עודד "זאזא" צדוק (47) חי ונושם דראג עוד מילדות, עוד לפני שבכלל ידע איך לקרוא לחיבור הטבעי הזה. הוא גדל במגדל העמק, עבר לחיפה עם משפחתו בגיל 10 וכבר מילדות היה אפשר להבחין באהבה העמוקה שלו לאמנויות הבמה. "זה היה טבוע בי עוד בתור ילד. שיחקתי בבובות שאני יצרתי בעצמי מכל מיני מטפחות וחתיכות בד", , הוא מספר בשיחה עם mako. "כשהייתי בן 14 כבר הופעתי בלהקת נוער בחיפה ושם שיחקתי, רקדתי ושרתי". 

אבל האישיות העדינה והכריזמה הבימתית בה ניחן באו עם מחיר וגרמו לו ללא מעט צרות.ילדים בבית הספר היו פונים אליו בלשון נקבה במטרה להעליב, מציקים ומרביצים לו. גם למשפחה שלו לא היה לקבל אותו, אחרי שיצא מהארון במהלך שירותו הצבאי. "אמא שלי לא קיבלה את זה בצורה טובה", הוא נזכר. "עדיין גרתי בבית באותה תקופה ולא דיברנו כמה חודשים. האווירה הייתה מאוד מתוחה, אבל עם הזמן זה התרכך והמצב היום שונה לחלוטין. היום היא עושה לי לייקים על הסרטונים שלי מהופעות". 

למרות ההצקות עודד מעולם לא ויתר על האהבה שלו לבמה, ומיד לאחר השירות הצבאי כבר התחיל להופיע בברים שונים בחיפה עם הופעות שירה אוונגרדיות, אותן הוא מתקשה היום להגדיר כדראג. "עיצבתי כל מיני שמלות והייתי לבוש בצורה אוונגרדית, בטח לתקופה ההיא", הוא מספר. "אלו היו השנים שעיצבו אותי וגרמו לי להבין שאני רוצה להתמקצע יותר". 

בהמשך הדרך הוא עבר לגור בתל אביב והתחיל ללמוד משחק אצל יורם לוינשטיין, אבל עזב אחרי שנה כדי להקדיש את עצמו ללימודי מחול מודרני ובלט. בגיל 25 הוא כבר התקבל לצוות השחקנים של תיאטרון "קליפה" בחיפה ומאז לא הפסיק ללמוד ולהעשיר את הידע שלו בתחומי הבמה, החל מפרפורמנס, דרך עיצוב תלבושות ועד מחול יפני. 

עודד
עודד "זאזא" צדוק

אחרי למעלה משני עשורים של יצירה, בהם השחקן והיוצר העצמאי הופיע, שר, רקד ועלה על במות המועדונים והתיאטראות בכל רחבי ישראל, הפיק זאזא שני ערבי דראג מצליחים שמושכים אליהם מאות צופים: ה"סטריינג' פרוט", שהפך כבר מזמן לקאלט, ו"פיאנו בר", בו מככבים אמני דראג, רקדנים ואמנים מכל עולמות הבמה. 

"זה נכון שכל החיים שלי לבשתי שמלות, שיחקתי דמויות של נשים ונהנתי מזה מאוד. אבל אף פעם לא קראתי לזה 'דראג'", הוא מסביר. "המופעים האלה עוזרים לטשטש את המגדרים ולקרב אוכלוסיות נורמטיביות אל עבר השונה והאחר – דבר כל כך חשוב בייחוד היום בעולם המודרני רווי ההגדרות. שמרנות עדיין קיימת בהרבה מקומות, גם בטלוויזיה, וזה חייב להשתנות. דראג זו דרך חיים שמאפשרת לשבור הגדרות ומוסכמות חברתיות, וחייבים לקדם את התפיסה הזאת בכל מקום". 

בדיוק כדי להפיץ את הבשורה הזו, הקים זאזא את בית הספר לדראג ופרפורמנס "House Of Zaza", שפועל בשיתוף עיריית תל אביב-יפו. "זה הרבה מעבר לעיצוב שמלה או לחבוש פאה", הוא מסביר. "הקורס מאפשר לכולנו להדגיש את עצמנו כאינדיבידואליים ולמצוא עוד אנשים ששותפים לאהבה לבמה".

