>> לקבוצה של mako גאווה בפייסבוק כבר הצטרפתם?
20 חברים מפעילים את עמוד הפייסבוק של קבוצת LGBT Israel. הם מגיעים מכל הקשת המגדרית והחברתית בתוך קהילת הלהט"ב, מתנדבים בארגוני הקהילה השונים ועובדים ימים כלילות כדי "להוות בית וירטואלי לקהילת הלהט"ב(ק) בישראל ולייצג אותה כלפי חו"ל".
"לאורך השנים קידמנו אג'נדות רבות", אומר ערן דיעי אחד ממקימי הקבוצה, "מנישואין ופונדקאות, דרך מודעות בתקופת הבחירות למצעי המפלגות בנושאים הנוגעים ללבנו ועד תרומה לקהילה כמו סדר פסח באגודה ועוד. כמו כן, העמוד משמש במה להתארגנויות חדשות בפריפריה למשל המצעדים באשדוד, חדרה, באר שבע ועוד, לתאים הגאים שקמו ואף מסייע לריינבול תל-אביב בגיוס כספים לקראת הנסיעה לבלגיה".
העמוד הוא חלק מקבוצת LGBTIL, המורכבת מעמוד וקבוצת פייסבוק, חשבון טוויטר (שנועד בעיקר לעיתונות הזרה ולתיירים מחו"ל), חשבון אינסטגרם ומעמוד האירועים של קהילת הלהט"ב בישראל. העמוד מנוהל כיום על ידי קבוצת מתנדבים המונה כ-20 להט"בים מרקע מגוון.
לאור הגידול בנתוני העמוד ופריחתו מחדש, החליטו חבריו להשקיע בתחרות לבחירת לוגו חדש ונעזרו בליין המש-אפ A.D.D על מנת לעודד את הקהל ליצור לוגו שיחבר בין סמל/דגל ישראל לבין סמלי הגאווה. 10 מהיצירות הבולטות אנחנו מפרסמים כאן. "לוח הזמנים של התחרות הנו קצר יחסית, אך כבר קיבלנו מעל ל-15 עיצובים וההרשמה לעיצובים נוספים פתוחה עד ה-8.4. ניתן להצביע בלייק באלבום התמונות שבעמוד עד ה-11.4".
חלוצי הגאווה בפייסבוק
הקבוצה שמונה מעל ל-3,000 חברים החלה את דרכה לפני 6 שנים. "הגלגול הראשון של LGBT Israel היה קבוצת פייסבוק שנקראה במקור 'Gay Israel'", מספר דיעי. "היא הוקמה בשנת 2007 על ידי מי שהיו בזמנו ההומואים הפעילים ברשת החברתית שהייתה אז בחיתוליה בישראל, והפכה מהר להיות בין הגדולות בישראל דאז, עם כ-2,500 חברים. כבר בהתחלה, הוחלט להעניק הרשאות ניהול לנציג מכל ארגון מוביל בקהילה (האגודה, המרכז הגאה, הבית הפתוח, חושן, הוועד למלחמה באיידס ועוד). זאת על מנת שתהיה להם במה ישירה לקהל הגולשים".
עם השקתה של פייסבוק את טכנולוגיית עמודי הפייסבוק, התלבטו החברים אם להגר לפורמט החדש. "בחודש אוגוסט 2009 התרחש הרצח בברנוער וביום למחרת הוקם העמוד, כשמטרתו הראשונה הייתה להביא כמה שיותר אנשים לעצרת בכיכר רבין. לאחר מכן, החלטנו שהעמוד יעמוד במרכז המאבק של הקהילה בישראל נגד הומופוביה וימנף את כוחה במספרים. ביומיום העמוד שימש כדי ליידע על האירועים השונים ולדווח על ידיעות בתקשורת לגבי הקהילה הגאה - על מנת להעלות את המודעות ולגרום לשינוי מהשטח".
עם הזמן, כל ארגון הקים עבור עצמו עמוד פייסבוק והעדכונים בעמוד LGBTIL נותרו רק עבור אירועים בקנה מידה ארצי. "במשך כ-3 שנים היה העמוד בצמיחה אטית של כמה עשרות עוקבים חדשים מדי חודש וקיבל לייקים ספורים מדי יום", מוסיף דיעי.
מבין הקבוצה המקורית נותרו בהנהלת העמוד דיעי, דודי בר-טל וטל רז. כאשר בחצי השנה האחרונה קיבל העמוד רוח גבית בעזרת קבוצות שונות כמו "חבר מביא חבר" ו"ריינבול תל-אביב". "דרך אותן קבוצות הגיעו אלינו מספר מנהלים חדשים, בינם גל כץ ומיקי זאידל, שניהם מריינבול. בחודש האחרון צמח העמוד מ-1,800 ל-3,000 לייקים ואף הגיע בשבוע מסוים ל-65,000 גולשים שעיינו בתכנים, מתוכם מעל ל-2,500 שהגיבו, לייקו, או שיתפו תכנים באותו שבוע".
לאחרונה הצטרפו להנהלת העמוד גם בן אילן, רפי טל, סופי מנשה, עדי גולדשטיין, דניאל מריומה ושחקן חיזוק בינלאומי, כתב המגזין הבינלאומי GayStarNews דן ליטואר.
דיעי מדגיש כי לשיתוף הפעולה בין החברים הרבים יש יתרון בולט. "ריבוי החברים דווקא נותן לנו כלי נהדר של ריבוי עמדות ודעות. אף פעם לא משעמם אצלנו". בנוסף, מפעילים החברים קבוצת פייסבוק סודית, שהוקמה בחודשים האחרונים ובה מתנהלים הדיונים. "יש בה חלוקה לצוותים של 3 חברים כאשר כל אחד מהצוותים אחראי על משהו אחר (ניהול, חדשות פנים וחוץ, ממים, אינסטגרם, טוויטר, חיי לילה, שת"פים וכו' וכו'). גם יש כמובן הבדל במידת ההשקעה בין החברים, מן הסתם שלישיית הניהול ושלישיית החדשות לוקחים חלק יום-יומי בעמוד והיתר בעיקר עוזרים פה ושם".
איזה תגובות אתם מקבלים?
"בחודשים האחרונים העמוד מקבל תגובות חמות מהקהילה, מרבית העדכונים שלנו מקבלים עשרות לייקים ושיתופים ומדי יום מתפתח דיון משמעותי בתגובה לכתבה שמתפרסמת באחד מכלי התקשורת או אפילו 'מם' משעשע שתופס את עינינו. לצד התגובות החמות, מגיעה גם ביקורת מגוונת, בעיקר כנגד הדרת מיעוטים כאלה ואחרים. הקבוצה עושה כמיטבה לכלול כמה שיותר גורמים ובעלי דעות מגוונות ומזמינה לשורותיה כל להט"בק/ית באשר היא או הוא שכוונתו להועיל עם הקהילה ללא תמורה.
בעתיד הקרוב, התכנון הוא לשלב בקבוצה גם אלמנטים של תיירות ותרבות גאה, עסקים גאים וחיי-לילה, על ידי שיתוף פעולה עם ארגונים גאים (כמו קבוצת מילק אותה קידמנו בחודש פברואר) ושימוש יצירתי באינסטגרם כדי להגיע לצעירים מרחבי הארץ והעולם. אנו נמצאים במגעים בימים אלו עם מספר ארגונים ועמודים נוספים ומזמינים גופים נוספים ליצור איתנו קשר.