בתחילת חודש יוני תוצג בבית האופרה בתל אביב אחת מיצירות המחול הידועות והייחודיות בעולם הבלט. מצד אחד מדובר בהפקה של "אגם הברבורים" שעלתה לראשונה בשנת 1877 בתיאטרון הבולשוי במוסקבה עם המוזיקה של צ'ייקובסקי. מצד שני, בגרסתה העכשווית של הכוריאוגרף מתיו בורן, מדובר במופע בו משתתפים גברים בלבד.
אפשר היה להגיד שמדובר בטיזינג לרוסיה ההומופובית, אבל האמת היא שהמופע מגיע לישראל לאחר 19 שנים (!) של הופעות בכל רחבי העולם, 15 שנים מאז הוצג כאן לראשונה. עם זאת גם בורן אינו מתעלם מהמציאות במדינה בה היצירה נולדה: הוא ביטל הופעות מתוכננות ברוסיה עקב הכיוון ההומופובי אליו צועדת המדינה בצעדי ענק.
הסיפור של "אגם הברבורים" מבוסס על סיפורי עם רוסיים וסיפור גרמני, במרכזו אודט, שהפכה לברבורה באמצעות כישוף. המוסיקה נכתבה על יד צ'ייקובסקי בשנת 1876, והכוריאוגרפיה המקורית להצגת הבכורה במוסקבה נעשתה על ידי יוליוס רייזינגר. מאז הוצגו גרסאות רבות של היצירה, מרביתן מבוססות על הכוריאוגרפיה שיצרו מוריס פטיפה ולב איבנוב לחידוש באולם המרינסקי בסנט פטרבורג בשנת 1895.
אחת התיאוריות הנוגעות ליצירה הזו טוענת כי צ'ייקובסקי ביסס את הסיפור על חייו של לודוויג השני, מלך בווריה, שנקרא הנסיך הברבור, אשר מצא את מותו ככל הנראה בטביעה באגם. המלך-ברבור ניהל מערכות יחסים עם גברים רבים, מה שיכול לשמש, למי שזקוק לכך, הצדקה לגרסה הגברית המודרנית.
ב"אגם הברבורים" של בורן, נסיך הוא הגיבור, הנאבק על חירותו ועל מקומו ומנסה להגשים את עצמו באמצעות אהבה לברבור גבר. לדבריו, הגברים מייצגים נכון יותר את כוחו ועוצמתו של הברבור, הרבה יותר מאשר בלרינה. עם זאת הוא הקפיד לשמור ביצירתו על הנושאים בהם מטפל הבלט המקורי, המתכתבים עם חייו של צ'ייקובסקי, כולל אהבה אסורה ורצון לחופש ושחרור.
מאז עלתה הגרסה המודרנית למופע הבלט הזה באולם הסדלרס וולס בלונדון, זכתה היצירה ביותר מ-30 פרסי תיאטרון ומחול בינלאומיים, בהם שלושה פרסי טוני ופרס לורנס אולבייה ליצירת המחול הטובה ביותר בלונדון. אחת העדויות במדיה הפופולרית להצלחת היצירה היא העובדה שהסרט "בילי אליוט" מסתיים עם סצינה מהמחזה בגרסתו של בורן.
יצור פראי, לירי, מרושע ומאוד מאוד גברי
בורן, כדאי לציין, לא למד מחול ולא רקד בנעוריו ואת דרכו המקצועית בעולם המחול והתיאטרון החל כמוכר וסדרן בתיאטרון הלאומי הבריטי. לאחר סיום לימודיו במרכז לבן למחול ותנועה בלונדון, הוא הקים את Adventures in Motion Pictures ושימש מנהלה האמנותי משנת 1987. הופעתו האחרונה על הבמה היתה בשנת 1999, כשרקד את המזכיר הפרטי ב"אגם הברבורים" שהוצגה באותה עת על במות ברודווי. במרוצת השנים הוא יצר עבודות נוספות בהן "מפצח האגוזים", "המספריים של אדוארד", "הכר- מן" ו"סינדרלה", ועוד. "אגם הברבורים" שלו הפך ובצדק לקלאסיקה מודרנית. "היתה התנגדות ודאגה רבה כשהודענו שהפרויקט הבא שלנו בשנת 1995 יהיה אגם הברבורים", הוא אומר, "רבים חשבו שזה יהיה יומרני ומנופח, אחרים העריכו שזה יהיה פרודיה נחמדה ויש רבים שאפילו לא הגיבו על כך. במיוחד שהכרזנו שתהיה להקת ברבורים גברים".
