ועדת החקירה שהקים חיל האוויר האמריקאי פרסמה את מסקנות חקירת התרסקות מטוס F-35A חמקן בבסיס אגלין שבפלורידה בחודש מאי האחרון. מהמסקנות עולה כי התאונה נגרמה משילוב של תקלה טכנית ועייפות של הטייס, שהצליח לנטוש את המטוס שלו בשלום.

הטייס, מדריך טיסה בעל ניסיון ומוביל המבנה שיצא לאימון, חזר לנחיתה בשעה 21:25 של אותו היום. הבעיות החלו דקה אחרי שהחל בגישה לנחיתה, אז שם לב שיש משהו לא תקין בתצוגת הקסדה שלו.

הוא עבר לטיסת מכשירים והתאמה חזותית, כלומר לראות בעיניים, אולם מהחקירה עולה כי האור הירוק שמפיקה תצוגת הקסדה פגעה ביכולת הראייה שלו וכנראה שגם בריכוז.

כל זה גרם לו להגיע במהירות הגבוהה ב-50 קשר מהנדרש לנחיתה ובנוסף בזווית לא נכונה. במקום ששני הגלגלים האחוריים יגעו במסלול ובהמשך גלגל האף, שלושת הגלגלים של החמקן נגעו בו זמנית במסלול, מה שגרם למטוס לקפוץ.

הטייס ניסה לתקן את המצב, אך סדרה של תנועות חדות נעלו את זנב המטוס. כך נוצר בסופו של דבר כשל שגרם לו לנטוש את החמקן שהתרסק על המסלול, נהרס לחלוטין וייצא משימוש. על פי הנתונים העדכניים שפרסמה היצרנית חברת "לוקהיד מרטין", מחירו של מטוס F-35A עומד על 77.9 מיליון דולר.

טייס חמקן (צילום: George Frey, GettyImages)
טייס ב-35-F. עייפות וחוסר ריכוז עולים ביוקר|צילום: George Frey, GettyImages

"פעולות הטייס תרמו משמעותית להתרסקות", קבעה הוועדה והוסיפה כי דעתו הוסחה ברגעים קריטיים של הטיסה ותהליך הנחיתה. בחקירה התברר שהטייס עלה לטיסה כשהוא עייף בגלל מחסור בשעות שינה וכתוצאה מזה חווה "בעיות קוגניטיביות". בוועדה מציינים שהטייס העיד כי הוא מרגיש עייף יותר ויותר עם כל טיסה שביצע.

להערכתם, מערכת החמצן של המטוס תרמה לתחושת העייפות. הם מציינים שמדובר במערכת שונה מזו של מטוס ה-F-15 שאותו טייס הטיס בעבר.

אם עייפות, תצוגת קסדה לקויה ובעיות נוספות שהתגלו אינן מספיקות, ועדת החקירה קבעה שלטייס "היה הרבה מאוד על הראש", כולל חשש לזה שנחשף לחולה קורונה ואולי ייאלץ להיכנס לבידוד.

F-35A (צילום: U.S. Air Force/Samuel King Jr/Wikimedia Commons)
חמקן F-35A מבסיס אגלין, כמו זה שהתרסק|צילום: U.S. Air Force/Samuel King Jr/Wikimedia Commons