א', שוטר ביחידה המרכזית במשטרת מרחב הנגב, כבר הפליל בעבר כמה פעמים סוחרי סמים מסוכנים ויצא מזה בשלום. הפעם המשימה שהוטלה עליו הייתה מורכבת ומסוכנת יותר מתמיד – הפללת ראשי חמולות אלימים, ששיבשו את עבודות הפיתוח וההרחבה של הכביש הקטלני ביותר בישראל. "מדובר היה בעבריינים מסוכנים, טיפוסים שלא בוחלים בשום אמצעי כדי לפגוע באנשים. הפעם החיים שלי היו בסכנה ממשית", מסביר א' בראיון לפז"ם.
המאבק על כביש הדמים
כדי להבין את המשימה המסוכנת של א' צריך לחזור שנתיים אחורה, לתקופה בה הוחלט לשפץ את כביש 31 (צומת שוקת-ערד). מדובר בכביש דמים, הגובה מידי שנה את חייהם של עשרה בני אדם, ומאות אחרים נפצעים בו – רק בשנת 2014 נהרגו בכביש זה עשרה בני אדם ו-220 נפצעו, מהם 15 קשה. לפני כשנתיים זכתה חברת 'שיכון ובינוי' מקבוצת 'אריסון' במכרז להרחבת הכביש, לשיפור התשתיות והרחבתו, זאת כדי לצמצם את תאונות הדרכים ולהפוך אותו מכביש קטלני לבטיחותי יותר. עובדי החברה היו אמורים לסיים את עבודות כבר באפריל השנה, דבר שהיה חוסך חיי אדם רבים.
אלא, שלראשי שלוש חמולות גדולות בפזורה הבדואית המתגוררת לאורך הכביש המוביל לערד היו תכניות אחרות לגמרי. בסיוע עשרות בני משפחה, החליטו ראשי החמולות להשתלט על העבודות, הטילו את אימתם על עובדי החברה ודרשו לשלם להם דמי חסות (פרוטקשן) –זאת בתמורה לכך שלא ישבשו את העבודה ולא יגרמו נזק לציוד יקר ערך.
החברה סירבה לשלם דמי חסות לחמולות, והתגובה שלהם לא אחרה לבוא: הם הציתו גנרטור בשווי של 150 אלף דולר, פגעו בציוד יקר ערך, הרסו את התשתיות שהחברה בנתה, גנבו עמודי מדידה וכשזה לא עזר החלו למרר את חיי העובדים ואיימו עליהם לבל יעזו להגיע לעבודה, אחרת יהרגו אותם. כשזה לא עזר הם תקפו את העובדים וחסמו להם את צירי הגישה לאזור העבודות.
"היו ימים שעובדים לא הגיעו לעבודה, כי הם פחדו שיפגעו בהם", מספר ראש מחלק הסד"ח (סחיטת דמי חסות) בימ"ר נגב, רפ"ק אורי אפללו. "הם זרקו עליהם חתיכות ברזל, אבנים, עצים, איימו לשחוט אותם בחרבות ואפילו לירות עליהם במהלך העבודות. הם הזהירו את העובדים שהם יודעים היכן הם גרים ואם החברה לא תשלם להם דמי חסות הם יפגעו בהם, בנימוק שמדובר בשטח פרטי שלהם".
לדברי גורמים בחברה, כל יום עבודה שהושבת עקב אי הגעת עובדים חיונים גרם להם לנזק של עשרות אלפי שקלים ועיכובים קריטיים בסיום העבודות. עובדי החברה חששו להתלונן נגד ראשי החמולות, והחברה, שרצתה לאפשר את המשך העבודות, הסכימה לסלול כבישי גישה לשבטי החמולות ולבנות להם גדרות ותשתיות. זה לא עזר: הם דרשו כסף וההתנכלויות נמשכו.
"העובדים חששו שיהרגו אותם"
לפני כארבעה חודשים הגיע מידע למחלק הסד"ח על האיומים כלפי העובדים והנזקים שנגרמו לציוד של החברה, ורפ"ק אפללו החליט להיכנס לעובי הקורה. הוא התקשר לקצין הביטחון הראשי של החברה ובעצה אחת איתו החליט להשתיל את א' כעובד מן המניין בחברה כדי שיתעד באופן סמוי את התנהלות העבריינים ולהפליל אותם.
"רק קצין הביטחון של החברה ידע שאני סמוי. העובדים היו בטוחים שאני עובד חדש", אומר א'. "צריך להבין שאותם ראשי החמולות התנהגו כמו ארגון פשיעה, מדובר על עבריינים מהסוג שלא הכרנו עד היום. הם לא חששו לאיים על העובדים ולהבהיר להם שהם יפגעו אם החברה לא תשלם להם פרוטקשן. בימים הראשונים הגיעו אליי כמה מראשי החמולות, הם ראו שאני חדש והתחילו באיומים בצורה הכי בוטה, והבהירו שהם יממשו את איומיהם אם לא יקבלו 'דמי שמירה'".
א' צויד במכשיר הקלטה ומצלמה זעירה אשר סייעה לו במשך כחודש וחצי לתעד את מעלליהם של העבריינים ולהפלילם. "זו הייתה חוויה ממש לא נעימה. הם היו מאוד אלימים. הם חסמו צירי עבודה, קיללו. האיומים על חיי וחיי העובדים התגברו מיום ליום. זה היה ממש בלתי נסבל. העובדים היו די אומללים ומפוחדים. כשהתעמתי איתם הם הזהירו אותי שיפגעו בי אם אעז להפריע להם לשבש את העבודה".
לדבריו, כמה ימים לאחר מכן אחד מראשי החמולות איים לתקוע לו כדור בראש אם ימשיך להפריע להם בעבודות. "כשוטר אני אומר לך שזה היה מפחיד מאוד", משחזר א'. "למרות שהיו שוטרים במארב ששמעו הכול וגיבו אותי בכל זאת חששתי שהוא יממש את זה. היו עובדים אחרים שקיבלו איומים דומים ופשוט החליטו לא להגיע לעבודה כי חששו שיהרגו אותם".
לאחר חודש וחצי של תיעוד ראשי החמולות החליטו בימ"ר נגב לבצע את המעצרים, בלשי ימ"ר נגב פשטו על בתיהם של השלושה ועצרו אותם. "עד היום עובדי החברה לא יודעים שסיכנתי את חייהם עבורם כדי שלא יפריעו להם בעבודות. אני שמח שלמרות הסיכון הצלחתי במשימה ויצאתי ממנה בשלום. כשעבריינים ראו אותי בחדר החקירות הם היו המומים. הם לא הבינו איך הפללתי אותם", אמר א' בסיפוק.
מפקד המחוז הדרומי, ניצב יורם הלוי שיבח את פעילותו של א' ושל ימ"ר נגב והדגיש, כי המשטרה תנהג באפס סבלנות כלפי עבריינים המעורבים בגביית דמי חסות ובפגיעה בתשתיות מדינה וכי המשטרה תמצה איתם את מלוא חומרת הדין.
בעקבות מעשיהם של העבריינים החברה תסיים את עבודותיה להרחבת הכביש הקטלני רק באפריל 2015.
מחברת שיכון ובינוי ביקשו שלא להתייחס או להגיב על הפרשה.