"הייתה תחושה של התרגשות בחדר החזרות שהדביקה את כולם והיתה מאד מעודדת, אבל שום דבר לא הכין אותנו לתגובה הנהדרת ליצירה כשבסופו של התהליך הצגנו על הבמה. אני מניח שהדיבור הרב שהתפתח סביב הברבורים הגברים והבגד האייקוני שעיצב עבורם לז ברות'רסטון, הם ליבה של ההצלחה המתמשכת של המופע. אף אחד לא יכול היה לתאר איך יראה ברבור גבר רוקד. לכן הופעתו לראשונה על הבמה של אדם קופר. שיצר את תפקיד הברבור הראשי לראשונה, היתה הפתעה גמורה. הנה על הבמה יצור יפה, פראי, לירי, מרושע ומאוד מאוד גברי. השוק היה כשהתברר שהרעיון פשוט עובד".
"במרוצת השנים עברה ההפקה שינויים שונים", מסביר בורן. "בהפקות המאוחרות יותר ניתנה לי הזדמנות לרענן את היצירה להדק אותה במקומות שונים ולהוסיף קטעי כוריאוגרפיה חדשים. גם המעטתי בחלקו של ההומור והדגשתי את הדרמה. אני מצפה לקבל כמה מכתבים מן המעריצים האדוקים של העבודה שיבקשו ממני הסבר למה רגע כזה או אחר נעלם מן היצירה. אני גם מאמין שבכמה מן ההעלאות המחודשות האחרונות רמת הריקוד עלתה ואנחנו השתפרנו ביכולת הלימוד ובהבנה מה היצירה הזו צריכה".
"גברים שלא יכלו לקבל את הברבור גבר רוקד עם הנסיך"
בשנים שעברו מאז עלתה היצירה לראשונה על הבמות עברה החברה המערבית שינוי אדיר ביחס שלה להומוסקסואליות ולהומו-אירוטיות. בורן מעיד על כך בעצמו: "כשהצגנו את זה לראשונה בבריטניה וברחבי העולם היו צופים רבים שיצאו באמצע במיוחד גברים שלא יכלו לקבל ברבור גבר שרוקד עם הנסיך. עם השנים הבעיות האלו נעלמו לגמרי. נושאים ויצירות המכילים אלמנטים הומו אירוטיים נראים היום הרבה על מסכי הטלוויזיה והקולנוע".
"הדבר הנהדר השני שקרה הוא שבבתי ספר רבים מלמדים את אגם הברבורים שלי כחלק מתכונית הלימודים בתיכון, וזה חשף דור חדש שלומד את יצירותיי. רבים מן הצעירים האלה מתקשים היום לדמיין את היצירה עם ברבורים נשים. רקדנים שונים הרוקדים אצלי עכשיו ראו את היצירה כילדים והושפעו ממנה בבחירה שלהם להפוך לרקדנים. זהו אחד הדברים שאני מאד גאה בו בקשר להפקה הזו, שהיא הפכה מקור להשראה. והמסר שהיא מעבירה לאנשים צעירים והמספר העצום של צופים חדשים שנחשפו באמצעותה לעולם המחול והתיאטרון".
למרות כל הנכתב לעיל, מי שחושב שבהפקה הזו יש גברים בלבד טועה. "האמת היא ששליש מחברי הלהקה הן נשים יפיפיות, מדהימות ומאד מוכשרות. אלה שלא ראו את ההפקה מניחים שהברבורים יהיו מעין סוג של דראג, עם שמלות טוטו ונוצות על ראשיהם, כמו בלט טרוקדרו ממונטה קרלו. אבל המחשבה הזו מתבררת מיד כטעות במערכה השנייה כשמופיעים על הבמה הברבורים הגבריים שלנו מלאי החיות".
"לעיתים מכנים את זה בלט וזה קצת מפחיד אותי כיון שאין נעלי אצבע בשום צורה, מלבד בסצינת הבלט המצחיקה הקצרה במערכה הראשונה. הייתי מעדיף שיכנו את זה תיאטרון מחול בן זמננו. דרך נוספת לתאר את זה לעיתים היא כיצירה הומו אירוטית, שזה אכן כך, אבל אני חושב שלתאר את זה רק כאירוטי זה תיאור הרבה יותר מדויק. האם הברבורים הגברים שלי אירוטיים רק לגייז? אני חושב שלא".
"אגם הברבורים" יעלה ב- 3-10.6 בבית האופרה, המשכן לאמנויות הבמה בתל אביב. 179-399 שקלים, כרטיסים יימכרו בקופת האופרה וב-5% הנחה ב-www.israel-opera.co.il
עוד ב-mako גאווה: