תושבי ירושלים נחשפו אתמול לשלטי חוצות שנתלו ברחבי העיר, ועליהם תמונה של זוג הומואים תושבי העיר. התמונה של דניאל יונס ובן זוגו אורי ארמן, ילידי העיר, פורסמה במסגרת קמפיין חדש של תיאטרון החאן הירושלמי. בעשרות שלטי החוצות שנתלו ברחובות הרצוג, טשרניחובסקי, שדרות בן צבי ובעוד מקומות, הוצגו תמונות של מנויים בתאטרון, בהם חילוניים ודתיים, צעירים ומבוגרים וגם זוג הומואים.
יונס, יו"ר ארגון חברותא להומואים דתיים, ובן זוגו ארמן, דתי לשעבר, הסכימו להשתתף בקמפיין בלי לחשוב פעמים, במטרה לקדם נראות להט"בית בירושלים. "נראות כזאת היא אחד הכלים הכי טובים לשינוי. אנחנו לא מתנשקים בתמונה או עושים משהו שעלול להיחשב פרובוקטיבי, והמסר הוא להגיד כבדרך אגב שאנחנו גם הומואים, אבל זה ממש לא משהו שונה או מיוחד", מסביר יונס. שני בני הזוג מעורבים בעיר מבחינה חברתית ופוליטית ואוהבים מאוד את העיר. ארגון "חברותא" מורכב מגברים הומואים בני החברה הדתית שפועלים יחד במטרה לקדם שיח מקבל ומכיל של להט"ב מהחברה הדתית ולחיזוק תחושת שייכותם לקהילה הגאה בכלל, במקביל לשינוי התפיסות בעולם הדתי כלפי להט"ב.
>> שיווק לקהילה הגאה: "הגיע הזמן שתראו גם אותנו"
לדברי יונס, בשנים האחרונות קיים שינוי בעיר ביחס לקהילה גם אם הדבר לוקח זמן רב. "יש תהליכים בעיר בקרב הציבור הפלורליסט, שבתוכו נכלל הציבור הלא דתי וציבור חובשי הכיפה הסרוגה. לדוגמה, הרבה להט"בים בעיר לא בוחרים לגור באזור אחד אלא בכל רחבי ירושלים. יותר ויותר בתים פרטיים ובתי עסק תולים את דגלי הגאווה וגם המצעד בירושלים הופך משנה לשנה לגדול יותר והוא, ללא ספק, הפגנת הפלורליזם הגדולה ביותר בישראל. המצעד בירושלים הוא כבר מזמן סמל לפתיחות ולשוויון".
בעוד שמעמד הקהילה בארץ מתקדם בתחומים רבים, דווקא עולם הפרסום נותר מאחור ובפער רציני ממדינות אחרות כמו ארה"ב. משרדי הפרסום בארץ פונים באופן ישיר לקהלים כמו דתיים, חיילים, גמלאים וצעירים, אבל פנייה ישירה לקהל הגאה כמעט ולא נראית על מרקע הטלוויזיה ובשלטי החוצות. לכן, הבחירה של תיאטרון החאן להציג תמונה של זוג הומואים, ולציין בפירוש שהם חיים יחד כבר ארבע שנים, איננה מובנת מאליו בחברה הישראלית, ובוודאי לא בקרב החברה הירושלמית.
>> "יצאתי מהארון בפני אחי הגדול - ואז הוא יצא בפניי"
>> "עד שסיפרתי לאשתי שאני הומו הרגשתי אשם מאוד"
האם החברות בישראל ומנהלי הפרסום והשיווק ישכילו להבין שפרסום ישיר לקהילה הגאה עשוי למשוך לקוחות חדשים בקרב הקהילה, כמו שעשתה חברת ניסאן בזמנו? ימים יגידו.