שנתיים אחרי הפעם האחרונה, גן מאיר בתל אביב הולך להתמלא פעם נוספת בנצנצים, שמלות עוצרות נשימה ופאות צבעוניות, כאשר המופע האייקוני "ויגסטוק" ישוב אל הבמה בשבוע הבא (רביעי, 11.6.2025) - עם עשרות הופעות של כוכבות הדראג המובילות בישראל, כולל מספר שיא של מלכות דראג טרנסיות.
ה"ויגסטוק" הישראלי, שזכה לשמו בעקבות הפסטיבל המקביל בניו יורק, הפך עם השנים לא רק למסיבת דראג צבעונית, אלא לנקודת ציון תרבותית ופוליטית במאבק לשוויון זכויות הקהילה הגאה בישראל. המופע הראשון התקיים בשנת 1995 בתור מסיבת התרמה לארגון "בלה דואגת" – יוזמה קהילתית שהוקמה כדי לספק תמיכה לאנשים החיים עם HIV. מאז, הפך הפסטיבל למסורת, ששיאה היה בסוף שנות ה-90.
ב-1998, לאחר זכייתה של דנה אינטרנשיונל באירוויזיון, עמד האירוע במוקד מהומות סוערות לאחר שהופסק על ידי המשטרה בטענה לחילול שבת. כ-200 חוגגים סירבו להתפזר, חסמו כבישים ואף נכנסו לעימות עם שוטרים שסצנות מתוכו - כולל שוטרי מג"ב עם כפפות גומי מחשש להידבקות - הפכו לסמל מוחשי של ההומופוביה הממסדית באותם ימים. האירוע ההוא זכור עד היום כרגע מחאה משמעותי, שמקביל מבחינת רבים למהומות סטונוול בניו יורק.
לאורך השנים המשיך המופע להתרחש לסירוגין, והשנה הוא חוזר בהפקת המרכז הגאה בתל אביב איתן טל וגילי בסון, אחת מיוצרות הדראג ונשות התרבות המובילות בקהילה. לראשונה, גם נחשף הלוגו הרשמי של "ויגסטוק" בישראל, שעוצב על ידי בר אפרים – ויהפוך מעתה לסמלו הקבוע של המופע. "השנה הולכת להיות לנו מכונת זמן ענקית על הבמה", מספרת בסון בשיחה עם mako על המופע, שאותו כתב שקד הררי.
"אנחנו נדלג בין קטעי זמן שעיצבו את התרבות הגאה בישראל - ובמיוחד את תרבות הדראג", היא מוסיפה. "בכל נאמבר תהיה אינטרפרטציה לרגע אחר בזמן שעיצב אותנו כקהילה - מהרגע שבו ננסי וגילה הגיעו לתל אביב והתחילו להופיע, דרך הנשיקה של יוסי וג'אגר ומעבר לכך. יהיו המון קטעים מטריפים שעיצבו אותנו ואת הסלנג וההוויה שלנו".
כשביקשנו מבסון לחשוף את אחד הנאמברים, היא בחרה לשתף ברגע אישי מיוחד. "אני לא רוצה שהמלכות יכעסו עלי, כי זאת אמורה להיות הפתעה, אבל אני יכולה לספר שהקטע שאני בחרתי לעשות הוא בהשראת הפעם הראשונה שאני הייתי בקהל בוויגסטוק", מספרת בסון. "זה גם היה הרגע שבו הבנתי שאני רוצה לעשות דראג ולהופיע".
כולי אוזן.
"זה היה נאמבר של קיי לונג, שהופיעה אז עם השיר On A Night Like This של קיילי מינוג. השנה אני הולכת להופיע עם נאמבר בהשראתה, לאיך שהיא הופיעה אז. מאחוריי ישודרו קטעי ארכיון מההופעה שלה, וכך יבינו שהבגד בהשראתה. אחר כך אני כבר לוקחת את השיר למקום שלי".
אחת הגאוות הגדולות של בסון השנה היא הייצוג חסר התקדים של מלכות דראג טרנסיות השנה. "היה חשוב לי כמפיקה להביא כמה שיותר מלכות טרנסיות לקדמת הבמה", היא מדגישה. "זאת פעם ראשונה שיש בוויגסטוק כמות גדולה של טרנסיות שמופיעות. זה לא מובן מאליו שטרנסיות הגיעו למקום שבו הן מופיעות, הולכות עם זה עד הסוף ועושות עבודה טובה – הן לא נבחרו כי הן טרנסיות, אלא כי הן פרפורמריות מצוינות".
הצגת פוסט זה באינסטגרם
בסון - המוכרת גם בשם הבמה שלה, "בלאדי מרי" - היא שחקנית, יוצרת ואקטיביסטית טרנסג'נדרית מהבולטות כיום בזירת התרבות והקהילה. בימים אלה היא מנהלת את תחום מענים קהילתיים במרכז הגאה בתל אביב-יפו, שם היא מלווה אנשים מהקהילה, מסייעת במיצוי זכויות, ועובדת במיוחד עם אוכלוסיות קצה - כולל מתמודדים עם התמכרויות, זנות או דחייה חברתית.
בסון גם כותבת טורים אישיים, מפרסמת מדי שבוע סרטונים בשם "וואן טייק" שבהם היא מביעה את דעתה בנושאים שונים ביוטיוב ישירות לעוקבים, מרצה בבתי ספר ובאוניברסיטאות, וממשיכה להשתמש באמנות הדראג ככלי להעצמה, ביטוי עצמי ושינוי חברתי. השילוב שהיא מייצגת – בין יצירה לבמה, לבין עבודה קהילתית בלתי מתפשרת – הופך אותה לדמות מפתח בהיסטוריה של הוויגסטוק העכשווי.
אז אם עוד לא סימנתם ביומן – יום רביעי, 11.6.2025 בגן מאיר, תל אביב.
הכניסה חופשית, הרוח גאה, והפאות כבר מוכנות.