קולאז יורוסאטורי
הישראלים לא מפסיקים להפתיע

אתמול נחתמה בפריז תערוכת יורוסאטורי, התערוכה הכי גדולה בעולם לנשק ואמצעי לחימה בהשתתפות נציגים מתעשיות צבאיות של עשרות מדינות. התערוכה היוקרתית שמתקיימת כבר 37 שנה, מתקיימת השנה כאשר כאן בישראל מתנהל מבצע "שובו אחים" ובזמן שארגון הדעאש משתלט על עירק והופך אותה שוב לאחד המוקדים האלימים ביותר בעולם.

מדינת ישראל, כמובילה בתחום אמצעי הלחימה, לוקחת גם השנה חלק כששוב היא מציגה לראווה מול נציגים, עיתונאים, סוחרי נשק ומומחי ביטחון את פירות הביכורים של השנה האחרונה בתחום תעשיית הנשק המקומית. ריכזנו לכם מספר אמצעים שיוצגו בתערוכה, פרי פיתוח של יצרניות הנשק הישראליות – התעשייה האווירית, אלביט מערכות ופלסן.

התעשייה האווירית

כמו בכל שנה, התעשייה האווירית תציג בתערוכה מגוון טילים פרי פיתוח שלה, מל"טים לאיסוף מודיעין, מערכות תצפית אלקטרו-אופטיות, סמארטפונים מאובטחים לשימוש כוחות בשטח, אמצעים לאיתור מוקשים ומערכת חדשה להגנה על כוחות טקטיים מפני ירי תלול מסלול.

גולות הכותרת שלהם בתערוכה הקרובה הם:

האירולייט – מל"ט זעיר מתוצרת סטארק (חברת בת של התעשייה האווירית בצפון אמריקה) המיועד למשימות לוחמה בטרור למטרות תצפית ומעקב. מדובר בכלי טיס קל משקל (פחות משלושה קילו) ויחסית קטן (מוטת כנף של קרוב לשניים וחצי מטר ואורך של 110 סנטימטרים) שניתן להמריא אותו באופן ידני תוך דקה עד דקה וחצי והוא טס במהירות שבין 20 ל-55 קשר.

אירולייט תעשיה אוירית (צילום: התעשייה האווירית)
שיגור תוך דקה וחצי - האירולייט|צילום: התעשייה האווירית

האירולייט מצויד במערכות לראיית יום ולילה, מסוגל לשהות באוויר למשך שעתיים וארבעים וחמש דקות ומגיע לגבהים של 500-2,000 רגל. המטען הייעודי שלו כולל אמצעים לראיית יום ולילה, סמן לייזר ומערכת תקשורת מתקדמת. האירולייט מותאם לפעילות בתנאי סביבה ומזג אוויר קשים על מנת לתמוך במגוון משימות רחב.

פיתוח נוסף שמציגה התעשייה האווירית ביורוסאטורי  הוא הסה"ר, סיור הנדסי רובוטי. מדובר ברובוט שיודע להתנהל באופן עצמאי בשטח רווי מוקשים ומכשולי חבלה מסוגי שונים, לאתר אותם ולנטרל אותם ללא מעורבות של אדם. באזורים ממולכדים כמו רצועת עזה ושטחים שונים באפגניסטן ועירק, לסה"ר יכולה להיות תרומה מיוחדת, מה שיכול להביא ללא מעט התעניינות מצד צבאות מערביים בתערוכה.

סהר סיור הנדסי רובוטי (צילום: התעשייה האווירית)
ישראל מביאה את הפתרון הבטוח למוקשים. ללא מגע יד אדם|צילום: התעשייה האווירית

פיתוח נוסף שמוצג בתערוכה ויכול להיות רלוונטי לכוחות שנלחמים באזורים כמו אפגניסטן, עירק והמזרח התיכון הוא "מגן רוח". מדובר במכ"ם טקטי שיודע להתריע לכוחות הלוחמים בשטח על רקטות ופצצות מרגמה שמשוגרות לעברם ועשויות לשבש את יכולת הפעולה שלהם.

