אסי ואלברט פורצים דרך

לראשונה בישראל: בני זוג גאים יכהנו כפרזנטורים משותפים - אסי עזר ובעלו אלברט אסקולה הם הפרזנטורים החדשים של חברת הביטוח AIG בשנתיים הקרובות (לפחות), כשהקמפיין הראשון בכיכובם של השניים צפוי לצאת כבר בחודש הבא. השניים יובילו את הקמפיינים של החברה בסדרת פרסומות משעשעת במיוחד.

אך זו תהיה הפעם הראשונה של עזר כפרזנטור לצד בן זוגו, אלברט אסקולה, אדריכל במקצועו שקיבל לאחרונה אזרחות ישראלית. אסקולה עשה כבר את טבילת האש הראשונה בתקשורת בתכנית הדוקו ריאליטי "יס מן" של yes . 

שבוע קולנוע נשי בסינמטק תל אביב

כבר בשנת 2014 הפסטיבל הבינלאומי לקולנוע גאה התחיל להקרין במשך שבוע סרטים שעוסקים  בנשים להט"ביות לציון יום האישה, וכחלק מסולידריות בין מאבקים ושימת דגש על יצירה קולנועית העוסקת בחברות בקהילה הגאה. השנה הסרטים יוצגו במסגרת שבוע קולנוע נשי בסינמטק תל אביב בין התאריכים 4-10 למרץ, בתקווה והיצירות הקולנועיות יחשפו לקהל נוסף מחוץ לקהילה הגאה.

הפסטיבל יקיים הקרנות טרום בכורה לסרטים שיוקרנו בהמשך בפסטיבל הבינלאומי ה-15 לקולנוע גאה (שיתקיים ב-4 ביוני עד ה-13 ביוני). כל הסרטים הגיעו מפסטיבלי הקולנוע המובילים והחשובים בעולם. אלו הסרטים שיוקרנו:

"אמה"

סרטו החדש של הבמאי, פאבלו לארין ("ג'קי", "נרודה", "לא") בכיכובם של מריאנה די גירולמו, גאל גרסייה בארנל. השתתף בתחרות הרשמית בפסטיבל ונציה 2019 שבו זכה בפרס UNIMED הוא הוקרן גם בפסטיבלי הקולנוע החשובים בטורונטו, סאנדנס ורוטרדם.

לאחר אירוע מזעזע המערער את חיי משפחתה ונישואיה לכוריאוגרף של להקת המחול המודרנית, שבה היא מככבת, אמה יוצאת לאודיסאה של שחרור אישי. דרמה סוחפת ואנרגטית על אמנות, תשוקה והמשפחה המודרנית בסרט שחוקר ביסקסואליות ופאנסקסואליות כפי שעוד לא נראה קודם לכן על גבי המסך הגדול.

"שפה משותפת"

סרטה של הבמאית/תסריטאית/מפיקה ושחקנית, איזבל סנדובל. דרמה ריאליסטית עצמאית רבת עוצמה שגם עשתה היסטוריה לאחר שנבחרה להתחרות בפסטיבל ונציה 2019  במסגרת Venice Days היוקרתי. לא לעתים קרובות סרט של אשת קולנוע טרנסג'נדרית שגם ביימה, כתבה ואף מככבת בסרט בתפקיד הראשי נבחר לאחד מפסטיבלי הקולנוע הגדולים בעולם.

אוליביה (איזבל סנדובל) היא אשה טרנסג'נדרית פיליפינית ללא גרין קארד, שעובדת כמטפלת באולגה (לין כהן), אישה רוסיה מבוגרת, בברייטון ביץ', ברוקלין. כשהאפשרויות להשגת מעמד חוקי בארצות הברית אוזלות, דווקא אז אוליביה מסתבכת במערכת יחסים רומנטית עם אלכס (אמון פארן), נכדה של אולגה.

"שתינו"

סרטו של פיליפו מנגטי הוקרן בבכורה עולמית בפסטיבל טורונטו 2019 ובהשתתפותה של כוכבת הקולנוע הגרמניה ברברה סוקובה (חנה ארנדט). נינה ומדלן, שתי נשים בגמלאות, מאוהבות בסתר במשך עשרות שנים. מבחינת כולם, כולל המשפחה של מדלן, הן פשוט שכנות המתגוררות בקומה העליונה של הבניין, דלת מול דלת.

הן באות ועוברות בין שתי הדירות שלהן, חולקות יחד את התענוגות הרכים של חיי היומיום, עד ליום שבו אירוע בלתי צפוי משבש את שגרת חייהן, דבר שגורם לבתה של מדלן לחשוף לאט את האמת אודותיהן.

"המוות יבוא וייקח את עיניך" 

סרטו של חוסה לואיס טורס לייבה הוקרן בבכורה עולמית בפסטיבל סאן סבסטיאן 2019. כשמריה מקבלת אבחנה מהרופא שהיא גוססת ממחלה קטלנית וימיה ספורים, היא ובת זוגה אנה עוברות להתגורר בבית קטן ביער, שם הן מגלות את האהבה מחדש שאבדה לשגרה. מחוץ לקירות הבקתה המוות מחכה.

יצירה פיוטית, מפתיעה ומרגשת, על השלמה עם הגורל שלנו שיכול להיות מפחיד וכואב אבל גם מלא נחמה ותקווה.

