שבת בבוקר שטוף שמש ואת השמים קורעים זוג מטוסי סופה (F-16I) שעושים את דרכם למפגש עם הבליפ שהופיע על מסך הבקרה. בזמן שהמל"ט מתוצרת אירן, אבאביל, טייל בשמי הנגב שידר הבקר לטייסים נקודות והנחיות שיובילו אותם למפגש שיסתיים בתוצאה ברורה מראש. מעל יער יתיר שיגר המוביל טיל אוויר-אוויר לעבר המל"ט ונקלט במצלמה של בן זוגו למבנה כשהוא חולף ליד הפיצוץ האדיר.
על פי הנתונים של חיל האוויר מאז קום המדינה הפילו טייסיו 687 מטוסי אויב בקרבות אוויר, כשמנגד איבדה ישראל 25 מטוסים בלבד. מטוס הקרב האחרון הופל בשנת 1985 אך מאז אותה שנה הופלו עוד מספר מל"טים ואפילו צסנה אומלל שעד היום לא ברור מה רצה לעשות פה. ההפלה של המל"ט מספקת לנו הזדמנות מצוינת לחזור לכמה מסיפורי קרבות האוויר הסוערים של חיל האוויר.
"רימון 20": הפלת המטוסים הסובייטים
הימים ימי מלחמת ההתשה וחיל האוויר עסוק עד מעל הראש בתקיפות קרקע וקרבות אוויר. מכיוון שהמצרים לא מצליחים להתמודד עם תקיפות העומק של ישראל הם מבקשים מברית המועצות לסייע להם בהגנת המולדת ומפה ועד להתנגשות עם הרוסים הדרך מאוד קצרה. בתחילה ניסו בחיל האוויר להתחמק ממפגש עם הטייסים הרוסים, שמצדם ניסו מספר פעמים להפיל את מטוסי חיל האוויר. בישראל הבינו שהרוסים רואים את ההתחמקות הישראלית כחולשה ובאישור הממשלה החליטו לעשות מארב לרוסים. ב-30 ביולי 1970, סמוך לשעה שתיים בצהריים, נכנסו לעומק מצרים ארבע מטסי מיראז' כביכול למשימת צילום.
הרוסים ראו בהם טרף קל ויצאו ליירט אותם. הם שלחו שתי רביעיות של מטוסי מיג 21, אחת מדרום ושנייה מצפון, דקות ספורות אחר כך שלחו הרוסים רביעייה נוספת ולמפקדי המבצע היה ברור שהם נפלו בפח. ברגע שהגיעו הרוסים למטוסי הצילום שטסו בגובה רב הפתיעו אותם מטוסי הקרב שהוצבו בנקודות שונות, רביעיית פנטומים בפיקודו של אביהו בן נון, לימים מפקד חיל האוויר, ושתי רביעיות של מטוסי מיראז'. בנוסף הופעלה חסימת מכ"ם של המצרים ואנשי מודיעין חדרו למערכת הקשר של הטייסים הרוסים והתחזו לבקרים רוסים.
בתוך דקות ספורות הפילו טייסי חיל האוויר, שהיו בנחיתות מספרית, חמישה מטוסים רוסים. מטוס נוסף נפגע אך הצליח לנחות. אף מטוס ישראלי לא נפל בקרב הזה. בחיל האוויר היו מרוצים מהתוצאות אך ציינו ש"מעצמה גדולה יכולה להרשות לעצמה כמה טייסים בינוניים".
הקרב הראשון של מלחמת יום כיפור
ב-6 באוקטובר 1973 רגע לפני שפרצה מלחמת יום כיפור נשלחו הטייסים אמיר נחומי (שהשתתף שנים מאוחר יותר בתקיפת הכור בעירק) ודניאל שאקי יחד עם הנווטים יוסף יבין ודוד רגב לתפוס כוננות בבסיס חיל האוויר אופיר בשארם א-שייח. באותם ימים הם היו טייסים בעלי ניסיון דל כשאף אחד מהם לא הוסמך כמוביל. סמוך לשעה שתיים פרצה המלחמה והם ממריאים לבלום את מטוסי האויב תוך כדי שהמצרים מפציצים את המסלולים מהם המריאו.
