הזהות המגדרית של מרקוס אורליוס אנטונינוס אוגוסטוס, שהיה מוכר בשם אלאגבאלוס ושלט על רומא בשנים 218-222 עד שנרצח, היא נושא עליו היסטוריונים התווכחו לא מעט, זאת משום שדיווחים היסטוריים שונים מעידים כי השליט דרש שיתייחסו אליו כאל אישה.
הסכמה גורפת אולי אין, אבל כעת מוזיאון צפון הרטפורדשייר בבריטניה מודיע כי הוחלט לסווג מחדש את המידע על אלאגבאלוס ולעדכן את פרטי התצוגה, כך שבעתיד היא תוצג כשליטה טרנסג'נדרית. המוזיאון החליט לסווג את אלאגבאלוס בתור טרנסית בהתבסס על טקסטים המדווחים שהשליטה הרומית דרשה: "אל תקרא לי אדון, כי אני ליידי".
ההיסטוריון הרומי דיו קסיוס, שכתב על חייה של אלאגבאלוס, ציין כי היא הייתה נשואה חמש פעמים במהלך חייה - ארבע פעמים לנשים ופעם אחת נוספת ואחרונה לנהג מרכבה ועבד לשעבר בשם היירקולס. בנישואיה האחרונים של אלאגבאלוס, כך כתב דיו קסיוס, השליטה "הוענקה בנישואין וכונתה אישה, פילגש ומלכה". עוד כתב דיו קסיוס על אלאגבאלוס כי היא "נהגה לחבוש פאות ולהתאפר באופן קבוע". ההיסטוריון אולי ברנס, דרך אוניברסיטת ברמינגהאם, פרסם ראיות שהצביעו על כך כי השליטה הרומית התעניינה בדרכים להסרת איבר מינה ואפילו הציעה "סכומי עתק לכל רופא אשר יכול להעניק לה נרתיק".
דובר המוזיאון קווין הוסקינס, בכיר במועצת היזמות והאמנויות "נורת' הרטס", אמר כי הסיווג החדש של הקיסרית כאישה טרנסית הוא "הדבר המנומס לעשות". "אנחנו מנסים להיות רגישים בזיהוי לשון הפנייה של אנשים מהעבר, בדיוק כפי שאנחנו נוהגים כלפי אנשים בהווה", הוא אמר. "זה רק מנומס ונותן כבוד. אלאגבאלוס הזדהתה כאישה והייתה נורא ברורה לגבי לשון הפנייה שלה. זה גם מראה כי לשון פנייה הוא לא דבר חדש".
הוסקינס המשיך והסביר כי אחת הסיבות לוויכוח בין היסטוריונים על הזהות המגדרית של אלאגבאלוס נובע מתרגומים עתיקים, בהם נעשה שימוש בלשון פנייה נטולת מגדר, They. "בעבר, תרגומים לא מדויקים התייחסו לקיסרית אלאגבאלוס בלשון פנייה נטולת מגדר. אך היום אנו יודעים שזו הייתה תוצאה של השפה היוונית העתיקה, בה לא נעשית הבחנה בין זכר לנקבה בגוף שלישי", הסביר. "על בסיס ראיות, כמו הטקסט של דיו קסיוס, ידוע שאלאגבאלוס העדיפה את לשון הפנייה 'היא', וזה משהו שאנחנו חושבים עליו כשמדברים עליה בזמנים מודרניים".
לא כל ההיסטוריונים מסכימים עם הטענה וחלקם טוענים כי הסיפורים על הזהות המגדרית של אלאגבאלוס הייתה דרכם של אויביו להכפיש את השליט. "לרומאים לא היה הרעיון שלנו של 'טרנסג'נדר', אבל הם השתמשו בהאשמות של התנהגות מינית 'כאישה' כאחד העלבונות הגרועים ביותר נגד גברים", הסביר פרופסור אנדרו וואלאס-הדריל מאוניברסיטת קיימברידג'. עם זאת, מרבית ההיסטוריונים מסכימים כי אלאגבאלוס התמודדה עם הומופוביה וטרנספוביה, ואיש אינו חולק שהיא התנהגה בדרכים שהיום נחשבות קווירוית וטרנסיות.