ארבעה מטוסים "רוקדים" במהירות אדירה, בגובה של אלפי רגל ומנסים להשמיד אחד את השני. זה התרחיש שעומד במרכז אימון קרב אוויר זוגות – קא"ז של חיל האוויר – אליו זכינו לקבל הצצה נדירה לאחרונה.

בקטע המצורף מתוך אותו אימון שמוצג על גבי "תמונת העולם" ממערכת תחקור הטיסות, נראים כוחותינו בכחול מול הזוג האדום שמדמה את האויב. מה שרואים שם הוא את הכחולים מנסים "לשבת לאדומים על הזנב" ולהפיל אותם, בזמן שבן הזוג של המוביל מכוחותינו שומר למוביל על הזנב.

אם תשאלו את טייסי חיל האוויר לאיזה אימון הם הכי רוצים לטוס או איזו גיחת אימון הם הכי אוהבים, סביר להניח שכולם יענו קא"ז, קרב האוויר בו נלחמים זוג נגד זוג במטרה להפיל אחד את השני. הם עושים זאת עם מבערים פתוחים ללא הגבלה בכל המטוסים, תמרונים ומהירות אדירה כשרק דבר אחד קובע את תוצאות הקרב והוא הכישורים של הטייסים.

קשה באימונים, קל בהתחמקות מטילים

לוחמי האוויר מתאמנים לא מעט בקא"ז, למרות שההפלה האחרונה של החיל הייתה אי שם ב-1985. אז מה הסיבה? בזכות אימון זה חיל האוויר הישראלי מפגין יכולות מרשימות במשימות שעל פי פרסומים זרים הוא מבצע בסוריה, בתקיפות בעזה ובשלל גיחות מסווגות, שספק אם נשמע עליהן אי פעם.

לאחרונה הצטרף כותב שורות אלו  אל טייסת 102 "הנמר המעופף", שם הסבירו איך טייס שיודע להפיל את יריבו בקא"ז תוקף ומתחמק מטילי נ"מ בצורה טובה יותר.

הטייסת הזו היא מסגרת מעניינת המשלבת את בוגרי קורס טיס, טייסי קרב ובשנה האחרונה גם נווטי קרב בקורס אימון מבצעי (קא"מ), יחד עם חניכים שנמצאים במגמות "מתקדם קרב" ונווטי קרב.

הטייסת, מפעילה את מטוסי הלביא M-346 מאסטר. עד להגעת המטוס, חניכי קורס טיס ובוגרי קא"מ טסו על מטוסי F-16A ו-"סקייהוק". שניהם כבר יצאו לפנסיה. כיום, כולם טסים על הלביא, מה שמייעל את התהליך. הודות לכך ההכשרה שאחרי קורס טיס, הנמשכת כשנה, אמורה להתקצר.

מטוס לביא M-346 (צילום: ארכיון, אתר חיל האוויר)
מטוס לביא M-346|צילום: ארכיון, אתר חיל האוויר

טייסת 102 היא בעצם השער של בוגרי קורס טייס, טייסים ונווטי קרב, לשירות בחיל האוויר. בקורס הם למדו להיות טייסים, מהקא"מ הם כבר יצאו לוחמים אוויריים, כשאחד מהאימונים המרכזיים שיהפכו אותם לכאלו הוא אימון קרבות אוויר.

על כל האופרציה הזו מפקד כיום סא"ל ע', שמאז שנת 2005 טס על כל סוגי מטוסי ה- F-16 של חיל האוויר וגם על F-15. בקרוב הוא מיועד לעבור ולפקד על טייסת 133 של החיל.

"באימון קרב אוויר זוגות יש את כל האלמנטים שאני צריך על מנת להכשיר את הטייסים ונווטי הקרב שלי לכל משימה שהם יתקלו בה בהמשך או לתפעול מצבי חירום באוויר", מסביר סא"ל ע', "זה אימון שמביא אותנו לקצה".

הוא מסביר שיש בו שילוב בין תקשורת קריטית מאוד להעברת מסרים וביצוע משימה, לבין קבלת החלטות, כשהכל נעשה מסחרר.

"בקא"ז אתה מגיע למהירות הכי נמוכה או גבוהה ובתוך כל זה, הטייס גם צריך להביא את מערכות הנשק לידי ביטוי ולהבין את תמונת המצב האווירית, כשאנחנו מדברים על קרב שיכול לקחת מחצי דקה עד חמש דקות, במהירויות גבוהות".

