האם הקולנוע יכול לגלות לתלמידי י"ב משהו חדש על המערכת הצבאית אליה הם עומדים להיכנס? לפי ניר רמון, מנכ"ל סינמטק הרצליה, התשובה חיובית. על כן, יפתח הסינמטק בחודש הבא תוכנית הכנה לגיוס, המיועדת לתלמידי י"ב באזור השרון – תוכנית במסגרתה יפגשו התלמידים מומחים לקולנוע ואנשי צבא, יצפו בסרטים וישוחחו עליהם.
האם מדובר בתוכנית לחיזוק המוטיבציה? "הרעיון הוא לא לפאר את צה"ל", מספר רמון לפז"ם, "אלא לקחת סיטואציות קיימות, להעמיד אותן מול התלמידים, המתגייסים לעתיד, ולפתוח אותן לדיון. אנחנו ניגע גם בהיבטים השליליים. המטרה היא שהתלמיד יידע יותר. אני לא מחנך אותו, אלא משקף לו אלמנטים, מציג לו את המערכת החדשה הזאת שהוא לא מכיר".
בתכנית ישתתפו אנשי צבא: "ננסה למקד אותם, להעניק מידע מסודר"
מדובר בחלק מתוכנית חינוכית שמוביל הסינמטק בשילוב עם עיריית הרצליה, המיועדת לתלמידים מכיתות א' עד י"ב. "כשהגענו לתלמידי י"ב, שוחחנו עם המחנכים ומנהלי בית הספר, ותוך כדי השיחות אתה מזהה את הצרכים", מסביר רמון. "התוכנית עוסקת ב'בניית מנהיג', כלומר אדם בעל ערכים ואידיאלים, ואי אפשר להתעלם מהשלב הזה, של הצבא וההכנה לגיוס. מדובר בבני נוער שנמצאים כרגע בסוג של חממה, ועומדים להגיע למערכת חדשה, להוריד את הבגדים, להסתגל לעולם חדש. בארץ שואלים אותך אם אתה לפני צבא או אחרי כי זה אומר משהו. מסתכלים עליך אחרת בהתאם לתשובה".
במהלך ששת המפגשים, שכל אחד מהם ייפתח בשיחה על השירות הצבאי שלאחריה יוקרן סרט הנוגע לנושא, ינסו בסינמטק לעורר לבטים, שאלות ובעיקר דיונים פתוחים בקרב התלמידים והמרצים. בתוכנית ישתתפו מומחים לקולנוע, למשל יורם שפירא, ראש מגמת קולנוע בבית הספר "תלמה ילין", וכן אנשי צבא, בתיאום ובשיתוף עם עיריית הרצליה. "ננסה למקד אותם, להעניק מידע מסודר", מסביר רמון. "הרי גם לפני עשר שנים ויותר כולם התגייסו והכל היה בסדר. אבל ההיחשפות למידע ועומס המידע כיום הם אדירים".
הנושאים מגוונים, וביניהם טרטורים בטירונות, חוויית המפגש בצה"ל עם צעירים שונים מאלה שגדלת איתם, התמודדות עם מצבי לחץ, יחסים חד מיניים בצבא והנכונות להקרבה. "למשל, 'בופור'", מדגים רמון. "מדובר בסרט מלחמה, אבל יש שם גם סיטואציות בהן המפקד לא משוכנע שהוא עושה את מה שצריך לעשות, שהוא שואל את עצמו שאלות. יש הרבה לבטים; המפקד הוא לא אוטומט, הוא בן אדם". לבד מ"בופור", יוקרנו, בין השאר, הסרטים "האח של דריקס", "בחורים טובים", "יוסי וג'אגר" ו"מטאל ג'אקט".
אפשר להאמין שהתלמידים דווקא ישמחו לוותר על יום לימודים לצורך העניין. בטח קל יותר להעביר בצורה הזאת מסרים מסוימים, במקום הרצאה יבשה.
"בהחלט. אם ניקח למשל נערים ונערות שיש להם בעיות קשב וריכוז, שלא יקראו, קולנוע זה פיתרון. סרטים כולם רואים, ולשמחתי יש סרטים על כל נושא. אתה יוצא מבית הספר, נכנס לאולם הקולנוע, יושב במקום אחר. לא נבחנים על זה, זאת העשרה. יש אינטראקציה, שואלים את המרצה שאלות, הוא גם שואל אותם. ורואים סרט. בעצם אנחנו נותנים להם חוויה קצת אחרת, כשהמטרה ברורה: שייצאו חושבים".