אלביט מערכות

גם באלביט הלכו על הכיוון של הכלים הבלתי מאוישים כשהציגו את החידוש מבית G-NIUS חברה משותפת לה ולתעשייה האווירית. מדובר בפיתוח שמאפשר להפוך כל רכב לרכב בלתי מאויש לטובת משימות הגנה, מודיעין ותצפית. המעבר לרכב בלתי מאויש מתאפשר באמצעות חליפה רובוטית המורכבת ממספר מערכות מתקדמות: מחשב משימה, יחידת ניווט, מערכת אודיו-וידאו ויחידת חלוקת כח (PDU).

בנוסף, המערכת כוללת מצלמה תרמית לא-מקוררת ליישומי יום ולילה ומצלמות אחוריות וצדדיות, ומערכת קשר. בהתאם לדרישות המבצעיות, ניתן להוסיף מערכת לאיתור מכשולים וחיישן תצפית אופטי, וכן חיישנים נוספים בהתאמה אישית לצרכי הלקוח. המערכת קלה להתקנה וחסכונית במיוחד והינה חסינה בפני תנאי מזג אוויר קשים, יתרון משמעותי כאשר מדובר ברכב המיועד לביצוע פטרול בשטחים פתוחים.

רכב בלתי מאויש (צילום: G-NIUS)
ניתן להפוך כל רכב לבלתי מאויש. G-NIUS|צילום: G-NIUS

פיתוח נוסף שחשפה G-NIUS הוא רכב בלתי מאויש היברידי, המאפשר ביצוע של מגוון משימות וביניהן תצפית, מודיעין, הגנה וביטחון לאומי. הרכב החדש HMV (Hybrid Multipurpose Vehicle) מוצע בשתי תצורות: מנוע חשמלי ושקט במיוחד על מנת לשמור על פרופיל נמוך במהלך ביצוע משימות תצפית ומודיעין, וכן שילוב של מנוע חשמלי ודיזל על מנת לאפשר טווח נסיעה גדול יותר ויכולת נשיאת משא גדול יותר. הרכב כולל עמדת נשק מיוצבת מתקדמת מבית אלביט מערכות.

פלסן

פלסן הציגו דווקא מערכת הגנה פאסיבית על רכבי שטח מפני איום נ"ט ו-RPG. ה-HSF (Hybrid Slat Fence) היא מערכת מיגון קלת משקל מפלדה רכה שמתיישבת על גבי שלדת הרכב כאשר ניתן להתאים אותה באופן מיוחד על פי הצרכים המבצעיים, סוג הרכב, תנאי השטח ודרישות הלקוח. היתרון הגדול של המערכת הוא שהיא מעניקה מיגון, אבל לא גורמת לסרבול יתר של הכלי שעליו היא מורכבת, היא מוסיפה רק שבעה קילו נוספים על כל מטר רבוע שלדה שלה ובכך למעשה לא פוגעת ביכולות שלה.

HSF מיגון של פלסן
HSF - מיגון חכם

יתרון נוסף של המערכת הוא שלוחות ההגנה ניתנים להתקנה גם על גבי פתחים וחלונות ברכב בצורה אופקית ואנכית מבלי לפגוע בשדה הראיה מתוך הרכב, או לגרום לתחושת ורטיגו. במידה ויש צורך להימלט במהירות מתוך הרכב, ניתן לשבור את לוחות המיגון או להסית אותם בכדי שאלו לא יהוו מכשול קטלני.

בנוסף ל- HSF, פלסן תציג בתערוכה גם מיגון צריח לטנקים, פתרונות שרידות הכוללים כסאות סופגי אנרגיה ורפידות סופגות אנרגיה.

>> בקרוב: לוחמי חי"ר יטפסו כמו ספיידרמן