לעבור מחימוש 'טיפש' לחכם

בשביל להבין מה עובר על הטייס דמיינו טיסה ב-900 קמ"ש כשהגוף מיטלטל בעוצמה ויש לכם חצי דקה להבין מה קורה בשמיים, איפה בן הזוג שלכם ואיפה האויב, לדעת לצפות את המהלכים שלו ולהקדים אותם.

תוך כדי זה הם נדרשים כמובן לדווח בקשר, לשלוט במטוס שלהם ובמערכות שבו. בזמן הזה המטוס היריב רוצה "למחוק אותם" מהשמיים. סא"ל ע' מסביר שמי שידע לעשות את זה בקרב אינטנסיבי וקצר, יעשה את זה טוב יותר כשיתמודד מול טילי נ"מ או יגיע לתקיפה בגובה נמוך.

"אני מאמין שמי שטוב בקא"ז יהיה טוב בכל המשימות שאני אתן לו. כשאני אשלח אותו לתקוף סוללת טילים, הוא יעשה את זה הכי טוב. יהיה לו את הקשב למערכות, הוא יטיס הכי מדויק, יראה את הטיל שישגרו לעברו, יתקשר עם הבן זוג שלו ויפגע במטרה".

סא"ל ע' מסביר שמדובר בקפיצה למים עבור חניכי קורס אימון מבצעי. "הם לבד במטוס וחוץ מטיפים שאני נותן ללוחם, זה הכל עליהם". הוא מאשר שהיו מקרים נדירים בהם מי שסיימו קורס טיס נאלצו לעבור למגמות אחרות או אפילו להפסיק לטוס. "המקרים האלה בודדים ומאוד מורכבים".

טייסים ונווטים שיגיעו לקא"מ בטייסת 102 יצאו משם לוחמים שלמדו גם לתקוף. "בהתחלה יתקפו בחימוש 'טיפש' בגבהים. בהמשך כבר ילמדו להפעיל חימוש חכם ולהגיע בגובה נמוך מאוד ומאתגר".

כחלק מהכשרת הטייסים כלוחמים, יכניסו אותם לסימולטורים ושם, יעברו גיחות מאוד מורכבות עם דרישה לדעת לקבל את ההחלטות הנכונות תחת לחץ. פה נכנס לתמונה אימון הקא"ז שבו הם התמחו ולמדו לפעול תחת לחצים כבדים בזמנים קצרים.

"שם יש לך את היכולת לייצר לכל אחד מהלוחמים את אותה זירה ודילמה. לאחר מכן ליצור שיח על ערכים וקבלת החלטות, כשאנחנו משלבים בזה גם אירועי עבר שהיו בחיל האוויר".

הטייסים ש"משתתפים" במלחמת ששת הימים

בכל קא"מ הטייסים מבצעים בסימולטור גיחת תקיפה שהייתה באמת באחת ממלחמות ישראל. "הם עושים את זה ברמת הדמיון הכי קרובה שאנחנו יודעים לייצר למלחמה הזאת", מסברי רס"ן ג', מפקד הקא"מ.

זה אומר שהם יבחרו גיחה שהייתה במציאות, שם של טייס שהשתתף באותה גיחה והם יצאו באותם זמנים על השנייה, עם אותו אות קריאה שהיה למבנה ואת קו הגבול הם יחצו באותה השנייה בדיוק. אפילו מראים להם את פקודת המבצע המקורית לטיסה שעל פיה יעברו את התדריך.

לפני כל טיסה כזאת, הטייסים יפגשו טייס עבר שהשתתף במלחמה אותה הם מדמים ויעביר להם מורשת קרב. "למחרת הם יטוסו את המקום שלו במבנה, בדיוק אותה טיסה אחרי שראו ושמעו את הבן אדם. החלק הראשון יהיה ההיסטורי כולל סיורים בשטח, למשל ברמת הגולן ולמחרת הם יעשו את הטיסה".

מי שנמצא כיום בקורס ביצע לא מזמן גיחה שבוצעה במלחמת ששת הימים, לתקיפת שדה תעופה במצרים, כשחיל האוויר השמיד את כל חילות האוויר של מדינות ערב והכריע את המלחמה תוך שעות. מאות מטוסים הושמדו על הקרקע ואיתם מסלולים ותשתית.

