זו משימה מעט מורכבת להסביר בפשטות את עלילת הסדרה "כאוס", שיצר.ה היוצר.ת הבריטי.ת הא-בינארי.ת צ'ארלי קובל ועלתה בחודש שעבר לנטפליקס. היא מבוססת על דמויות וקווי עלילה רבים מהמיתולוגיה היוונית שמתמזגים זה לזה בסופו של דבר בדרכים שונות, אבל זה מה שהופך את הצפייה בה לכל כך מהנה. 

ג'ף גולדבלום מגלם את האל היווני זאוס, שיום אחד מתעורר עם קמט אחד על פניו. המאורע מעורר בו חרדה קיומית מפני התגשמות נבואה על סופו שניתנה לו, והוא לאט לאט מתחיל לאבד את שפיותו ולהפוך לאל לא יציב, בלשון המעטה. המחלוקות עם בני משפחתו האלוהיים והתרחקות האנושות מהאלים לא עוזרות למצב ונדמה שהעולם כולו הולך לעבר, ובכן, כאוס. 

בינתיים, על פני כדור הארץ וגם בעולם המתים התחתון, ישנן דמויות נוספות שמשחקות תפקיד כלשהו בנבואה על סופו של זאוס, בין אם הן מודעות לכך או לא. אחת מהן היא דמותו של קנאוס (השחקן הטרנסג'נדר מיסיה באטלר), דמות פחות מוכרת מהמיתולוגיה היוונית אך בעלת סיפור מרתק ומפתיע. בסיפור המקורי במיתולוגיה, קנאוס נולד בכלל אישה, שבה התאהב פוסידון, אל הימים והאוקיינוסים ואחד משלושת האלים החשובים במיתולוגיה. פוסידון העניק לה משאלה והיא ביקשה להפוך לגבר, ובך הפכה למעשה לדמות הטרנסג'נדרית הקדומה ביותר. 

מתוך
מיסיה באטלר, מתוך "כאוס"|צילום: Netflix

בסדרה "כאוס", קאנוס מגיע לעולם המתים התחתון לאחר שחווה בגידה קשה מצד אמו. משום שלא נקבר עם מטבע המשמש תשלום עבור כארון (השחקן רמון טיקרם), משיט המעבורת של האדס, אל השאול, הוא נותר תקוע בעולם המתים. תפקידו בחיים שלאחר המוות הוא ללוות את המתים השוחים בנהר אל עבר מסגרת, שתשלח אותם בחזרה לעולם החיים. 

כמו כל שאר המתים שנותרו תקועים בעולם התמים, הקיום שלו בודד. המצב משתנה כאשר אל עולם המתים מגיעה אורידיקה (השחקנית אורורה פריאנו), שבחייה הייתה נשואה (לא באושר) לאורפאוס (קיליאן סקוט). גם אורידיקה נתקעה בעולם המתים משום שאופראוס, שאהב אותה מאוד ולא הצליח לדמיין את החיים בלעדיה, קבר אותה בלי מטבע מתוך מטרה לרדת לשאול בעצמו ולהחזיר אותה אל החיים. בזמן שאופראוס עושה את דרכו בעולם המתים במטרה למצוא את אורידיקה, בינה ובין קאנוס נוצר חיבור מיידי שהופך לרומן. 

מתוך
הפיוריז, מתוך "כאוס"|צילום: Netflix

נוכחותו של קאנוס ב"כאוס", בדיוק כמו נוכחותו במיתולוגיה היוונית הקדומה, מדגישה שאנשים טרנסג'נדרים לא רק קיימים מאז החלו בני האדם לספר סיפורים, אלא שהם שזורים וחיוניים משחר ההיסטוריה באנושיות. הם לא אופנה, הם לא טרנד ולא "טרלול מודרני" - הם תמיד היו כאן ותמיד יהיו. 

