אישה יושבת, ולרגליה אישה בדמות כלבה מלקקת את נעליה. היא זורקת לה עצם, כשהיא נחמדה. אני צופה באישה אחרת יונקת משדיה של אישה בוגרת נוספת, ואיזה גבר במסיבה מגלה לי שמתחת למכנסיים המחויטים הוא בכלל לובש טיטול.
דמויות הנשים והגברים מטשטשות במקום הזה, עוטות על עצמן זהויות של שולט//נשלט//כלבה/ילדה/דדי/בוי, ועוד שלל זהויות שאינן חופפות דווקא לחלוקה המגדרית של או גבר או אישה. המחזה הזה מקבל תוקף בתת-התרבות הבדס"מית (באנגלית BDSM – ראשי תיבות לקשירה, שליטה, משמעת, סדיזם, כניעה, מזוכיזם).
יחסים בדס"מיים מושתתים על חילופי כוח בין בוגרים/ות, בהסכמה. הסצנה הבדס"מית נמצאת בשולי התרבות השלטת, "הוונילית", שמציגה סקס לכאורה עדין, אוהב ושוויוני בין גבר לאישה. אלא שאני טוענת שבכל סוג של סקס ישנם יחסי כוחות, אבל לרוב הם נשארים סמויים. הבדס"מ הופך אותם לגלויים ומאפשר לנו לשחק בהם.
הנורמה החברתית "הוונילית" מספרת לנו שישנם שני מגדרים – גבר ואישה. היא מספרת לנו על אודות סקס הטרוסקסואלי למטרת רבייה או כמשהו רומנטי. היא מכתיבה לנו כיצד על נשים ועל גברים לנהוג ולדבר, ובכלל טוענת שסקס הוא משהו פרטי. אבל, יש גם משהו אחר. המונח 'קווירי', לפי הגדרתה של החוקרת הפמיניסטית איב קוסופסקי סדג'וויק, משמעותו שחרור מהגדרות, מכבלים הגמוניים של משטור מיניות, מגדר, גיל, אתניות, מצב סוציו-אקונומי וכיוצא בזה. בדס"מ קווירי מהווה פלטפורמה בדיוק לזה.
בתת-התרבות הבדס"מית הקווירית, יש בוצ'ות, והומואים, וביסקסואליות, ופמיות, ודייקיות, וטרנסיות, וג'נדרקווירים; יש מחנכים, יש סדיסטיות, יש סוויצ'ים, יש א-מיניות, יש אינטרסקס. החלוקות המוכרות נעלמות ובפרק הזמן בו מתרחשת פעילות בדס"מית, גבר מבוגר שמגדיר עצמו כהטרוסקסואל יכול בכלל להיות תינוקת; ואדם ממצב סוציו-אקונומי נמוך יכול/ה להיות בעל/ת הרמון.
א/נשים בדס"מיים/ות, כשהן/ם מזדהות/ים ככאלה, רואות/ים בכך זהות לכל דבר ועניין. אני משתמשת בתיאוריה של החוקרת הפמיניסטית ג'ודית באטלר שטוענת שזהות מגדרית היא לא משהו סטטי שנולדנו איתו, אלא משהו דינאמי שמתגבש, משך כל החיים למעשה, פרפורמטיבית. הפרפורמנס ("המופע") כולל שפה, שפת גוף, ביגוד והתנהגות בהקשרים מסוימים.
ההגדרה הזו מתאימה להפליא לזהות בדס"מית. שהרי הזהות הבדס"מית מתגבשת על ידי סך הפעולות המתרחשות בהקשר מסוים - הסשן הבדס"מי. אין זו חליפת הויניל לבדה או השוט ששוכב בארון, זה מה שהאדם עושה עם החליפה והשוט.
בדס"מ נמצא עמוק בארון. א/נשים חוששים/ות להזדהות כבד"סמיים/ות, מחשש לסנקציות. בדומה ללהט"בים (לסביות, הומואים, טרנסג'נדרים/ות, ביסקסואלים/ות, אינטרסקס, א-מיניים/ות, קוויר). א/נשים בדס"מיים/ות חוששים/ות לפגוש בוס במסיבה, לדעת האם וכיצד להעלות את הנושא בדייטים עם א/נשים מ"הונילה", ונפגעות תקיפה מינית מתקשות להסביר לחוקרת במשטרה מדוע סימנים מסוימים על הגוף הם בסדר, ואחרים אינם בסדר.
ישנם להט"ים בדס"מיים/ות, שנחבאים/ות בקהילה הדומיננטית בארץ, בה יש רוב סטרייטי. אמנם, זהות בדס"מית אינה חופפת לזהות להט"בית, אך מאחר וישנם קשיים וחוויות דומות, אני חושבת שחשוב ליצור שיח פתוח, קשוב, ביקורתי וסובלני על בדס"מ.
בדס"מ אינו בהכרח שובניסטי (כמו שהוא אינו בהכרח פמיניסטי), ולא ניתן להסיק מהתפקידים הבדס"מיים – שולט/ת ונשלט/ת – על טיב היחסים בין הא/נשים. כלומר, זה שהאישה שולטת בגבר לא אומר שהיא לא מוחפצת על-ידו באותו הזמן. ואישה שנשלטת על-ידי גבר דווקא יכולה לשלוט בעצמה בסיטואציה, באומרה מה היא רוצה ומה היא אוהבת.
כדי לשבור סטריאוטיפים, כדי לאפשר לאנשים, ובמיוחד לנשים ולמי שלא עונה לבינאריה מגדרית, לממש את מיניותם, צריך לדבר על הדברים האלה.
בדס"מ קווירי הוא סקס גלוי, שמדברות עליו, שאומרות בו מה אוהבות ומה רוצות. גם אם הוא כולל כאב, הוא יכול להיות מאוד רך ואוהב. נדרשת מידה גדולה של אינטימיות, כדי לשים את מבטחך בידי אדם אחר, כמו שנדרשת מידה גדולה של כנות כדי לומר מה אני רוצה ולממש את זה.
* הדברים הללו הם חלק מההרצאה "עושות בכוח - בדס"מ קווירי", שתינתן על ידי פנינה מולדובנו. ההרצאה תתקיים מחר, ביום שני, 22/9/14, בשעה 20.30, באמזונה בר, לילינבלום 23, ת"א. ההרצאה מיועדת לנשים ולכל מי שמזדהה כאישה. עלות כניסה: 10 שקל.
* פנינה מולדובנו היא פעילה חברתית, לקראת הגשת תיזת מ"א בבלשנות. היא יצרה את הגוש הבדס"מי הראשון במצעד הגאווה בת"א, הרצתה על בדס"מ רדיקלי בכנס 'סקס אחר' באוניברסיטת ת"א ובפני קבוצות פעילים/ות חברתיים/ות רבות.