"כיום אנחנו לא נתקוף כמו במתאר שהיה בששת הימים. אבל אנחנו מרוויחים לימוד של ההיסטוריה דרך הידיים. הם חווים את המלחמה. דבר שני, העקרונות המבצעיים נשמרים. למי שטס נמוך להתחמק ממכ"ם בששת הימים ולמי שטס היום יש את אותם עקרונות מבצעיים".

הדבר נכון לא רק למתאר הטיסה אלא גם מבחינת המוכנות המנטלית של הטייס לשינויים. למשל באחת מאותן גיחות היסטוריות המוביל נפגע, כפי שקרה במציאות, והוא צריך לקחת את ההובלה ולהמשיך את המשימה לבד.

המטוס לפני הנחיתה (צילום: שי לוי)
"למי שטס היום יש אותם עקרונות מבצעיים"|צילום: שי לוי

"איש צוות אוויר זה לא רק טיסות. אנחנו מפתחים את האופי שלהם כלוחמים במסגרת תכנית להכשרת הלוחם", אומר רס"ן ג'. הוא מציין שהם לא מכנים את האנשים טייסים, סדירים או חניכים. "אנחנו קוראים להם לוחמים וזה הרבה יותר מסמנטיקה".

לוחם שירד מגיחה כזאת, בששת הימים, כיפור או לבנון הראשונה, יוצא ממנה עם לקחים ממשיים ליסודות הטיסה שהם לומדים בקא"מ. "לפעמים הם אומרים, וואו הייתה טיסה קשה. לא פשוט לטוס במאפיינים האלה. או שאומרים שיש הרבה דברים דומים להיום", משתף מפקד הקא"מ.

"ברגע אחד אתה מתרגל את העצמאות, היוזמה, הלחץ והתמודדות עם שינויים שנדרשים מהטייס והנווט", מסביר רס"ן ג'. "יש לנו מתארים לכל מלחמות ישראל כשהסימולטור מאפשר לנו לעשות את זה כמעט בלי מגבלות ועם תרחישים מאוד קיצוניים".

אילו פירות יש על העצים בחיל האוויר

רס"ן ג' משמש במקביל כטייס F-15I בטייסת 69. כמוהו המדריכים, כולל הצ"חים בטייסות המבצעיות. יש לזה משמעות גדולה עבור הלוחמים ופרחי הטיס ב-102. "זה מה שמייחד את ההדרכה של חיל האוויר. כמדריך וכמי שטס, אני יודע איך אני רוצה שהם יהיו בטייסת. הם יודעים שאם אנחנו אומרים שככה צריך לעשות משהו זה לא מתאוריה. שזה מגובה בניסיון מבצעי".

עוד הוסיף שהוא משתדל לתת תוקף בדוגמה לכל מה שהוא מלמד אותם. "אנחנו מכינים אותם לא רק לפעילות המבצעית, גם איך להשתלב בחיל האוויר כשלערכים יש מקום מאוד חשוב בחינוך של הלוחמים שלנו".

הלביא (צילום: שי לוי)
לומדים גם איך להשתלב בחיל. הלביא|צילום: שי לוי

עניין הערכים מבחינת חיל האוויר, כפי שציין רס"ן ג' ומפקד הטייסת לפניו, הוא כזה שלא מתפשרים עליו בחיל. בכל שיחה עם מפקדי טייסות מדגישים כולם באופן חד משמעי שטייס לא ערכי, שלא מתנהג כבן אדם, לא יישאר בתפקידו.

מפקד הקא"מ ער לכך שחברים שלהם בצבא היבשה למשל חווים פעילות מבצעית בזמן קצר יחסית, בעוד שטייסים חווים אותה במקרה הטוב ארבע וחצי שנים מיום הגיוס.

"אני רואה את החבר'ה כמו עץ שלוקח לפירות שלו הרבה זמן להבשיל", הוא מתייחס לכך. "הם מסתכלים עלינו המדריכים ויודעים מה הם צריכים לעשות. בנוסף, ההבדל שלנו מהרבה חילות אוויר זה המיקום הגיאוגרפי. אלה לא טייסים שאתה מציב באיזו מדינה רחוקה, הם ממש מגינים על הבית. לא צריך להסביר להם למה הם נלחמים".