"אני נמשכת לנשים ומנהלת איתן קשרים אבל לפעמים כשאני מפנטזת פתאום מופיע לי גבר, מה זה אומר?" התשובה הקצרה שלי - כלום. התשובה הארוכה, מעט יותר מורכבת.
כיצד עלינו להתבונן על החומרים מן הלא מודע המציפים את עולם תשוקתנו? פנטזיות מיניות, בדומה לחלומות ופליטות פה, מהוות הצצה לתכנים השוכנים באזורי התת-מודע שלנו. הן יכולות להוות מראה למשאלות לב וכמיהות, אך לא פחות חשוב להתבונן בהן כאפיק לשחרור מתחים, כייצוגים סימבוליים של הפחדים, הדחפים והחרדות שלנו, של הפערים בין ה'אני המציאותי' לבין ה'אני האידיאלי', חיבור בין שברי זיכרון לבין סוגיות המעסיקות אותנו ביומיום.
כאישה פמיניסטית יש לי בטן מלאה על פרויד. אבני בניין מרכזיות בשיח הדכאני אודות מיניות נשית נשענות על הגותו ורווחות עד היום. אבל אי אפשר לקחת ממנו את מה שכן תרם בהבניית עולם הפסיכולוגיה. באופן ספציפי את הבנת קיומו של התת-מודע והשפעתו הגדולה על התנהלות בני-אדם בכל מישורי החיים ואת תפיסת המיניות והאנרגיה המינית כמוטיב מרכזי כבר בגיל ינקות בהתפתחות האנושית. שגיאותיו של פרויד היו טמונות בין השאר בכך שיצר חיבורים לא נכונים בין תובנות ראשוניות אלו. כך למשל הניח שאישה המתלוננת על מקרה של אלימות מינית, הינה היסטרית ומדמיינת אירועים בשל פנטזיה מודחקת שמקורה בתסביך האדיפאלי הלא פטור שלה עם אביה.
יאמר לזכותו של פרויד שהוא עודד דיבור פתוח על מיניות בתקופה שזה בהחלט לא היה מקובל, אך הדרך עוד ארוכה. כחברה אנו עדיין משוקעים בשיח רווי בטאבו, באיסורים ובהסתרות אודות מיניות, אנשים ככלל ונשים בפרט נוטות לחוש תחושות אשמה ובושה כשנדמה להן שמשהו בעולמן המיני חריג או יוצא דופן.
כך למשל, נשים רבות נבהלות מעצמן כאשר הן חשות גירוי ממחשבות בעלות אופי מיני אלים עד כדי פנטזיית אונס למרות שמדובר בפנטזיה מאוד נפוצה. אין משמעה שאותה אישה רוצה שיחטפו אותה בלילה לשיחים ויאנסו אותה תחת איומים. ניתן לראות בפנטזיה זו כמיהה למפגש מיני סוער, משאלה לחוויה של אבדן חושים, שחרור שליטה והתמסרות טוטאלית, רצון להיחוות כאובייקט מיני מגרה עד כדי אובדן שליטה של האחר, קבלת אישור לעונג ודחף מיני בשל מצב שנכפה עליך, ואלו רק כמה אפשרויות לפרשנות.
במציאות שבה תכנים בעלי אופי פורנוגראפי ממלאים את המסך שלנו קשה לתאר מצב שבו דימויים אלו לא יזלגו לתוך עולם הפנטזיות שלנו. באופן דומה, אם נחזור רגע לדוגמה של האישה הלסבית המפנטזת על גברים, יש לקחת בחשבון כי אנו חיות בחברה שבה עדיין רובו המוחלט של עולם הדימויים המיני עליו גדלנו והתחנכנו הינו עולם דימויים גברי, הטרו-נורמטיבי ושמרני. לכן, מפתיע יהיה לפגוש באישה שעולם הפנטזיות שלה אינו כולל דימויים של נשיות נשלטת מול גבריות כוחנית.
מה עוד שהגבר, או הפאלוס, המופיע בפנטזיה יכול להוות ארכיטיפ סמלי בלבד המרמז למשל, על רצון בחוויה של חדירה, במפגש עם ניגודים, בשאיפה לנורמאליות בחברה שמגדירה משיכה הומוסקסואלית כחריגה ואף כמשאלה לחוויה מינית גרידא ללא המשמעותיות הרגשיות שיש למפגש עם אישה עבורה.
בגישה מעט אחרת ניתן לשאול – ומה אם אני אכן אישה לסבית ופתאום יש לי כמיהה לגבר? כיצד משרתת אותנו ההבניה החברתית במסגרתה אנו חייבים לבחור זהות ונטייה מינית אחת ולדבוק בה? מדוע אינני יכולה לבחור ביחסים עם נשים ולחשוק ארוטית גם בגברים מבלי לחוש שיש לכך השפעות הרות גורל? לעולם המיניות יש פוטנציאל להיות שדה המשחקים שלנו המבוגרים ופעמים רבות מידי אנו מתנהלים בו ברצינות יתר ובחוקים נוקשים.
בחיינו קיימות ספירות רבות בהן אנו עסוקים ועסוקות במשטור ובביקורת עצמית. עולם הדמיון ככלל ופנטזיות מיניות בפרט מהוות מרחב שבו מותר לנו הכול בלי ליצור פגיעה באחר. לכן, העיסוק בשאלות אודות משמעותן של הפנטזיות המיניות שלנו הוא חשוב רק במידה שבה הוא משרת את היכולת שלנו להשתחרר ממחשבות ודפוסים מגבילים, לפגוש את האני האותנטי שלנו מקרוב ולאפשר לעצמנו ללכת בעקבות ליבנו ונפשנו אל עבר תשוקה, עונג, ריגוש ואהבה.
* מעין גרבר - מטפלת גוף-נפש ומנחה למיניות בריאה תתארח השבוע בליין "שני מיני" באמזונה בר, יום ב', לילינבלום 23, תא 20:00 www.maayangerber.com