אתה רואה תמיכה בקרב הישראלים לדראג?
"אני חושב שיש התנגדות ושמרנות לנושא הזה. גם כשמדברים כל הזמן לעשות 'רופול' בישראל, אין אף ערוץ טלוויזיה אמיץ מספיק כדי לקחת את זה על עצמו. גם אלינו פנו מערוצים מובילים כדי ליצור סדרת דוקו. הם התעניינו ושאלו שאלות, אבל בסוף סיפרו לי שהם לא מצאו אנשים שירצו לתקצב או להפיק".  

עודד
עודד "זאזא" צדוק|צילום: תום מרשק

לפני כחצי שנה, הוא שוחח עם חברו עדי נוח, שהציג בפניו את הרעיון להקים בית ספר לדראג ופרפורמנס. עודד נשבה לתהליך והחליט להקים ביחד איתו בית הספר היחיד בישראל בימים אלה, אחרי שבעבר פעל בתל אביב בית הספר לדראג שהקים גיל נווה, הלוא היא המלכה גלינה פור דה ברה. 

למה החלטת בסוף להקים בית ספר לדראג?
"הרגשתי שיש לי המון מה לתת לאחרים אחרי שנים של עשייה והופעות. עדיין חששתי בהתחלה ועדי סייע לי להתמודד עם הפחדים האלו. תהיתי אם אני מתאים לתפקיד, אבל כשהגיעו השאלות בזמן השיעורים הראשונים ידעתי בדיוק מה לענות להם ואיך להרגיע אנשים שכעסו מהדברים שהם שמעו". 

במחזור הראשון לקחו חלק 14 משתתפים ומשתתפות, שהופיעו במופע הסיום בפני מגוון שופטים, בהם אייקון האופנה הקווירי נונה שלאנט והדראג קינג אנטון. מופע הסיום הוא אחד מרגעי השיא של הקורס בו כל הכישרון והעבודה הקשה מתנקזים לכדי קסם בימתי. "הלימודים עוזרים לתלמידים לעבור תהליך אישי ומעצים", הוא מוסיף. "הקורס מטפח את הביטחון האישי שלהם ועוזר להם ליצור שיתופי פעולה מקצועיים, כמו ערב דראג חדש שעלה לאחרונה בחיפה". 

יש שינוי חברתי שאתה מקווה להשיג דרך בית הספר?
"המקום פועל לטפח את ערכי הקהילתיות ומעודד שיתופי פעולה, בתקווה שיקומו מספר אנסמבלים שיוציאו את הדראג לפריפריה ויחזקו את התודעה הזו של הציבור הישראלי. ההופעות שלי ושל דראגיסטים בשוק הכרמל לדוגמה, הן מסוג היוזמות שיובילו לשינוי". 

התלמידים של המחזור השני שנפתח החודש יזכו לשיעורי איפור שתעביר מלכת הדראג ליזי לה בל, שיעורי ריקוד והליכה על עקבים, פרפורמנס, עיצוב תלבושות, נוכחות בימתית, בניית דמות והנחייה ובניית נאמברים. למרבה השמחה, כל המקומות למחזור השני נתפסו, אך בקרוב צפויה להיפתח הרשמה למחזור השלישי. 

מי יכול להירשם ללימודים?
"זה מתאים לכולם ולכולן. במחזור הקודם השתתפו מגיל 18 ועד 60, עם מספר כמעט שווה בין נשים לגברים. היו לנו אנשים מתחום המחול, סטודנטים לבימוי, אמניות איפור ומעצבי תלבושות ואביזרים". 

"בשנתיים האחרונות, כשעולם התרבות ספג פגיעה קשה בגלל הקורונה, המשכנו בעירייה לעשות כל מה שאפשר כדי לתת מקום לתרבות בכלל ולתרבות גאה בפרט", מסר רובי מגן, מנהל המרכז הגאה של עיריית תל אביב-יפו. "בית הספר לדראג ברחוב הגר"א מצטרף לתיאטרון המשולש של המרכז הגאה שעולה בצוותא, לצוות האנסמבל הגאה, למקהלה הגאה ולעשרות אירועי תרבות שעלו בשנה החולפת ועוד יעלו בשנת 2022". 

לפרטים והרשמה: מרכז הגר"א, ת"א - 03-7242942