>> לקבוצה של mako גאווה בפייסבוק כבר הצטרפתם?
מצעדי הגאווה בעולם כולו כוללים חסויות ענק של חברות מקומיות. בטורונטו אפשר למצוא את חברת הרכבות הקנדית ואת אחד מהבנקים הגדולים במדינה. בלוס אנג'לס יצרנית הבירות האמריקאית – Budwiser נותנת חסות מרכזית לצד חברת התקשורת AT&T וחברות הענק האמריקאיות קוקה קולה וג'ונסון אנד ג'ונסון.
בסן פרנסיסקו חברת התעופה Virgin America וחברת משחקי האונליין Zynga מעניקות חסויות ובניו יורק קוקה קולה נותנת את החסות הראשית לצד חברת התעופה "דלתא".
אירועי הגאווה השנה גדלו ויתקיימו גם לראשונה בערים נוספות, בהן חדרה ופתח תקווה. ועדיין, הקהילה הגאה לא מצליחה לתרגם את הנראות הציבורית לכוח כלכלי. על אף פנייתנו לכמה מהחברות המובילות במשק הישראלי לקבלת הסבר לעניין, לא זכינו לכל מענה או התייחסות.
שי דויטש, יו"ר האגודה, מסביר את הקושי שבמיתוג הקהילה הגאה ככוח צרכני. "בכל העולם חברות נלחמות על הזכות לממן מצעדי גאווה והסיבה היא כלכלית נטו. אנחנו כח כלכלי נפלא אבל אנחנו, כקהילה, לא חשפנו את זה מספיק. הסיבה שחברות נרתעות היא כי לחרדים יש כח כלכלי גדול יותר". יחד עם זאת, הוא אופטימי: "אני מאמין שאנחנו בתחילתו של תהליך שבסופו של דבר יביא חברות גדולות לרצות לתת חסויות. אפשר להסתכל על העולם כולו בנושא הזה, אבל אנחנו פשוט שונים מאוד מכל העולם".
גוגל תומכים בקהילה הגאה משנת 2008
בארץ, למעט עיריית תל אביב המממנת את מצעד הגאווה ותומכת בגלוי באירועים בעיר מדי שנה, אין שום חברה גדולה או נותנת חסות עיקרית לאירועים. הקבוצה היחידה והבולטת שתומכת בלי חשש בקהילה הגאה היא גוגל וקבוצת ה'גייגלרים' בתוכה. אלה תומכים בפעילויות שונות של ארגונים להטב"ים, אם זה ע"י צעידה משותפת עם קבוצות כמו הוועד למלחמה באיידס בשנת 2009, תמיכה באיגי – ארגון הנוער הגאה ב- 2010, עם חברותא ב-2011 או על-ידי מתן חסות לאירועים שונים, כגון: הכנס להורות חד-מינית.
>> גוגל: מקום העבודה הכי גייפרנדלי
דודי בר טל, מנהל תפעול ונכסים בחברה, מסביר. "מאז 2008, גוגל דואגת לצעוד כל שנה במצעד ולגייס עובדים נוספים (גם סטרייטים) התומכים בקהילה ובזכויותיה. לפני שנתיים היתה לנו פולקסווגן ממותגת ושנה שעברה משאית עם בובות-ענק של אנדרואידים גאים. ההירתמות שלנו מגיעה כחלק מתכנית ה"גיוון" (diversity) של גוגל ובתמיכה הברורה מאוד של מקימי גוגל - לארי פייג' וסרגיי ברין בקהילה. אנחנו שמחים להיות חלק מחברה שמכירה בזכויות להטב"יות כזכויות שוות ומובילה מהלכים בינלאומיים להכרה הזו.
בר טל ואלון חן, סמנכ"ל השיווק השיקו לראשונה את הפעילות בישראל ב- 2008. "שנינו עובדים בחברה כ- 6 שנים. שנינו גם היינו פעילים בעבר ובהווה באופן אישי בארגונים שונים, בהם 'יש עם מי לדבר', 'איגי' ועוד".
אז מדוע גוגל לבדה? למה החברות הישראליות לא עושות את זה במצעד הגאווה בתל אביב? האם זו השפעה של הכח החרדי בלבד או בורות כלכלית של חברות מקומיות?
פוחדים מהחרדים
רמי הסמן, מרצה לשיווק חברתי ופוליטי במרכז הבינתחומי בהרצליה, נותן קצת רקע. "כשחברת YES נכנסה לשוק, סמנכ"לית השיווק שלהם הייתה גלית בן שמחון והיא עמדה מאחורי המעורבות של החברה במצעדי הגאווה, מתוך תפיסה אישית מאוד נבונה וגם מתוך מחקרים שאנחנו מכירים בכל העולם שמראים כי הקהילה מובילה טרנדים ומשפיעה. אם אתה מצליח לשכנע את הקהילה, הרבה פעמים הקהל הכללי מגיע לאחר מכן".
