יצרנית מטוסי החמקן 35-F "לוקהיד מרטין" ומשרד ההגנה האמריקאי, הגיעו לטיוטת הסכם שיביא להפחתה משמעותית במחיר החמקן כבר במהלך השנה הבאה. על פי ההצהרה שנמסרה מהפנטגון רכש מטוסים מקבוצות 12, 13, 14 הכולל 478 חמקנים בסך הכל יעמוד על 34 מיליארד דולר.
נסביר כי רכש מטוסי החמקן נעשה בקבוצות שכוללות מספר משתנה של חמקנים. כאשר נרכשה קבוצה (LOT) מספר 11 עמד מחירו של חמקן מסוג F-35A על 89.2 מיליון דולר ואילו הרכש של הקבוצות הבאות, קבוצה 12 למשל כוללת רכש של 157 חמקנים, יעמוד המחיר על 81 מיליון דולר.
מדובר בירידה דרסטית מאז היה מחיר המטוס בשיא כשעמד על 114 מיליון דולר. בשנת 2017 המחיר כבר ירד לאזור ה-90 מיליון דולר לדגם A עליו מבוסס גם ה F-35I האדיר הישראלי.
יש להזכיר שכבר בתחילת השנה, חברת לוקהיד מרטין, הכריזה שעד שנת 2023 ירד מחירו של החמקן אל מתחת ל-80 מיליון דולר. מחיר שיציב אותו מתחת למחירם של מטוסי דור 4.5 חדשים ויהפוך אותו בר השגה עבור עוד חילות אוויר בעולם.
חיל האוויר הפולני למשל, כבר החל להביע התעניינות בחמקן. ויש משמעות גם עבור ישראל, שאמורה בסופו של תהליך להגדיל את מספר החמקנים שלה ל-75.
נכון להיום מחירו של F-35A, הדגם עליו מבוסס חמקן האדיר הישראלי, עומד על 89.2 מיליון דולר ליחידה. F-35B המסוגל להמריא ממסלולים קצרים ולנחות כמו מסוק עולה 115.5 מיליון דולר ואילו ה- F-35C המיועד לפעול על גבי נושאות מטוסים, עולה כיום 107.7 מיליון דולר ליחידה.
את הפחתת המחיר ניתן ליחס לכמות העסקאות שנחתמו והגדלת קצב הייצור, ולהתייעלות של 62 אחוזים בזמן ייצור המטוס.
העובדה שמחזור החיים של המטוס יהיה ארוך פי 3 ממה שתוכנן, כלומר מחזור חיים של 24,000 שעות טיסה במקום 8,000 רק הוסיפה לאמינות והיכולת של המטוס.
בכל הקשור לחיל האוויר הישראלי, במשרד הביטחון הודיעו השבוע על חתימת הסכם מול לוקהיד מרטין במסגרתו החברה תפעיל את מרכז האימון המתקדם של מטוסי האדיר בבסיס נבטים של החיל. מדובר בהסכם לעשר שנים המוערך בכ-150 מיליון שקלים כולל גיוסם של 25 עובדים חדשים לחברה מאזור הדרום, כך על פי ההודעה הרשמית של המשרד.
כל זה קורה על רקע ההכרזה של לוקהיד מרטין כי מסרה החודש את מטוס ה- F-35 מספר 400, שצברו כבר למעלה מ-200 אלף שעות טיסה מ-17 בסיסי אוויר בעולם.
עוד ציינו בחברה שעד היום הכשירו יותר מ-800 טייסים ו-7,500 אנשי תחזוקה. שבעה חילות אוויר כבר הכריזו על מטוסיהן כבעלי כושר מבצעי, ואילו שלושה חילות אוויר דיווחו שמטוסיהן השתתפו בגיחות מבצעיות.