בכנס שנערך בווירג'יניה בחודש שעבר, הניף תת-אלוף (Brigade General) סטיבן פרמן, מפקד התובלה של צבא ארה"ב, מכשיר אייפון באוויר. "איך אנחנו מכניסים סוג כזה של עוצמה וטכנולוגיה לתוך כלי רכב, ופוגעים גם במחיר הנכון?" שאל איש הצבא את קהל מאזיניו, כך לפי האתר "National Defence".
בכך הבהיר שבצבא ארה"ב מודעים לחלוטין לכך שעם כל הכבוד למדענים המשוגעים בזרוע המחקר המתקדמת של משרד ההגנה האמריקאי (DARPA), לשוק האזרחי יש לא מעט מה להציע להם. על כן, לפי פרמן, מפעילים אנושיים צריכים להיות מסוגלים לשלוט בשיירות המשאיות הצבאיות שלהם באמצעות סמארטפון, בערך באותה הקלות שאנחנו מכירים מהשיטוט היומיומי באינסטגרם.
משאית הדגל הבאה של הצבא האמריקאי צריכה להיות "חכמה", גמישה, ידידותית למשתמש, אוטונומית חלקית, ולא פחות חשוב – זמינה מבחינה כספית, כלומר זולה יחסית. קחו את כל זה, ותקבלו כלי רכב המקביל לגאדג'ט של חברת "אפל", רק בצבעי הסוואה.
משאיות חכמות שישגרו וידאו ומידע מבצעי בזמן אמת
לפי פרמן, באותם כושר המצאה ויצירתיות המניעים את השוק המסחרי יש להשתמש בתכנון המשאיות הצבאיות של העתיד. אפילו בשם של הפיתוח המיועד הוא לא פספס: "i-Tactical Wheeled Vehicle", כלומר "iTWV", כולל הקידומת המפורסמת. המטרה היא לייצר פלטפורמות של כלי רכב שבהן תחזוקה, אימונים ושאר פעילויות, מתרחשות בערך כמו אפליקציות בסמארטפון. לפי פרמן, על הצבא לבנות מערכות אינטליגנטיות שבהן כל המידע הדרוש נמצא, אם לומר את זה בפשטות, בהישג אצבעותיו של המפעיל.
וזה לא נגמר ב"אפל". צבא ארה"ב שם את עיניו גם על מותגים אזרחיים מצליחים נוספים. "אאודי A8 יכולה לנסוע ולערוך 3,000 החלטות בפחות מקילומטר", אמר פרמן. "כמה החלטות יוכלו לעשות כלי הרכב של הדור הבא?"
לפי חזונו, המשאיות החכמות יוכלו לשגר וידאו ומידע מבצעי ותחזוקתי בזמן אמת. חברת המשלוחים "UPS" הוכיחה יכולות דומות כבר ב-1990, מזכיר בהתייחס לנושא האתר "Wired.com", כשהציגה מתקן ממוחשב שכל שליח נושא, אשר אוסף ומשדר מידע אודות משאית המשלוחים וכל הסובב אותה.
לוח המחוונים יתריע על יחידה שזקוקה לאספקת תחמושת
פרמן הצביע על המפעילים המשרתים כיום בצבא ארה"ב – "לא רק נהגי משאיות", לדבריו, שעסוקים גם באיסוף מודיעין, בקבלת החלטות גורליות ואפילו ב"עשייה דיפלומטית". בעתיד, הוא מקווה, כל זאת ייעשה בקלות המוכרת לנו ממסך המגע, בצורה "מאוישת אופציונלית", כלומר עם איש צבא מאחורי ההגה או בלעדיו. כך הוא מדמיין את זה קורה:
סמל מוביל שיירת משאיות, שכוללות כלי רכב מאוישים ובלתי מאוישים, במשימת אספקה לבסיס קדמי. באמצע הנסיעה, הדשבורד שלו, הדומה למדי לאייפד, מתריע בפניו שעליו להשהות את ביצוע המשימה המקורית, ולסייע ליחידה בקרבת מקום, שהתחמושת שלה אזלה ואינה יכולה לנוע. בדרך ליעד החדש, הוא מקבל אינפורמציה נוספת באמצעות לוח המחוונים האינטראקטיבי, המודיע לו כי יש אפשרות סבירה שבמרחק כזה וכזה ממנו, על הכביש, מחכה לו מטען נפץ מאולתר.
הוא עוצר את השיירה ושולח את אחד מכלי הרכב הבלתי מאוישים לחקור את המתרחש, ולאחר שהציר מטוהר, ממשיכה השיירה הלאה, ולבסוף משתמשת בכלי רכב בלתי מאויש אחר להעברת התחמושת ליחידה הנצורה. בדרך חזרה, כלי הרכב הבלתי מאויש מעביר עוד ועוד אינפורמציה לשיירה, כולל מידע אודות נפגעים. אחרי שהתחמושת סופקה, ממשיכה השיירה לבצע את המשימה המקורית. וכל העת, כלי הרכב השונים בשיירה מעבירים מידע לצוות התחזוקה בבסיס בכל הנוגע לחלקים ולציוד שיש להחליף או להוסיף להם. כשהשיירה מגיעה לבסוף לבסיס האם, הצוות כבר מוכן עם כל החלפים הדרושים.
כיום כל זה עוד נחשב לפנטזיה. אבל צבא ארה"ב מחפש דרכים להגיע אל המערכות המשולבות הללו, והכל על מנת לתת לכוחות יותר מידע מהימן שיעזור להם בזמן אמת. בינתיים, התרחיש שהמפקד האמריקאי צייר יהפוך למציאות רק בעוד שנים. הצבא האמריקאי בדיוק סיים לקנות עשרות אלפי משאיות וכלי רכב ממוגנים; משאית עם יכולות "אייפוניות", שתפותח מהבסיס, כלומר מהגלגלים, עשויה לחכות לסבב החילופים הבא, כנראה בעוד כ-15 שנה, ומי יודע איזה שיגעון חדש יתפוס את צבא ארה"ב עד אז. בינתיים, סנסורים שונים, שליטת רובוטים וממשקים שמזכירים סמארטפונים נבחנים כולם בנפרד על ידי משרד ההגנה האמריקאי. האתגר האמיתי יהיה לשלב אותם.