מחקר שנערך במכללת לוינסקי לחינוך בדק מה עמדתם של בוגרים ותלמידים לגבי דיון בכיתה ב-13 סוגיות שנחשבות לשנויות במחלוקת. בקרב הבוגרים נמצא כי ההתנגדות הגבוהה ביותר לקיום דיון היא בנושאים הבאים: נישואים חד מיניים (28%), שוויון הזדמנויות מלא לערבים (25%) ומוסריות פעולות צה"ל בשטחים (24%). ואילו בקרב התלמידים שלושת הנושאים המעוררים את ההתנגדות הגבוהה ביותר הם: הרחבת התנחלויות ביהודה ושומרון (27%), שוויון הזדמנויות מלא לערבים (25%) ופתרון לסכסוך עם הפלסטינאים (23%).
קבוצות המחקר כללו מדגם מייצג של 500 בוגרים, מדגם מייצג של 170 תלמידי תיכון ומדגם מייצג של 100 מורים. הנתונים נאספו באמצעות שאלון מובנה, שפותח במיוחד לצורך המחקר הנוכחי.
המחקר בדק את עמדתם של ציבור הבוגרים והתלמידים ב-13 סוגיות שנויות במחלוקת בחברה הישראלית בהם: נישואים חד מיניים, שוויון הזדמנויות לערבים, מוסריות פעולות צה"ל בשטחים, לימודים אקדמאיים בקבוצות נפרדות, הרחבת התנחלויות ביהודה ושומרון, גירוש מבקשי מקלט, גיוס חרדים לצבא, תחבורה ציבורית בשבת, חיזוק התרבות המזרחית, השוואת שכר עבודה של גברים ונשים, מעמד מערכת המשפט וזכות העם היהודי על ארץ ישראל.
>> מבט מבפנים: סצנת האורגיות של תל אביב נחשפת
>> "הלוואי שהיה לי תומך! החיים היו הרבה יותר קלים"
>> "אמרו לי שלא אהיה מרוצה מהתוצאה בסוף הניתוח"
פרופ' איציק גילת, ראש רשות המחקר במכללת לוינסקי לחינוך: "תפקידו של בית הספר בחינוך הפוליטי מהווה סוגיה מעוררת מחלוקת המעסיקה את אנשי החינוך, הן ברמה המערכתית של עיצוב המדיניות והן ברמה הפרטנית של ההוראה בכיתה. המחקר נערך על מנת לבחון את עמדותיו של הציבור הכללי, ציבור המורים וציבור התלמידים בסוגיה זו. היות ומשרד החינוך מעודד קיום דיונים בנושאים מעוררי מחלוקת, ממצאי המחקר עשויים לסייע למחנכים ומורים בבחירת הנושאים ובהכנת הדיונים. קיום דיון בנושאים מעוררי מחלוקת עשוי לקדם מעורבות חברתית, לקדם סובלנות לדעות אחרות ולפתח חשיבה ביקורתית. ממצאי המחקר מלמדים שתלמידים מצפים ממורים לשלב דיונים כאלה בכיתה, ואף להביע את דעתם האישית על מנת לשפר את איכות הדיון, מבלי לנסות לשכנע את התלמידים בעמדתם/ן".