>> לקבוצה של mako גאווה בפייסבוק כבר הצטרפתם?

אין תמונה
Haiku No38 Moment - I have to believe The glimpse of love in your eyes Was there for real
"שני יוצרים הראו  לי אפשרויות שונות לגשת למלאכת היצירה של קומיקס אישי", אומר מיש בראיון מיוחד לקראת פסטיבל "תלוי במקום" ה-3 שייתפח בסוף השבוע בבנייני העירייה השונים בתל אביב. "הרומנים הגראפיים של יוצר הקומיקס האמריקאי קרייג טומפסון שתפס אותי ביצירתו Blankets, המספר סיפור עדין ויפה באיורים מרהיבים, ריאליסטיים מאד אך גם מינימליסטיים בקו שלהם. היצירה השנייה היא The Arrival של יוצר אוסטרלי רב כישרונות שון טאן. סיפור אמיתי מאד ופנטסטי בו זמנית, שמעביר בצורה מדהימה חוויית הגירה, בלי להשתמש במילים".

איורים של שון טאן בספר THE ARRIVAL

מיש עוסק ויוצר במגוון של תחומים – קולנוע, אנימציה, קומיקס ואיור – שכולם מתחברים אליו בקשר שהם יוצרים בין סיפור לדימוי. "רציתי לספר סיפורים בתמונות", הוא אומר "ו 'מפגשים דמיוניים' הוא פרויקט שהתחיל כניסוי צורה וטכניקה, והתפתח ליצירה הכי אישית ושאפתנית שלי נכון להיום".

ביצירה הוא מדבר באופן כן על רגש, יופי, מיניות והקשר ביניהם. "הדוגמאות שהתחברתי אליהן היו בעיקר נובלות ורומנים גראפיים, שבעיקר מבוססים על חומרים אוטוביוגרפים של יוצריהם, וכיוון שאני נוטה לעסוק בכמה פרויקטים במקביל כל הזמן, היה לי ברור שלא אוכל להיכנס לתהליך של כמה שנים של פיתוח יצירה כזאת. חיפשתי פתרונות מיידיים ומספקים יותר מבחינתי".

איך הגעת להייקו קומיקס?
"
באחד הניסיונות שלי עם פורמטים שונים של קומיקס, הגעתי לסיפור קצרצר בשלושה משפטים ושלושה פריימים (פאנלים), שהזכיר לי שיר הייקו יפני. הרעיון של הייקו-קומיקס הקסים אותי מיד, והייתי בטוח שנעשו כבר רבבות כאלה. אך כשעשיתי מחקר קצר בנושא, כמעט ולא מצאתי דוגמאות למשהו דומה. אחרי שקראתי יותר לעומק על שירת הייקו, על הפורמט המינימליסטי שלה ועל עקרונותיה, היה לי ברור שמצאתי את הכיוון שלי. החיבור היה נראה טבעי, גם כי בתרבות יפנית הקישור בין סיפור לתמונה קיים כבר מאות שנים, ומתאפיין בכך ש"מנגה" – קומיקס יפני – מאז ומעולם היה מיועד גם לקהלים מבוגרים, בניגוד לקומיקס מערבי, שהתפתח לכיוון הזה רק יותר מאוחר.

מיש פורטרט אישי (צילום: פורטרט אישי)
פורטרט אישי ברוח היצירה. מיש|צילום: פורטרט אישי

"בהתחלה לא התייחסתי לזה כאל פרויקט 'רשמי', אלה כאל ניסוי בצורה וטכניקה. התחלתי לחפש חיבור בין שירים של 17 הברות (שכתבתי באנגלית) לדימויים, בניסיון ליצור משהו שלא יהיה טקסט מאויר , אלה יצירה אחת , בה מילים ודימויים משלימים ומעשירים זה את זה. אחרי כמה ניסיונות, הוצאתי את התוצאות בפייסבוק כדי לקבל פידבק מאנשים, והופתעתי מעוצמת ההתרגשות שהעבודות האלה עוררו".

בהמשך פשוט פתח עמוד אינטרנט, והחליט להעלות הייקו-קומיקס כל שבוע. "מהר מאד הבנתי שאני כותב ומאייר על דברים שקשורים אלי באופן אישי, בלי שזה יהיה אוטוביוגרפי אחד לאחד. מכאן נולד השם של הפרויקט – "מפגשים דמיוניים" - רגעים שמתבססים על חוויות שחוויתי או על סיטואציות עליהן חשבתי, אבל מאוכלסים בדמויות מומצאות. ניסיתי להישאר נאמן כמה שיותר לטבע המינימליסטי של שירת הייקו, ולמצוא בכל הייקו-קומיקס סיפור שניתן לספרו בשלושה פריימים בלבד.

