דו"ח חקירה על ההתנגשות בין מטוס קרב מסוג F/A-18 "הורנט" למטוס תדלוק מסוג KC-130J חושף את גודל הטרגדיה סביב מותו של טייס F-18. מדו"ח החקירה עולה שהטייס שרד את ההתנגשות, נטש בשלום את המטוס ואף שהה שעות ארוכות בים, אולם נפטר זמן קצר לפני שהחילוץ הגיע אליו כשסיבת המוות הוגדרה כטביעה.
התאונה התרחשה בדצמבר 2018 אז יצאו מטוסים של המארינס לגיחת אימון לילית סמוך לחופי יפן ותרגלו בין השאר תדלוק אווירי. סמוך לשעה שתיים בלילה התקרב מטוס קרב מסוג F/A-18 אותו הטיס קפטן ראסילרד למטוס התדלוק כדי לתדלק, ובשלב הזה שני המטוסים התנגשו.
מדו"ח החקירה שהתפרסם השבוע עולה שקפטן ראסילרד שרד את ההתנגשות ונטש בעזרת כיסא המפלט לים. חמישה אנשי הצוות של מטוס התדלוק נהרגו בתאונה.
The Marine Corps identified the Marine who died after the midair collision off the coast of Japan as Captain Jahmar F. Resilard, 28.
Resilard served as an F/A-18 pilot with Marine All Weather Fighter Attack Squadron 242. Five other Marines are still missing.
RIP pic.twitter.com/aErP3rkHTz
לטייס הקרב בן ה-28 היה שעון חכם עם מודד דופק ומנתוני השעון עולה שב 01:44 הוא נטש את המטוס ועד לשעה 11:30 השעון זיהה דופק ממוצע בקצב של 86 פעימות לדקה. כלומר הטייס נטש בהצלחה והיה בחיים במשך 10 שעות.
צוות החילוץ מצא את גופתו בשעה 12:22 כלומר קצת פחות משעה אחרי שנפטר ככל הנראה בגלל המים הקפואים ומטביעה, כפי שעלה מדו"ח הנתיחה. עוד על פי הדו"ח הוא סבל מחבלות וחתכים בראשו.
על פי הדו"ח לקפטן ראסילרד לא הייתה חליפה שתגן עליו מפני המים הקרים, כזו שהייתה יכולה להציל את חייו. חליפה זו מנופקת לאנשי המארינס על פי סוג המשימה וגם מבנה גופם.
מנגד עולה מהדו"ח, שקצין המערכות של מטוס הקרב (מוכר אצלנו כנווט) גם הצליח לנטוש את מטוס הקרב והוא חולץ בחיים למרות שגם לו לא הייתה חליפה כזו.
האיש ששמו ודרגתו לא פורסמו הוא הניצול היחיד מהתקרית הקטלנית והטראגית. בעדותו סיפר שהיה בטוח שיחלצו אותו אחרי 30 עד 50 דקות אולם בפעול הוא חולץ אחרי כחמש שעות וסיפר שנאבק בקור וגם במים שחדרו לרפסודה שלו.
חלק מהמסקנות הראשונות של הוועדה היו שיש לשפר משמעותית את יכולת החיפושים של הצי ובנוסף גם את שיתוף הפעולה עם היפנים בתחום.
במסגרת חקירת התאונה הזו נחשף גם שהטייסים של המארינס ביפן נהגו לעשות מעשי שטות במהלך הטיסות, מה שגרם ליפנים להגיש תלונות על כך שהם פזיזים ואף מסכני חיים.
התברר שבמהלך חלק מהטיסות הם תיעדו את עצמם עושים סלפי, קוראים ספרים, מסתרקים ועוד. "דוגמאות לחוסר מקצועיות כזה כללו גם צריכה מוגזמת של אלכוהול והפרת פקודות", נכתב בדו"ח. הדבר הביא להדחה של שישה קצינים מהיחידה וזעם יפני על התנהלות הטייסים ביפן.