באטלר הבריטי, שיצא מהארון כטרנס כשהיה נער, סיפר בראיון למגזין הגאה Pride שהוא תמיד נמשך והתעניין במיתולוגיה היוונית משום שלדבריו מוטמעת בהן קוויריות. "זה משהו שתמיד הייתי אובססיבי אליו", הוא סיפר. "אפילו בתרגומים הפשוטים שאתה קורא כילד מקבלים תחושה של פרספקטיבה קווירית". 

פרט לדמותו הקווירית של קאנוס, אותה מגלם שחקן טרנסג'נדר, בסדרה "כאוס" מופיעות דמויות קוויריות רבות, גם אם בצורה מרומזת. הוולקירים, אלות הזעם והנקמה שמטריפות אנשים ומובילות אותם לשים קץ לחייהם, למשל, מופיעות בסדרה בתור חבורת לסביות על אופנועים, והעולם היווני המודרני מלא בגברים הומואים וביסקסואלים, שמצביעים לצופה כי להט"ב היו כאן ומאז ומתמיד, ואפילו חיו בתקופות וזמנים שבהן הדבר היה מקובל ונפוץ. יחד עם הדמויות הקוויריות ולצד הדמות הטרנסית של קאנוס, את דמותן של המוירות, שלוש אחיות שייצגו את הגורל במיתולוגיה היוונית, מגלמות סוזי אדי איזרד, סם בוטרי וצ'ה - כולם על הקשת הטרנסית. 

מתוך
סוזי אדי איזרד, מתוך "כאוס"|צילום: Netflix

הבחירה האמנותית של קובל לשלב ולו ברמיזה דמויות קוויריות לא רק יוצרת עולם עשיר ומגוון יותר, אלא גם מצליחה לעשות דבר מה שנדיר לראות על המסך הקטן או הגדול: היא לא תולה את כל הייצוג הטרנסי על דמות אחת אלא מפזרת את המשקל על גבי מספר דמויות. "הייתי רק חלק ממכלול רחב יותר ולא היה לי את הדחף או הלחץ לייצג משהו בצורה הוליסטית מדי, כי יכולתי לייצג רק חלק ממנו", הסביר באטלר. 

משום שהוא אינו הטרנסג'נדר היחיד על הסט, באטלר הרגיש חופשי להביא למסך דמות עשירה ומורכבת, המשקפת לדבריו את הסיפור האישי שלו. "אני לא מישהו שמסתתר יותר מדי, אני די פתוח לעולם", הוא מסביר. "אני מאוד גאה להיות טרנסג'נדר ואני חושב ששאבתי מזה הרבה כוח. זה היה קשה לפעמים אבל גם מעצים להפליא. אני חושב שזה מה שאנחנו רואים אצל קאנוס - הוא לא מתעלם מהזהות שלו, זה משולב במי שהוא כאדם, אבל גם לא תופס את המרכז. כשחקן, זו הייתה זכות גדולה לראות את זה נעשה עם תפקיד טרנס". 

מיסיה באטלר (צילום: Alan Chapman/Dave Benett/WireImage, GettyImages)
מיסיה באטלר|צילום: Alan Chapman/Dave Benett/WireImage, GettyImages

את הכימיה המוצלחת בין דמותו של קאנוס לדמותה של אורידיקה באטלר תולה בדרישה המפתיעה של הבמאי - שפרינו והוא לא יפגשו או ישוחחו זה עם זו עד צילום הסצנה הראשונה ביניהם. "צילמנו את הסצנה הראשונה ביום הראשון שלי על הספסל שבו אנחנו מכירים. אני מקווה שזה מתורגם כסוג של הכימיה הראשונה המבעבעת, כי זה באמת הרגיש מרגש ומיוחד לשחק לצד מישהי כל כך מוכשרת ויפה כמוה", הוא אמר. "זה מהפכני לראות אדם טרנס-גברי בצורה כזו, מקיים מערכת יחסים מינית עם מישהי. לפעמים דמויות גבריות של טרנסים יכולות להיות א-מיניות והרגשתי מועצם מזה".