אין תמונה
Haiku No28 Saturday - Saturday morning: Drawing life or living it – That is the question!

מה אתה מחפש ביצירה שלך?
"הרעיון העיקרי הוא פשוט לבטא יופי כפי שאני רואה אותו, חופשי מהגדרות של נורמה חברתית, גיל, מגדר. אני לא מחפש להיות פרובוקטיבי, יש לי מספיק פרויקטים אחרים שנועדו לזה, אבל גיליתי מהר מאד שיש משהו ביחס המשוחרר והאגבי למיניות שמאתגר קוראים ומרגש מאד אחרים".

עד היום הציג מיש שתי תערוכות הדפסים בצרפת ושתיים מעבודותיו נכללו באנתולוגיה היוקרתית No Straight lines שיצאה בארצות הברית ומסכמת 40 שנה של יצירת קומיקס להט"בית. האנתולוגיה מועמדת השנה לפרס אייזנר – המקבילה ל"אוסקר" בעולם הקומיקס.

אחרי שהפרויקט תפס תאוצה באינטרנט ומשך אליו קהל לא קטן הרחיב אותו מיש למדיום של סרטונים קצרים המבוססים על הקומיקסים הקיימים. הסרטונים האלו הוצגו כבר בכמה פסטיבלים, שהחשוב מביניהם הוא ZEBRA, הפסטיבל של קולנוע ושירה בברלין, בו השתתפו הסרטונים בתחרות רשמית וזכו לתגובות חמות.

בעידודם של הקוראים שלו החליט מיש להפוך את הסדרה שיצר לספר ולנסות להרים את הפרויקט בכוחות עצמו . הוא פונה אל אותם הקוראים בכל רחבי העולם בקמפיין גיוס כספים אינטרנטי דרך האתר הבינלאומי IndieGoGo

מה המטרה?
"אני מבקש מהקהל שלי לעזור לי להשיג תקציב שיאפשר לי לקדם את שני חלקי הפרויקט: להוציא ולהפיץ ספר של הייקו-קומיקס, ולהמשיך את סדרת סרטוני הייקו לכדי יצירה שלמה, של כ-20 סרטונים, שתוכל להיות מופצת בפלטפורמות שונות – מאינטרנט ועד קולנוע. למעשה, אני מציע לכל מי שרוצה לתמוך בפרויקט להשקיע בעותק של הספר העתידי. אם הקמפיין מצליח, ואנחנו מגיעים לסכום הנדרש, כל מי ששם $35 או יותר, יקבל את הספר אליו הביתה. וכמובן, לאלה שירצו להשקיע יותר, יש עוד מספר פרסים מגניבים, כולל דמות באחד הקומיקסים העתידיים , שמבוססת עליו/ה.

אין תמונה
עטיפת הספר BLANKETS

מה צפוי להיות בפסטיבל "תלוי במקום"?
"בגלל אופיו האישי של הפרויקט, רוב העבודות בו מבוססות בצורה כזו או אחרת על חוויה אורבאנית, בעיקר של החיים בתל אביב, שאף מככבת בכמה מהעבודות. לכן כשמפיקי הפסטיבל שאלו אם אני רוצה להשתתף בפסטיבל, הרעיון ליצור הייקו חדש, שמתייחס לתל אביב באופן ספציפי, עלה באופן די מיידי. מבחינתי זאת הזדמנות מרגשת להוציא את הפרויקט מחדר העבודה שלי אל חוצות העיר, להשאיר את התוכן, אך לשנות את קנה המידה. כיוון שיש שלושה ערבים לפסטיבל, הרעיון הוא ליצור בכל אחד מהם פריים אחד, ככה שהקהל יקבל את הסיפור הקצרצר "בהמשכים" ערב אחר ערב."

על פסטיבל 'תלוי במקום 3'

משרדי עיריית תל אביב, מסדרונות הבירוקרטיה וחדרי הישיבות בבית עיריית תל אביב, מינהל ההנדסה ובית רבקה גרינוולד יהפכו לסוף שבוע אחד לחללי מופעים, במסגרת החגיגה השנתית של פסטיבל 'תלוי במקום' המציע מגוון מופעי תיאטרון, מוסיקה, מחול ומיצגים בחללים לא שגרתיים. כולל מיצג 'מסיבת דיסקו' בעמדת תשלומי הארנונה, סיור 'מורשת קרב' במרתפי העירייה ו'עמדת הקדשות ספרים' במשרדי מינהל ההנדסה. (הכניסה חופשית. חמישי-שבת 2--4 למאי) 

לפרטים נוספים על הקמפיין כנסו לדף הפייסבוק