בזמן שהעולם עדיין מעכל את החמקנים, מטוסי הקרב מהדור החמישי, חברת בואינג חושפת מטוס קרב לא מאויש מהדור השישי.
מדובר במטוס רב תכליתי שיוכל לשמש כמטוס קרב או כתומך מבצעי למטוסים מאוישים. למשל מספר מטוסי חמקן מסוג F-35 אפילו מטוסי דור רביעי כמו ה- F-16 או ה- F-15 שיפעלו לצדם של מספר מטוסים מהסוג החדש של בואינג.
עוד יש לציין שלראשונה, מיוצר מטוס בלתי מאויש של בואינג באוסטרליה ועל פי הצהרות החברה כבר בשנת 2020 תהיה טיסה ראשונה. הקונספט, כפי שעולה מהסרטון שפרסמה בואינג, מאוד פשוט. מטוסים לא מאוישים שיפתחו את הדרך בשטח האויב, יסכנו פחות חיי אדם ויערבו פחות טייסים בלחימה.
אפשרות נוספת, אותם מטוסים ישחררו את מטוסי הקרב למשימות נדרשות, בזמן שאלה שלא מאוישים יגנו על מטוסים לתדלוק אווירי, או לבקרה מוטסת, הנחשבים למרכיב חשוב בכוח אבל גם מאוד פגיעים.
לדברי קריסטין רוברטסון, סגן נשיא ומנכ"ל בואינג מערכות אוטונומיות, העובדה שאין טייס אנושי במטוס תאפשר לו להגיע לתמרונים ויכולות שלא ניתן להגיע אליהם במטוס מאויש.
בעוד שהכטב"מים של היום די מוגבלים מבחינת יכולות הקרב שלהם, המטוס החדש מעניק אפשרות תקיפה כמטוס קרב. אורכו 11.7 מטרים והוא מסוגל לעבור מרחק של יותר מ-2000 מיילים ימיים.
בין השאר יהיו עליו מערכות חיישנים מוטמעות לטובת הפקת מודיעין, ביצוע סריקות, מעקבים אוויריים ולוחמה אלקטרונית. יהיה גם שימוש בבינה מלאכותית על מנת לטוס באופן עצמאי או בכדי לספק תמיכה בצמוד למטוסים מאוישים בזמן משימה.
Boeing introduces new unmanned system for global defense customers
— Montana Agent Applebutt (@_Montana_Bound_) March 2, 2019
Boeing Airpower Teaming System will provide multi-mission support for air control missions Designed for in-country customization and growth of sovereign capabilities
Boeing’s first unmannedhttps://t.co/vg1MYvK75x pic.twitter.com/XEMX1eKBAc
לדברי מארק אלן נשיא בואינג הבינלאומית: "זהו הישג היסטורי עבור בואינג. לצד העובדה שהמטוס מפותח מחוץ לגבולות ארה"ב, הוא גם מתוכנן כך שיוכל להתאים ללקוחותינו בעולם על צורכיהם השונים. הפרויקט מאפשר לכל שותפותינו להשית על כלי הטיס שלנו טכנולוגיות ופיתוחים מקומיים המותאמים למסגרת הצרכים הרלוונטיים שלהן".
אומנם התחושה היא שאנחנו צועדים לעולם בלי טייסים. אולם העתיד, כפי שפרסמנו בעבר בריאיון עם תא"ל במיל' אברהם עשאל, צועד דווקא לכיוון של מאויש ולא מאויש.
"השילוביות הזאת הולכת להיות אתנו עוד הרבה שנים, גם בגלל שהפלטפורמה שיש כיום עדיין לא מסוגלת לשאת את המשקלים ולבצע את הדברים שעושים המטוסים המאוישים של היום", אמר עשאל. שהסביר כי להקות של מטוסי קרב וכטב"מים יודעים כבר היום "לקחת את המודיעין שמצטבר מהסנסורים שלו, לעבד אותו ולסגור מעגל. העולם צועד בצעדי ענק כיוונים האלה".