49 שנים חלפו מאז הגיעו מסוקי ה"יסעור" CH-53D לישראל, וגילם מורגש היטב. מכיוון שייצור המסוקים וחלקי החילוף הופסק מזמן, חיל האוויר נאלץ למצוא פתרונות יצירתיים כדי לשמור על המסוקים באוויר - כשלאחרונה פנו גורמים בחיל הכחול למארינס בבקשה לקבל חלקי חילוף ממגרש הגרוטאות שלהם. 

"ישראל פנתה אלינו בבקשה להגיע למדבר באריזונה בו חונים המסוקים שיצאו משרות, ולחפש שם חמישה מסוקים כדי לקחת מהם חלקי חילוף", סיפר למאקו פז"ם קולונל האנק ואנדרבורט, מנהל תכנית ה-CH-53K במארינס. "כבר ב-2013 החליטו במארינס לא להטיס יותר את ה-CH-53D. כיום, היחידים שמטיסים אותו הם הגרמנים שקוראים לו G והישראלים שמכנים אותו 'יסעור'. היכולת לתמוך במסוק פחתה באופן משמעותי בעקבות הפסקת הייצור והוצאתו משירות בחיל הנחתים". 

סגן נשיא חברת סיקורסקי-לוקהיד מרטין דן שולץ הוסיף: "אני לא מכיר עוד חיל אוויר שהצליח להטיס את המסוקים האלה תקופה ארוכה כל כך. זה מלמד הרבה, גם על היכולות שלכם וגם על המסוק שנחשב לאמין מאוד". 

זו לא הפעם הראשונה שחיל האוויר נאלץ לקצור חלקי חילוף מכלי טיס אמריקניים: ב-2013 הובאו לארץ חמישה מסוקים מאותו המדבר בדיוק; זה קרה גם עם מסוקי קוברה; ובדצמבר 2017 הגיעו לישראל 9 מטוסי F-15 שהוצאו משירות בחיל האוויר האמריקני, אך בסופו של דבר הוחלט להשמיש אותם לטיסה בפרויקט הנמשך עד היום. 

מסוקי יסעור (צילום: סליה גריון, בטאון חיל האוויר)
שלושה מסוקי "יסעור"|צילום: סליה גריון, בטאון חיל האוויר

מסוקי ה"יסעור" עוברים בימים אלה תהליך השבחה להארכת חייהם עד לשנת 2025, אז יוצאו משרות. עד כה, חיל האוויר מצליח לתחזק אותם בעזרת טיפולים יקרים מאוד ביחידת יא"א 22 ובעזרת ייצור עצמאי של חלקי חילוף. בחודשים הבאים תתקבל החלטה על זהות המסוק שיחליף אותם, כשלפי ההערכות יהיה זה ה-CH-53K. 

 

עוד בפז"ם:
>> העולם המסוכן של טייסי המסוקים