יותר רובוטים, פחות נפגעים: מחלקת אמצעי הלחימה (אמל"ח) של זרוע היבשה מציגה את היעדים לתוכנית הרב־שנתית (תר"ש) שמתחילה ב־2014 שתתמקד בתחומי הטכנולוגיה והרובוטיקה. לאור האיומים המתעצמים, בהם מטענים על צירים ובשטחים בנויים, אי־ודאות בשדה הקרב והתמודדות עם לוחמה תת־קרקעית, הזרוע תשקוד על פיתוח אמצעים בלתי מאוישים שיישלחו לחזית לפני הלוחמים.
"פיתוח הרובוטיקה כמשמר קדמי עבור כל כוחות הביטחון השוטף והמתמרן, נמצא כתכנון ארוך טווח. הציפייה הסופית היא למערכות רובוטיות שיישלחו לפני הכוחות, ותפקידם יהיה לזהות אויב, לאסוף מידע אודותיו ובכך למנוע חיכוך ראשוני עם החיילים", הסביר ראש מחלקת אמל"ח בזרוע היבשה, אל"ם צחי שגב. "בצבא בכלל ובמחלקת האמל"ח בפרט, הבינו ששליחת מערכות רובוטיות תציל חיי אדם רבים ותביא ליעילות ומקצועיות של הכוחות", הוסיף.
כלי רכב בלתי מאויש חדש בגבול עזה
מיזם בתחום מערכות הרובוטיקה שיצא לדרך בשנת 2013 הוא שומר הגבולות (שג"ב). מדובר בכלי רכב בלתי מאויש (כרב"ם) חדש, שנמצא בפיתוח בחברת ג'יניוס (G-NIUS). הכרב"ם יהיה בעל יכולת לשאת מטען עודף (מטע"ד) דוגמת מצלמות וסנסורים, כדי לבצע איסוף מידע, סריקה וירי בכל תנאי מזג אוויר. היכולות האלו יאפשרו לשג"ב להתמודד עם פתיחת צירים, לסייע לסגירת מעגלי אש (הזמן שעובר מקביעת המטרה ועד ביצוע הירי), סריקת גדר המערכת לזיהוי מטענים או פרצות ולספק תצפית.
"ישנם מקומות שבהם שמירה על הביטחון השוטף מצריכה רמות סיכון גבוהות, ולכן איסוף מידע מתבצע ממרחק וקיימת פחות נוכחות על הציר הראשי הקרוב לגדר. מי שישלים את הפער הוא הכרב"ם שינוע לטובת סריקה קרובה ורחוקה, גילוי מטענים וביצוע ירי שיישלט מרחוק", הבהיר רמ"ד רובוטיקה וכרב"ם במחלקת האמל"ח, רס"ן ליאור טרבלסי. "אנחנו רוצים לחסוך מהחייל פעילות שוחקת עם אחוזי סיכון גבוהים ולשמר את היכולות המקצועיות לאימונים ופעילויות מבצעיות", הדגיש. השג"ב יהיה כרב"ם סמי־אוטונומי מסוג 4X4, כך שיופעל ויבוקר על ידי מפעילות בחמ"ל או על ידי רכב בעל מערכת שליטה ייעודית.
פיתוח הכרב"ם ורכב השליטה הנלווה יתקיים במהלך שנת 2014, כשבסופה יגיע הכרב"ם לניסויים במחלקות שונות בזרוע. על פי התכנון, בתחילת שנת 2015 יחלו דגמי השג"ב להיכנס לתעסוקה ברצועת עזה, ויחליפו את הכרב"מים שנמצאים בגזרה זו כיום. "הרכב החדש הוא בעל יכולות שונות מאלה שיש לרכב הנוכחי. אם הכרב"ם יביא לאפקטיביות מבצעית, הוא עתיד להיכנס לגזרות נוספות", אמר רס"ן טרבלסי. "החזון הוא ללמוד מעולם כלי הטיס הבלתי מאוישים (כטב"מים) ומההתעצמות האדירה בתחום הזה", ציין רמ"ח אמל"ח.
לא רק ליהל"ם
נושא נוסף שנידון במחלקה הוא האפשרות שמחלקת הלוחמה הזעירה בגדודי החי"ר תקבל מענה רובוטי מול איומים שונים בשטח אורבני ותת־קרקעי. "ליחידת יהל"ם יש את היכולות האלה, אבל אין ביכולתם לתת מענה מידי לכל יחידה בכל רגע נתון. אנחנו מעוניינים לפתח יכולת תמרון כזו לגדודי החי"ר", סיפר רס"ן טרבלסי. בחודש הקרוב תוציא הזרוע מכרז לרכישת מספר רובוטים לצורך ניסויים, במהלכם יבחנו את יכולתם לתת מענה לגדודי החי"ר בהתמודדות עם תוואי שטח לא ידוע. הדגם המבוקש נדרש להיות קטן, קל משקל, פשוט להפעלה, ובעל יכולות של סגירת מעגלי אש, איסוף מידע ואפילו עלייה במדרגות. "בצה"ל מבינים כי חיל הרגלים יהיה מרכזי בלחימה הבאה, ולכן אנו נשקוד על הטמעת אמל"ח שיעבוד בתוואי שטח משתנה. אנחנו מחזקים את מתן האמצעים שימנעו אי־וודאות בשדה הקרב, נסייע למג"ד להבין מול מה הוא עומד, כך שיוכל לתכנן בצורה בטוחה ומקצועית יותר את הלחימה של כוחותיו", אמר הרמ"ח.
מיזם נוסף שנמצא בבחינה וצפוי להצטרף למכרז שיערך על ידי מפא"ת (המנהל למחקר, פיתוח אמל"ח ותשתיות טכנולוגיות במשרד הביטחון) בחודש הקרוב, הוא מערכת רובוטית שתוכל למפות מנהרות ומבנים ותופעל על ידי כוחות החי"ר ברמת המחלקה. "תחום הלוחמה התת־קרקעית (לת"ק) הוא סבוך ומורכב. זהו עולם ומלואו בכל מה שנוגע להתמודדות עמו, החל מראייה ועד לנשימה. האפשרות לתת לרובוט להתמודד עם זה היא עדיפה", פירט רס"ן טרבלסי. "הלת"ק הוא איום מתפתח שמעסיק את הצבא כבר מספר שנים, וכחלק מזה גם את מחלקת האמל"ח. אנחנו נפעל מהר כדי להראות לאויב שלצה"ל יש מענה לכל דבר", סיכם אל"ם שגב.