"פוקסי מרקינס"

סרטה של מדלן אולנק הוקרן בבכורה עולמית בפסטיבל סאנדנס 2013 ויוקרן לראשונה בישראל באופן חד פעמי. קומדיה חתרנית ונועזת של היוצרת העצמאית בעלת הקול הכול כך ייחודי שסרטיה "לילות פרועים עם אמילי" ו"לסבית תלותית מהחלל החיצון מעוניינת בדומָה" הוקרנו בעבר בפסטיבל. מרגרט היא "זונה-בראשית דרכה" ולסבית נטולת מזל בכל הנוגע לרומנטיקה וסקס. ג'ו היפה והבטוחה בעצמה היא זונה מקצוענית שיודעת איך לסובב נשים, אך מחשיבה את עצמה להטרוסקסואלית. הצמד מסתובב ברחובות ניו יורק ונתקל בשלל טיפוסים צבעוניים: עקרות בית חרמניות, נשים שמרניות שבסתר מתנסות עם נשים, מוכר אביזרי מין ארוטיים ועוד.

התסריטאית-במאית מדלן אולנק בעלת חוש ההומור הייחודי יוצרת סרט Buddies מהסוג שלא נראה כמותו, שהוא גם מחווה פרודית לסרטי גייז ארוטיים זולים מסוף שנות ה-60, ה-70 וה-80 על זנות ממין זכר.

אימהות לסבית בישראל: הורות תחת חובת הוכחה

מזה שלושה עשורים נשים לסביות בישראל מגדלות ילדים במסגרת משפחות חד-מיניות מתוכננות ללא אב. הן עושות זאת בהקשר חברתי-פוליטי שבו הקהילה שאליה הן משויכות סובלת מדעות קדומות, אלימות ואפליה. הספר החדש "אימהות לסבית בישראל" עוקב אחר ההבניה המתפתחת של הזהות הלסבית מפתולוגיה אישית לקטגוריה תרבותית אלטרנטיבית, תוך כדי התבוננות בתהליכי ניהול סטיגמה וניסוח של תודעה חדשה בקרב קבוצות מיעוט שהתקרבו מהשוליים החברתיים למרכז. הספר בוחן את משמעות המעבר של נשים לסביות לאימהות ולמשפחתיות מנקודת המבט של הנשים עצמן: כיצד הן מנסחות את הזהות שלהן ? איזה משמעות הן נותנות לחוויות חייהן?

אימהות לסבית בישראל  (צילום: יחסי ציבור,  יח
מתוך כריכת הספר|צילום: יחסי ציבור, יח"צ

סיפורי החיים של הדור הראשון של אימהות לסביות בישראל מאירים אותן כנשים אמיצות ופורצות דרך אשר מתמודדות עם סטיגמה חברתית כפולה: סטיגמה ביחס לנטייה המינית שלהן וסטיגמה  ביחס למשפחה ללא אב. "נטל ההוכחה", כלומר הלחץ להוכיח לחברה ההטרוסקסואלית שהן יכולות לגדל ילדים בריאים בקונסטלציה משפחתית שנויה במחלוקת, היווה את הבסיס להפקת גרסה ייצוגית של "הורות לדוגמא", ובה בעת נחשף כאחד ממקורות הלחץ הפנימיים המשמעותיים בעבודת האימהות שלהן.

ספר זה מהווה מסמך אנושי מרתק ומרגש שבו נשמעים לראשונה קולותיהן של אימהות במשפחות לסביות מתוכננות בישראל. כותבת הספר, ד"ר אלונה פלג, היא חוקרת בתחומי המגדר והחינוך; עובדת כיועצת חינוכית וארגונית; מרצה במכללת לוינסקי לחינוך ובבית הספר לחינוך במסלול האקדמי המכללה למנהל. ד"ר פלג מצליחה להציג את נקודות החוזק של התא המשפחתי הלסבי, לצד הלחצים, הקשיים והאתגרים  הייחודיים שעמם מתמודדים האימהות והילדים שלהן, בתוך התא המשפחתי ומחוצה לו: מול משפחות המוצא, הסביבה הרפואית, החינוכית והחברתית. בסוף הספר ניתן למצוא מתווה להכרה, שוויון והכלה של משפחות חד-מיניות, מתווה אשר מציע עקרונות והמלצות יישומיות למקבלי החלטות ומעצבי מדיניות מצד אחד, ולמורים, יועצים חינוכיים, עובדים סוציאליים ומטפלים, מצד שני.

אלבום משירי משוררים הומואים

דרור בן יעקב משחרר אלבום שכולו מוקדש לשירי משוררים הומואים, "דרך הלב". האלבום כולל שירים ישראלים ומתורגמים, מזמנים ותקופות שונות, מהמאה ה-19 ועד לימינו. דרור בן יעקב הוא זמר, כותב ומלחין בסגנון שהוא המשך ישיר ואותנטי למוזיקה הישראלית של שנות ה-60 וה-70.

החיבור בין שירי משוררים הומואים כמו לורקה, קוואפיס, אודן, חזי לסקלי, וולט ויטמן, יואב גינאי ועוד, יחד עם סגנון הפולק-רוק-שנסון ישראלי של דרור, מציג פן אמנותי מוזיקלי אחר ופחות מוכר, מהמוזיקה המקושרת בדרך כלל עם קהילת הלהט"ב.