אריקה קולוסוב, או בשם הבמה המלא שלה "אריקה היסטריקה ג'נדריקה מיס אמריקה", הפכה כבר לפני כמה שנים לאחד השמות הבולטים של סצנת הדראג הישראלית. בין אם זה במועדונים או ברשתות החברתיות, הפרפורמרית החתרנית בנתה לעצמה בעקשות שם מותג, עד כדי כך שהיא הפכה להיות מלכת הדראג הישראלית הראשונה שמקבלת וי כחול.
אבל הוי הכחול הוא לא ההישג הגדול ביותר שלה, למרות שהיא בעצמה אומרת שזה היה כמו "נבוט בראש שאמר לי 'סתמי את הפה, את בסדר'". מאז החלה את הקריירה אריקה (26) תרמה לא מעט לסצנה המקומית, בין אם מדובר בהבאת מלכות דראג בינלאומיות להופעות בארץ הקודש כמו גוטמיק וג'ימבו, ובין אם מדובר בפעולות אקטיביסטיות לטובת נראות קווירית ברשתות החברתיות. ההישג הבולט שלה הוא מופע הדראג "היסטריקה שואו", בו היא מככבת לצד שפע מלכות אחרות. "רצינו לעשות משהו שונה שלא היה עד היום", היא סיפרה בשיחה עם mako. "רצינו להביא את הדראג למקומות הכי משוגעים שיש".
View this post on Instagram
אבל אחרי שנה מוצלחת בה הרימה 15 הופעות ומכרה את כל הכרטיסים בכל פעם מחדש, אמנית הדראג הרגישה שאם היא לא תיקח קצת זמן לעצמה, היא לעולם לא תחזור להופיע. "הרגשתי שאני באותו הלופ, אם הייתי ממשיכה ככה הייתי נשחקת. פשוט הייתי מקיאה את זה", היא נזכרת ברגע השבר. "הרגשתי שאני מתחילה לשנוא את המותג שאני יצרתי. אמרתי לעצמי שאם אני לא לוקחת הפסקה עכשיו, אני פורשת".
קצת אחרי שבחרה לקחת פסק זמן, היא נאלצה להתמודד עם דרמה אחרת בחייה. "במקביל איבדתי את הבית שלי בגלל שריפה שקרתה בבניין", היא נזכרת. "המחשב, הפאות, לוקים שלמים נחרבו. הייתי צריכה לעבור מהר מיד אחרי ואני מודה על זה שיש לי דירה לפחות".
למרות הנזק הרב שנגרם לרכוש שלה, ההתאוששות של אריקה הייתה מהירה. לא עברו שלושה חודשים מאז ירדה מהבמה והיא כבר עכשיו חוזרת מלאה באנרגיות חיוביות עם מופע חדש, שמוקדש הפעם לאחת והיחידה - ביונסה. "אני לא יכולה להגיד בדיוק מה יהיה, אבל אני פשוט יודעת שכל הלסתות יפלו", היא עונה כשאנחנו שואלים אותה על המופע, שיערך במועדון האומן 17 בתל אביב ביום רביעי הקרוב (21.9).
View this post on Instagram
לא מדובר בהצלחה מקרית, אלא בצמיחה איטית והדרגתית של אמנית עם מוסר עבודה גבוה, כזאת שעבדה קשה במשך שנים ארוכות עד שהצליחה למלא אולמות בעצמה ולהפוך למעין שגרירה ישראלית של אמנות קווירית. מערבי צפייה ב"המירוץ לדראג של רופול" בהם התארחה לפני כחמש בפאי גארדן בתל אביב ועד הופעות בכולי עלמא, המלכה הזאת לא נחה בדרך לכתר. "היו לנו ימים חזקים של טירוף, אבל היו גם ערבים שהייתי מופיעה מול 20 אנשים", היא נזכרה אחורה בדרך הארוכה שעברה.
ואז הגיעה הקורונה, שלדבריה הייתה "צרת רבים, אבל אותי היא דווקא הצילה". עם תום הסגרים ולאחר הפתיחה המחודשת של חיי הלילה, חיכתה אריקה לטלפון שיחזיר אותה לבמה, רק כדי לגלות שהשיחה הזו לא הולכת להגיע. "כולם חזרו לפרסם את הליינים ואני תהיתי לעצמי למה לא חוזרים אלי?", היא נזכרת ברגע שהביא לעולם את ה"היסטריקה שואו".
View this post on Instagram
"ההיסטריקה זה רעיון שלי עם איתן טל, שקיטה ועוד אנשים שנגעו בדבר הזה והפכו אותו למושלם", מספרת אריקה על הרגע בו נוצר המופע. "זרקנו את הרעיונות הכי משוגעים. הייתי אומרת נכנס עם אופנוע לקלאב, ואיתן היה עונה 'יותר מזה, בואי נביא כדור דיסקו ענק, נתקע אותו בתקרה ותתנדנדי עליו'. בשביל מישהי כמוני, שרק רוצה לפרוץ, מישהו שיתן לה גב ויתמוך ברעיונות המשוגעים שלה זה מדהים".
אריקה לא האמינה שתצליח למלא אולם, אבל היא הופתעה לגלות שכל 300 הכרטיסים למופע הראשון שלה אזלו תוך יומיים בלבד. היא ואיתן טל נתנו ליצירתיות שלהם להשתולל, הרימו 15 מופעים מוצלחים והפכו את אריקה לאמנית דראג מצליחה במשרה מלאה, עד שהגיע הרגע לקחת הפסקה. עכשיו, היא חוזרת בגדול ומספרת שהבחירה בקווין בי למופע המחווה הייתה ברורה מאליה, במיוחד בעקבות האלבום האחרון שלה "רנסנס", שחוגג אמנות קווירית.
"היא אישה שמקדמת אמנות שחורה ואמנות שחורה קווירית, ורצינו לחזור עם מסר עדכני וחזק שמדבר את הערכים של המופע", הסבירה אריקה. "אמניות קוויריות או טרנסיות נמצאות בשוליים וקשה להן מאוד לפרוץ ברמות של דיוויד גטה, והיא הביאה אותן לקדמת הבמה".
גם אריקה עצמה לא מתכחשת לטבע הפוליטי של המופע שלה והיא עולה לבמה עם לא מעט אמונה באמנות שלה. "המופע הזה חשוב לא כדי שימחאו לי כפיים כי אני מהממת ומוכשרת, אלא כי יש פה מסרים עוצמתיים וחשובים על פוליטיקה, טרנסיות, אוקראינה, על זהבה, הטרנסג'נדרית הפלסטינית ששמה קץ לחייה בישראל, ועוד נושאים שלא מתעסקים בהם בכל מקום".