אתר האינטרנט Airbnb, המתווך בין שוכרי יחידות נופש או מגורים לטווח קצר לבין בעלים של יחידות כאלה, נהייתה לאופציה המועדפת על נופשים רבים. אבל למרות הפופולריות הרבה ספגה החברה לא מעט ביקורת על יחס מפלה שמשכירים רבים מפגינים כלפי אורחים מסוימים.
זו טענה שמגובה גם במחקר של אוניברסיטת הרווארד, שגילה כי אורחים עם שמות "שנשמעים שחורים" מופלים על ידי בעלי נכסים המשתמשים בשירות. מקרה דומה התרחש בשבוע שעבר, אז סופיה, יוטיוברית צעירה, ביקשה לשכור עבור חברותיה ועבורה דירה בארמניה, במטרה לעבור בעיר ניתוח כחלק מהליך ההתאמה המגדרית. כשאלברט, המארח שלה, הבין כי השוכרת שכבר שילמה על השירות היא אינה אישה סיסג'נדרית, הוא הגיב בצורה משפילה ומבזה.
"צהריים טובים, סופיה", כתב אלברט בשיחת הצ'אט עם הלקוחה באתר. "אתן בנות או בנים? אני רוצה להבין. זה לא מלון, זו דירה עבור משפחות". למרות שהזהות המגדרית של סופיה לא אמורה לעניין את בעל הדירה, בדיוק כמו שנטייה מינית לא אמורה לעניין מראיין בראיון עבודה, סופיה בלעה את הגלולה המרה וענתה: "כולנו בנות. אני עוברת הליך רפואי ביירבאן, ונוסעת עם שתי חברות איתן אני גרה בלונדון".
Just wanted to check @Airbnb is this how hosts on your platform typically behave? pic.twitter.com/u3iflovmFI
— Sophie From Mars (@sophie_frm_mars) August 31, 2022
אבל אלברט לא עצר שם וביקש בשיא חוצפתו תמונה, כשהוא מבהיר באנגלית קלוקלת שהוא לא משכיר את הנכס להומואים וטרנסג'נדריות. על כך סופיה לא השיבה, אבל בעל הנכס המשיך והטריד אותה בשיחת וואטסאפ, כשהוא חוזר ומדגיש כי הדירה לא מיועדת לטרנסג'נדרים. הוא שלח עוד ועוד הודעות, דרש ממנה לשלוח תמונות ואף ניסה ליזום מספר שיחות וידאו מולה.
מדובר במקרה מצער כשלעצמו, אבל תגובתה של החברה הציבורית Airbnb הזיקה עוד יותר. סופיה פנתה לטוויטר, צייצה על המקרה וסיפרה שאנשי התמיכה של החברה ניסו, כלשונה, "לנפנף" אותה מקווי התמיכה שלהם, זאת בזמן שהם טועים בלשון הפנייה אליה ואל בת זוגה. גם לאחר הפנייה אל התמיכה, כספה של סופיה לא הוחזר לה, היא לא קיבלה סיוע במציאת פתרון חלופי ואף סנקציה לא הופעלה נגד בעל הנכס.
sorry babes this is nothing!! you can’t just tweet a link that says that you don’t like discrimination you actually have to do something to stop discrimination lmfao….
— thicarus (@dewymorn) August 31, 2022
שעה קלה לאחר שפרסמה את הציוץ, חשבון הטוויטר הרשמי של מוקד התמיכה של Airbnb הגיב לציוץ עם תגובה גנרית ובסיסית, בה נאמר בפשטות כי "החברה לא תומכת באפליה משום סוג", והציע לסופיה להגיש תלונה רשמית, בלי לפעול ישירות נגד המארח או לקחת צעדים קונקרטיים כדי לוודא שמקרים כאלה לא יחזרו על עצמם. הגולשים לא אהבו את התשובה: "מצטערים חמודים, לא עשיתם כלום", כתבה צייצנית אחת. "אתם לא יכולים פשוט לצייץ לינק שמפנה לאתר שבו כתוב שאתם נגד אפליה. אתם צריכים לעשות משהו כדי למנוע אפליה".
במהלך 14 שנות הפעילות של Airbnb, משתמשי הרשת מדווחים על חוסר יעילות מצדה במקרה הטוב, ועל אפליה חמורה במקרה הרע. הרשת אמנם שינתה את הנהלים שלה במטרה למנוע אפליה מצד המשכירים, אבל ראוי להזכיר שמדובר בשינויים שהתרחשו בעקבות תביעות נגד הרשת. הבעיה החמורה היא שגם אחרי אותם שינויים, משתמשים רבים כמו סופיה עדיין מדווחים על אפליה. בינתיים, נודע ש-Airbnb סילקו את אלברט מהאתר. ובכל זאת, עדיין נשאלת השאלה: למה Airbnb, תאגיד שמרוויח מיליארדים בשנה, לא מוכן לגבות את עמדותיו במעשים, וחשוב מזה – בכסף?