הסמן חושב שחלק גדול מההצלחה הראשונית של YES היה שהקהילה אמרה YES. "אנחנו היינו איתם והם היו איתנו. זה קרה גם בתחום התיירות, כמו במיקונוס, שהיה בהתחלה אתר של הקהילה והפך לאחד מהאיים התיירותים ביותר ביוון, כך גם לגבי איביזה בספרד ועוד מקומות רבים".
הרעיון שעמד מאחורי מיתוג תל אביב כעיר "גאה" היה להביא את כל הקהילה מהעולם, טוען הסמן, מתוך ציפייה כי לאחר מכן גם השאר יגיעו וזה בדיוק מה שקרה. תל אביב הפכה למותג בינלאומי של תיירות צעירים. "המעורבות הגבוהה מאוד של אנשי הקהילה בתחום התרבות, התקשורת, יחסי הציבור ודעת הקהל משליכה הרבה מעבר לקהילה עצמה. יש השפעה מעבר לכח הצרכני של הקהילה, יש איזשהו ripple effect, אפקט פרפר שעובר לשאר הקהלים. בכל העולם מכירים בנושא הזה ולכן חברות ענק בינלאומיות מבינות שחלק מההצלחה שלהן טמון בתמיכה שלהן בקהילה הגאה".
ניתן לראות זאת באופן ברור בהחלטתו של ברק אובמה עכשיו לתמוך בנישואים חד-מיניים. "זוהי החלטה אסטרטגית לחלוטין. הוא לא פונה רק לקהילה, אלא לקהל הצעיר כולו. גם הקמתו של mako גאווה הוא רלוונטי כאן. הערוץ מקדם את אתר האינטרנט של mako בכלל ולא את ערוץ הגאווה בפרט".
אז מה החשש העיקרי של החברות הגדולות בישראל? "יש גופים שהקהל החרדי מאוד חשוב להם כמו תנובה, אוסם ואל על. אבל יש גופים שפחות מפחדים מהעולם החרדי, כמו ישראייר, שעשו פעם קמפיין שפנה לקהילה ובנק הפועלים למשכנתאות שגם להם הייתה פעילות בעבר", מסביר הסמן. "הייתי מצפה מחברת קסטרו לתמיכה כי חלק מהמעצבים שלהם הומואים, המוכרים שלהם הומואים והקונים שלהם הומואים ורק אחר כך זה הפך להיות מיינסטרים. הקמפיינים שלהם עם דודי בלסר ויונתן וגמן פונים לקהילה שלנו ולבנות ולצערי, הם עדיין לא יזמו פרסום לקהילה"?
ההשפעה הדתית עליה מדבר הסמן ניכרת לא רק בישראל, אלא בעולם כולו. רק השנה, בבריטניה, נערכה מתקפה תקשורתית מסוקרת של גורמים נוצרים נגד ענקית הדלק “Tesco”, שתמכה במצעד המקומי שם. לעומת ישראל, במקרה של בריטניה, ענקית הדלק לא נכנעה ללחצים והמשיכה את תמיכתה.
יניב וייצמן, יועץ ראש עיריית תל אביב לענייני הקהילה הגאה, מסביר. "זה נכון שחברות ישראליות לא נותנות חסויות, אבל זה יותר מורכב מזה. החברות הישראליות שמרניות יותר. בישראל קיימות קבוצות לחץ דתיות ובגלל זה זה כל כך קשה לקבל חסויות. למרות שזה אירוע ענק, עם מאה אלף איש. אל על דווקא נותנת חסות בכרטיסי טיסה. המהפיכה שעשינו בתחום התיירות – הסברנו שיש פוטנציאל גדול והחברות הבינו את האינטרס הכלכלי. אם נצליח לשווק את האינטרס הכלכלי שבחסויות זה יהיה נפלא."
"ברור שחסר אבל זו לא רק שאלה של כסף, זו שאלה של עוצמה כלכלית. ברגע שהמותגים החזקים במשק יהיו מעורבים, יהיה בזה משהו הצהרתי. עיריית תל אביב היא אחת מהיחידות בעולם שמעניקה מימון למצעד הגאווה וזה המזל הגדול שלנו".
>> היכנסו ותיהנו מכתבות נוספות בערוץ הגאווה
>> אירועי הגאווה 2012 – כל העדכונים
>> אירועי הגאווה בפריפריה: מי צריך את זה?