צי ארה"ב הודה כי יתכן שפעילותו ארוכת השנים בנמל חיפה תיפסק, בעקבות העברת חלקים מהנמל האזרחי לאחריות סינית, כך פורסם לראשונה בעיתון הג'רוזלם פוסט. בבסיס זה של חיל הים בחיפה, בו נערכים מדי פעם תרגילים משותפים לחיל הים הישראלי והאמריקני, עוגנות ספינות מלחמה אמריקניות שמגיעות במסגרת ביקורי ידידות או למטרות אספקה וחופשה לצוותים.

אומנם נמל המפרץ החדש יהיה בבעלות מדינת ישראל, אך תפעולו ב-25 השנים הבאות יתבצע על ידי חברת "שנחאי אינטרנשיונל פורט גרופ" (SIPG) הסינית, אחרי שזו זכתה במכרז החכירה של חברת נמלי ישראל ב-2015. חלק ראשון מנמל המפרץ כבר הועבר לידי חברת התפעול הסינית, כאשר עד שנת 2021 הוא יפעל באופן מלא תחתיה, מה שמעורר לא מעט דאגה בארה"ב.

מזה תקופה ארוכה שגורמים בארה"ב מעבירים את החששות שלהם בנושא לקולגות מישראל. מדובר בגורמים בצי השישי של ארה"ב, שנמל חיפה נחשב עבורו לנמל בית. האמריקאים חוששים שהסינים יעקבו אחרי הספינות שלהם ויקבלו גישה לאופן התחזוקה שלהן, כמו גם ליכולותיהן המסווגות. ארה"ב העבירה לישראל מסרים במספר הזדמנויות, בדבר האפשרות שהצי השישי יפסיק לעגון בנמל בעקבות זאת.

חשוב לציין שהנושא זכה להתייחסות בחודשים האחרונים, בין השאר כאשר הפרופסור ותא"ל במיל' שאול חורב, מי שהיה בין השאר רמ"ט חיל הים ויו"ר הוועדה לאנרגיה אטומית, אמר שצריך לבדוק לעומק את הנושא ההשקעות של סין בים התיכון ובישראל בפרט. לדבריו, סין רוכשת נמלים בעולם למטרות צבאיות במסווה אזרחי.

נדגיש כי הכניסה והיציאה מהנמל הצבאי של חיפה עוברת דרך הנמל האזרחי, כך שמי שמוצב שם יודע בדיוק מי יוצא ומי נכנס, ומתי. לכן, גם בישראל יש לא מעט גורמים מודאגים, ביניהם של צי הצוללות של ישראל, שעל פי פרסומים זרים הנו בעל יכולות גרעיניות ולכן נחשב לזרוע משמעותית במלחמת המודיעין.

"נכון לעכשיו אין שינויים בפעילות המבצעית שלנו בישראל", אמר קצין בצי ארה"ב. "אני לא יכול להעלות ספקולציות לגבי ההחלטה שתתקבל ב-2021", הוא הוסיף.