זוג הפנטומים נכנס לקרב אוויר מול 16 מטוסי מיג 17 ומיג 21. הקרב היה סוער במיוחד והתנהל ברובו בגובה נמוך – כל כך נמוך שמטוסם של דניאל שאקי ודוד רגב פגע מספר פעמים בים ורק בנס הם יצאו מזה. חיל האוויר שלח לקרב רביעיית מטוסי מיראז' אולם הקרב הסתיים אחרי שש דקות, זמן ארוך מאוד במונחים של קרב אוויר, לפני שאלה הספיקו להגיע. בסיומו של הקרב נספרו שבעה מטוסים מצרים מרוסקים על הקרקע. צמד הפנטומים הצליח לנחות בקושי רב במסלולים המופצצים.
הפלת הבכורה של הכפיר
ב- 27 ביוני 1979 יצאו זוג מטוסי כפיר של טייסת הקרב הראשונה יחד עם רביעית מטוסי F-15 למארב נגד מטוסי מיג 21 סוריים . מטוסי המארב חיפו על מטסים אחרי שבצעו תקיפה בשטח לבנון וכפי שצפוי למקום הגיעו מטוסי הקרב של חיל האוויר הסורי. "היינו בגובה של 12,000 רגל ובמהירות של 400 קשר במשימת פטרול מעל מטוסי ח"א התוקפים מטרות בלבנון. כשקיבלנו בקשר שהסורים מגיעים במגמה מאיימת, מיד השלכנו בידונים ולקחנו כיוון אליהם", סיפר בריאיון לביטאון חיל האוויר שי אשל, אז טייס כפיר בדרגת סרן. אבל מטוסי ה- F-15זיהו ראשונים את הסורים והיו גם הראשונים להפיל. שי אשל ראה את הפרס שלו חומק לנגד עיניו והחליט לא לוותר. הוא נדחף לקרב וישב על הזנב של זוג מטוסי מיג. אשל משגר טיל על המטוס המוביל שפוגע והטייס הסורי מצליח לנטוש את המטוס. הוא מנסה להפיל גם את השני אבל מאבד אותו בין העננים. הייתה זו הפלת הבכורה של מטוס הכפיר וגם האחרונה.
F-15 נגד מיג 23 בשמי לבנון
24 ביוני 1982. מבנה של מטוסי F-15 מטייסת חוד החנית פטרל מעל לים מול חופי לבנון כשהם מוכנים לכל מגע שישלח הבקר. לא עובר זמן רב והבקר לא מאכזב. הוא מדווח להם על זוג מטוסים מסוג מיג 23 שטסים לכיוון דרום. מוביל המבנה היה סא"ל יואל פלדשו, מפקד הטייסת. פלדשו נעל את המכ"ם שלו על המיג המביל והתכוון לשגר לעברו טיל. בטרם הוא מספיק נדחף לו מול האף המיג השני ופלדשו לא מהסס ויורה לעברו צרור ארוך מתותח המטוס. הפגזים נכנסים ישר למטוס המיג שמתפוצץ. המיג השני ניצל את המצב והתיישב על זנבו של פלדשו שקבל על כך התרעה מבן זוגו. הוא שובר לכיוון המיג, הופך את מטוסו ומשגר לעברו טיל מסוג פיתון. פלדשו חשב שהטיל הולך לפספס בגלל הזווית שירה אך זה לא מאכזב, מתפוצץ בגוף המיג ומפיל אותו.
ההפלה האחרונה של מטוס קרב
ב-19 בנובמבר 1985 ליוו מטוסי F-15 מטוסי פנטום של טייסת העטלף, שהיו במשימת צילום בשמי לבנון. במהלך גיחת הצילום גילו הטייסים במכ"ם זוג מטוסי מיג 23 שטסו בפטרול באזור שהיה מוכר לחיל האוויר. מטוסי הקרב הישראלים והסורים החלו לטוס זה לעבר זה אך כמו שעשו תמיד באותה שנה, כשהגיעו לטווח של 20 קילומטר הם ניתקו מגע אחד מהשני. אלא שבניגוד לפעמים הקודמות החליטו ללמד את הסורים לקח בכדי שיפסיקו להתגרות במטסים הישראלים, ולטייסי חיל האוויר ניתנה רשות לפתוח באש. מיד עם קבלת האישור פנו מטוסי ה-F-15 חזרה לכיוון מטוסי המיג. גם המיגים שכבר פנו מזרחה לסוריה שינו כיוון לעבר מטוסי חיל האוויר.
