדשה צריכה להחליט כמה ממה שצה"ל יבקש הם מאשרים.

להעצים את זרוע היבשה: אישור לתוכנית של כוכבי

לצה"ל יש כבר תקופה ארוכה תכנית הצטיידות נרחבת אותה הוא מנסה לקדם. רק שזו תקועה בגלל שנת הבחירות המתמשכת. הממשלה החדשה תהיה חייבת להחליט מהר מה הם מקדמים.

המצב כל כך דחוף, שבחיל האוויר כבר החלו להוציא כלי טיס ישנים עוד לפני שבחרו במחליפים שלהם. דוגמה לכמה ההחלטה דחופה קיבלנו במקרה של מערך מסוקי היסעור. אלה היו אמורים לסיים את השרות שלהם במדי חיל האוויר עוד בשנת 2009, רק שהם עדיין טסים וספק שיפרשו מטיסה לפני 2023 בהנחה שההחלטה תתקבל עכשיו.

הרמטכ
יתמקד בצבא היבשה. הרמטכ"ל כוכבי באוגדת עזה|צילום: דובר צהל, חדשות

דו"ח מבקר המדינה על מצב המערך הזה הבהיר כמה המצב חמור ויש כאלה שדיברו על "עד שלא יקרה אסון". המצב דומה במערך מטוסי התדלוק, שם כבר הוציאו מטוסי ראם מהשרות אחרי שהגיעו לגיל 60 המופלג.

בזרוע היבשה המצב לא טוב יותר, זאת בהתחשב בעובדה שבבסיס הם בפיגור ביחס לחיל האוויר. רכש טנקי המרכבה איטי מדי. גם הנגמ"שים החדשים רחוקים מלהציף את צה"ל. על זרוע הטילים, שחלק קטן ממנה כבר הוקם, קשה עוד יותר לדבר, כשמדובר בהחלטה של שר הביטחון הקודם.

הממשלה החדשה אמורה לאשר את תר"ש תנופה, תוכנית העבודה הרב שנתית של רא"ל כוכבי, שהחליט לחזק את זרוע היבשה אחרי שבתר"ש גדעון התמקדו בחיזוק חיל האוויר, המודיעין והטכנולוגיה.

המשמעות היא רכש של נגמ"ש הנמ"ר בכמויות גדולות יותר, רכש נגמ"ש האיתן והגדלת הרכש של טנקי מרכבה סימן 4מ' וקידום טנק העתיד, מרכבה סימן 4 ברק. קצב ההצטיידות של הטנקים האלה איטי ביותר.

טנקי המרכבה החלו להיכנס לשירות בשנת 2003, רק בשבועות האחרונים החלו להסב את חטיבת השריון הסדירה השלישית שת צה"ל (188) והמהלך יסתיים רק בשנת 2020, 2021.

תרגיל קציני שריון (צילום: דובר צה
הצטיידות איטית ובעייתית בטנק מרכבה|צילום: דובר צה"ל

במקרה של חטיבות המילואים המצב יותר גרוע. למעשה יש לא מעט שריונרים שמשתחררים אחרי שרות על מרכבה סימן 4, ועושים במילואים "הסבה לאחור" למרכבה סימן 3.

במסגרת התוכנית ישנה כוונה להגדיל את עוצמת האש המדויקת של זרוע היבשה על ידי מגוון טילים, כדי ליישם את המדיניות של כוכבי "להשמיד את האויב ולהכריע אותו".

הערכה גסה מדברת על עלות של 40 עד 50 מיליארד שקלים שיתפרסו על פני חמש שנים, לידיעת חברי הקבינט המדיני ביטחוני והממשלה שיכנסו לתפקידם. גם פה המצב די לחוץ, כשתר"ש גדעון מסתיימת בסוף דצמבר 2019.

חמקן, F-15, יסעור חדש או שאולי צ'ינוק

בעוד כמה ימים תצא למפעלי לוקהיד מרטין-סיקורסקי בארה"ב משלחת של משרד הביטחון וחיל האוויר. הם יבחנו את מסוק ה- CH-53K במשך שבוע ויחזרו לארץ.

אחרי ראש השנה המשלחת תצא שוב לארה"ב, הפעם למפעלי בואינג כדי לבחון את הצ'ינוק. אחד משני אלה יחליף את 24 מסוקי היסעור המזדקנים של חיל האוויר, מסוק שנכנס לשירות ב-1969.

הצ'ינוק של בואינג וה-K של לוקהיד סיקורסקי (צילום: Matthew Horwood / Getty Images / שי לוי)
מתקרבים להכרעה בגזרת המסוק הבא של צה"ל|צילום: Matthew Horwood / Getty Images / שי לוי

צוות אחר של חיל האוויר כבר סיים לעבוד על מסמך עבודה לבחירת ה"טייסת השלישית". מדובר ברכש של 25 מטוסי קרב כאשר המתחרים הם מטוסי F-35 או F-15.

המסמך כבר עבר לידיו של הרמטכ"ל שאמור להכריע ולהמליץ לממשלה. סביר מאוד להניח שההמלצה תתקבל, אולם נדרשת לכך החלטת ממשלה כמו גם קידום העסקה, שהיא למעשה בין-מדינות.

מדובר במהלך משמעותי, משום שאם יוחלט לבחור בטייסת נוספת של F-15 אין כוונה לוותר על רכש טייסת חמקן נוספת והפוליטיקאים שיכנסו לתחום הביטחוני יאלצו לעבוד מאוד קשה לא לאבד את התור, כמו גם הזכויות של ישראל בפרויקט החמקן.

היקף העסקאות שמיועדות לחיל האוויר נאמד בכ-11 מיליארד דולר. אחרי שתתקבל ההחלטה על ידי הצבא, הקבינט והממשלה, יישלח מסמך הבנות ראשון מישראל לארה"ב, ואחריו יחלו הדיונים על העסקה שתחתם בסופו של דבר בין המדינות. מה שנקרא ממשלה לממשלה או G2G.

הצוות הצה"לי כבר העביר את מסמך ההמלצות שלו לממשלה הקודמת, ולא ברור האם התהליך יחל מחדש. נזכיר שמרגע החתימה ייקח כ-36 חודשים עד שכלי הטיס שיבחרו יחלו להגיע, זמן ייצור המטוסים ועוד.

על השולחן נמצא גם המטוס-מסוק V-22, שישדרג משמעותית את יכולות הכוחות המיוחדים של ישראל ויאפשר להם לפעול זמן ארוך יותר ביעדים רחוקים יותר.

מדובר בכלי יקר, אולם מנגד כזה שיאפשר לישראל לנהל מבצעים מיוחדים עם פחות כלים, ולזה יש משמעות מבצעית וגם כלכלית. בחיל האוויר רוצים בין 8 ל-12 כלים כאלה, כשהממשלה צריכה לאשר את ההמלצה, כשתושבע סוף כל סוף.