מטוסי ה-F-15 שיגרו שני טילי AIM-7 ספארו לעבר המיגים. ראשון ירה מוביל המבנה, אבנר נווה, ואחריו ירו הטייס יובל בן–דור והנווט עופר פז. אבל שני הטילים החטיאו את מטרתם. בגלל ההחטאה והטווח שהתקצר החליטו טייסי ה F-15 לעבור לטילים מונחי-חום. נווה ירה טיל אחד ואחריו ירו גם בן–דור ופז את טיל נוסף. המיג-23 הסורי התפוצץ אבל הטייסים לא ידעו מי הפיל אותו ולכן ההפלה התחלקה בין שניהם. את המיג 23 השני הפילו בן–דור ופז באמצעות טיל אוויר-אוויר נוסף ששיגרו. היה זה הקרב אוויר-אוויר האחרון של חיל האוויר.
הפלת הצסנה על ידי אפאצ'י
ב-24 במאי 2001 חדר מטוס צסנה מגבול לבנון לשטח ישראל. לעבר המטוס הוזנקה ארמדה קטנה שכללה שני מטוסי F-16 מטייסת הסילון הראשונה, שני מטוסי F-15 מטייסת "אבירי הזנב הכפול", שני מסוקי אפאצ'י מטייסת "מגע הקסם" ושני מסוקי קוברה מטייסת הקוברות הדרומית. כל הניסיונות ליצור קשר עם הטייס עלו בתוהו ועלה החשש שמדובר במטוס מתאבד. למרות זאת לא מאשרים לנ"מ להפיל את המטוס ונותנים לו לחלוף על פני נהריה וחיפה. כשהוא מתקרב לאזור גוש דן מחליטים לא לקחת סיכון ולהפיל אותו. אחרי 33 דקות של מרדף וירי אזהרה שלא זכה להתייחסות, משגר מסוק אפאצ'י טיל על המטוס ומפיל אותו. הפלת המטוס על-ידי האפאצ'י נרשמה בהיסטוריה כפעם הראשונה בה הפיל מסוק קרב של חיל-האוויר הישראלי כלי טיס אחר ובנוסף כהפלת הבכורה העולמית של מסוק האפאצ'י ושל טיל ההלפייר.
הפלת המל"טים של חיזבאללה
פעמיים הצליח ארגון חיזבאללה להחדיר מל"טים מסוג אבאביל לשטח ישראל מבלי שהצליחו להפיל אותם, אחד ב-2004 והשני ב-2005. הדבר גרם למבוכה רבה ובצה"ל עשו לא מעט תחקירים והפקות לקחים. ב-8 באוגוסט 2006, בזמן מלחמת לבנון השנייה, שיגר חיזבאללה מל"ט נוסף שזוהה על ידי הבקרה עוד בשטח לבנון. הוא נשלח לכיוון הים, כנראה בכדי להטעות את הבקרה. סא"ל עופר יצא במטוס F-16 של טייסת אבירי הצפון ליירט את המל"ט. הוא מאתר אותו מול חופי עכו כשהוא במסלול טיסה נמוך ומשגר לעברו טיל מסוג פיתון 5 שמפיל אותו. ימים ספורים אחר כך, 13 באוגוסט, משגר חיזבאללה מל"ט נוסף שמופל גם הוא. הפעם על ידי מטוס F-16 של טייסת העמק.
המל"ט שהפיל מטוס
בכדי לספר על ההפלה האחרונה נחזור מספר שנים לאחור משום שמדובר בהפלה בלתי שגרתית שזכתה למקום של כבוד בהיסטוריה הצבאית העולמית. ב-14 במאי 1981 יצא מזל"ט מסוג פיירבי לגיחת צילום שנועדה לאסוף מידע על סוללות הנ"מ של סוריה בלבנון. הפיירבי נחשב כבר אז לישן ובעל יכולת תמרון נמוכה, אך מפעיליו ידעו לנצל היטב את האיטיות שלו. באותו היום שלחו הסורים מטוסי מיג 21 בכדי שיפילו את המזל"ט הישראלי. אלא שמפעיל המזל"ט החליט להילחם עליו ובקרב האוויר שנוצר איבד לפתע הטייס הסורי שליטה על המטוס שלו שהסתחרר וצלל לקרקע. הטייס הסורי נטש את המטוס וזכה בתואר הטייס הראשון, ונכון להיום האחרון, שהופל על ידי מטוס ללא טייס. מפקד הטייסת קיבל לאחר מכן תעודת הפלה רשמית של חיל האוויר.